دبیر انجمن حبوبات گفت: عدم تخصیص ارز ترجیحی از بهمن سال گذشته سبب شده تا نزدیک‌به ۵ هزار تن کالا در گمرک دپو و ترخیص نشود. وزارت جهادکشاورزی این کالا را از لیست اقلام سریع فساد حذف کرده است.

کمبود «لوبیا سفید» و دپو ۵ هزار تن حبوبات در گمرک

سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران در گفت‌وگو با مهر درباره علت کمبود لوبیا سفید در بازار داخل اظهار کرد: یک مشکل به عدم تخصیص ارز ترجیحی بر می‌گردد که از بهمن سال گذشته تخصیص نیافته است. این امر در ادامه سبب شده تا نزدیک به ۵ هزار تن کالا در گمرک دپو و ترخیص نشود.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد حبوبات وارد شده از دی سال گذشته در گمرکات مانده است، افزود: فصل برداشت حبوبات در ایران به تازگی آغاز شده و برداشت لوبیا تا اواخر تابستان و بعضاً تا پاییز ادامه دارد.

دبیر انجمن حبوبات ایران عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای ثبات در بازار باید دو اقدام داشته باشد؛ نخست تخصیص ارز ترجیحی مربوط به سال گذشته و دوم ترخیص مانده کالاهای دپو در گمرکات کشور.

وی با بیان اینکه تأخیر در پرداخت ارز به تجار سبب شده تا مشکل دوم به وجود آید، تصریح کرد: بنا بر مصوبه شورای عالی اقتصاد ۲۵ قلم کالا سریع فساد بوده و با ورود به گمرکات باید ۱۰۰ درصد ترخیص شوند؛ اما متأسفانه حبوبات از این لیست حذف شده است.

وی در این خصوص اظهار کرد: عنوان می‌شود وزارت جهاد کشاورزی این قلم کالا را از لیست حذف کرده است.

افتخاری با اشاره به جلسات متعدد انجمن با وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در مدت ۵ ماه گذشته اعضای انجمن درباره تخصیص ارز و ترخیص محصولات به نتیجه نرسیده و این مساله روزانه از سوی انجمن در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه خلف وعده شده است، ادامه داد: عرضه و تقاضا بازار را مدیریت می‌کند و نوسان قیمتی در تنظیم بازار به عدم مدیریت درست بر می‌گردد.

دبیر انجمن حبوبات ایران در پاسخ به میزان واردات حبوبات به کشور، گفت: نخود یا همان لپه سیاه و همچنین عدس نزدیک به ۷۰ درصد وارداتی است؛ اما در خانواده لوبیا این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده و باقی از داخل تأمین می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.