بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو طی دو ماه آینده بارش در استان‌های ساحلی خزر در محدوده نرمال تا کمتر از آن و بارش تابستانی در جنوب ‌شرق-جنوب کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

وضعیت آب و هوا و بارندگی کشور در پنج ماه آینده

بر اساس تازه ترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ (اوت ۲۰۲۴): میانگین بارش در استان‌های گیلان و اردبیل کمتر از نرمال، مازندران، گلستان و دیگر استان‌های نوار شرقی کشور نرمال، شمال ‌غرب نرمال تا کمتر از آن، جنوب‌ شرق- جنوب کشور شامل جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان، هرمزگان و جنوب فارس نرمال تا بیش از نرمال است. دیگر مناطق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن یا مطابق فصل بی‌بارش خواهند بود.

میانگین دمای هوا نیز در سواحل دریای عمان نرمال، در دو سوی کوه های البرز، نوار شرقی و یک ‌سوم جنوبی کشور بین ۰/۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال و برای دیگر مناطق ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال است.

نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴): میانگین بارش غرب خزر نرمال و در مرکز و شرق آن گرایش به کمتر از نرمال دارد. شمال ‌غرب در محدوده نرمال و سایر مناطق کشور مطابق با نرمال بلندمدت بارش موثری ندارند.

میانگین دمای هوا در شمال ‌غرب و دامنه غربی کوه های زاگرس ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال، نوار ساحلی جنوب و دیگر مناطق نیمه غربی کشور تا یک درجه بیش از نرمال و نیمه شرقی کشور دمای مطابق فصل را تجربه خواهد کرد.

نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۳ (اکتبر ۲۰۲۴): میانگین بارش در دو سوی کوه‌های البرز، شمال‌ غرب و شمال ‌شرق در محدوده نرمال تا کمتر از آن و برای استان‌ها در امتداد کوه‌های زاگرس کمتر از نرمال برآورد شده است. دیگر مناطق کشور کمتر از نرمال یا بارش موثری دریافت نمی‌کنند. احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در بیشتر مناطق کشور کمتر از ۳۵ درصد است.

میانگین دمای هوا در نوار ساحلی خزر، مناطق مرکزی کشور واقع در حوضه دشت کویر و یک سوم شرق کشور به استثنای سواحل دریای عمان نرمال و سایر مناطق کشور از ۰/۵ تا دو درجه بیش از نرمال خواهند بود و بیشترین افزایش (۱ تا ۲ درجه) در محدوده زاگرس مرکزی و شمالی رخ می ‌دهد.

نیمه آبان تا نیمه آذر ۱۴۰۳ (نوامبر ۲۰۲۴): میانگین بارش این ماه در بخش عمده‌ای از شمال ‌غرب نرمال، استان گیلان در محدوده نرمال، مرکز و غرب خزر و شمال ‌شرق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن و استان‌ها در امتداد کوه‌های زاگرس به‌ویژه مرکز و جنوب آن کمتر از نرمال و دیگر مناطق کشور در محدوده کمتر از نرمال خواهند بود. میانگین دمای هوا در نوار شرقی کشور نرمال، در دو سوی کوه‌های زاگرس از شمال ‌غرب تا جنوب ‌غرب ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و برای دیگر مناطق ۰/۵ تا ۱ درجه فراتر از آن مورد انتظار است.

نیمه آذر تا نیمه دی ۱۴۰۳ (دسامبر ۲۰۲۴): میانگین بارش این ماه در بیشتر مناطق کشور در محدوده نرمال و برای بخش‌هایی از مرکز و جنوب کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن و دمای هوا طی این ماه از ۱ تا ۲ درجه فراتر از نرمال برای غالب مناطق کشور برآورد می ‌شود.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی): بر اساس تعداد دفعات (بی‌توجه به مقدار بارش) پیش‌بینی‌های‌ بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجرای مدل GloSea۵، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه) از نیمه مرداد تا نیمه مهر (ASO) احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در بخش‌هایی از جنوب ‌شرق-جنوب و مناطق بسیار محدودی در نوار شمالی کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد و برای سایر مناطق کمتر از ۳۵ درصد برآورد می‌ شود. از نیمه مهر تا نیمه آذر (OND) احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در دو سوم جنوبی کشور و دو سوی کوه های البرز مرکزی و غربی کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق کشور از ۳۵ تا ۶۵ درصد است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور،  درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد و در ماه‌های گرم درستی پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.