بروز بیماری‌های مزمن و غیرواگیر مانند پرفشاری خون و دیابت در بزرگسالی، برخی از پیامدهای محروم بودن از شیر مادر است.  

محروم شدن کودک از شیر مادر سبب چه بیماری‌هایی می شود؟

شهین مرادی کارشناس سلامت خانواده و جمعیت اظهار کرد: شعار امسال هفته شیردهی از سوی سازمان جهانی بهداشت، «حمایت همه‌جانبه از ترویج تغذیه با شیر مادر» تعیین شده است.

وی درباره پیامدهای تغذیه با شیر مصنوعی یا شیر خشک گفت: تغذیه با شیر مادر ارزشمند است و چه به عنوان یک سرمایه‌گذاری هزینه اثربخش و چه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه می‌تواند سودمند باشد اما شیرخواران محروم از تغذیه با شیر مادر که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند، با خطرها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

کارشناس سلامت خانواده و جمعیت افزود: احتمال آلودگی میکروبی و غیرمیکروبی هنگام تولید شیر مصنوعی در کارخانه سازنده و هنگام تهیه و مصرف آن در خانه، خطر ابتلای شیرخوار به بسیاری از بیماری‌ها از جمله اسهال، استفراغ، دردهای قولنجی، عفونت‌های گوش، عفونت‌های ادراری، مننژیت، آسم و اگزما و مرگ و میر بیشتر در این کودکان وجود دارد.  

وی بیان کرد: بروز بیماری‌های مزمن و غیرواگیر مانند پرفشاری خون و دیابت در بزرگسالی هم برخی پیامدهای محروم بودن از شیر مادر است.  

مرادی گفت: ترکیب نامناسب شیر مصنوعی و نبود  ترکیب حیاتی و ضروری مورد نیاز شیرخوار مانند هورمون‌ها، آنزیم‌ها، انواع املاح و صدها عامل ایمنی‌بخش در شیر خشک و تفاوت در نحوه جذب آن‌ها نیز از دیگر موارد خطر تغذیه نوزاد با شیر مصنوعی است.

وی ادامه داد: محروم شدن کودک از فواید شیر مادر که در ارتقای بهره هوشی تاثیر دارد و محروم شدن از فواید عاطفی - روانی موثر بر تکامل روانی- اجتماعی کودک که زمینه‌ساز امنیت روانی در دوران بلوغ است نیز از پیامدهای تغذیه با شیر مصنوعی است.

کارشناس سلامت خانواده و جمعیت گفت: یکسان بودن ترکیب شیر مصنوعی و تغییر نکردن ترکیب بر خلاف شیر مادر، احتمال استفاده از آب آلوده برای شست‌وشوی بطری و تهیه شیر، طرز تهیه نادرست شیر مصنوعی از جمله تهیه شیر رقیق به علت فقر خانواده و در نتیجه دریافت ناکافی مواد مغذی و گرسنگی و بی‌قراری، کاهش رشد و سوءتغذیه یا تهیه شیر غلیظ‌تر از معمول و دریافت زیاد مواد مغذی، سوءتغذیه و چاقی از دیگر خطرات تغذیه با شیر مصنوعی است.

وی افزود: همچنین تغذیه با شیر مصنوعی منجر به تحمیل هزینه اضافی برای خرید شیر و تغذیه کمتر دیگر اعضای خانواده،  تحمیل هزینه بیشتر برای بستری شدن و خدمات سرپایی و تحمیل بار اضافی بیماری به خانواده و اجتماع و محروم شدن مادر از مزایای شیردهی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.