عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: از مهر پارسال تاکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت های خودروساز صادر شده که تداوم این روند موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی پسته خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران: خودروسازان، پسته صادر می‌کنند!

مظفر محمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر ضرورت توقف صادرات پسته توسط واحدهای خودرویی، اظهار کرد: صادرات پسته توسط شرکت‌های خودروساز از مهرماه سال گذشته آغاز و در این مدت بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول پسته ایران توسط همین واحدها صادر شده است؛ بدون شک تداوم این روند موجب می‌شود بازارهای صادراتی پسته کشور از دست برود.

وی اقدامات اخیر خودروسازان را عامل نابودی تدریجی بازار پسته کشور توصیف کرد و گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات پسته، ضربه سنگینی بر پیکره کشاورزی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در حقیقت با پیگیری خودروسازان، تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار افزایش یافت تا با افزایش تعهدات ارزی، بتوانند قطعات خودروی بیشتری وارد کنند؛ غافل از اینکه با این اقدام، صادرکنندگان اصلی پسته زمین‌گیر شدند.

محمدی واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته در سکوت خبری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اقدامات خودروسازان در صادرات پسته، باعث می‌شود جایگاه این محصول صادراتی روزبه‌روز در بازار جهانی تنزل پیدا کند و صادرات این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، دنبال نشود.

رئیس کمیسیون واردات اتاق کرمان ادامه داد: بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های موجود، شرکت‌های خودرویی، محصول پسته دسترنج کشاورزان را زیر قیمت تمام شده صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ سود این گروه، در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند و ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برای آنها اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به این که صادرات پسته توسط شرکت‌های خودرویی از مهرماه سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در این مدت ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی صادر شده و صادرکننده‌های اصلی پسته از گردونه خارج شدند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محصول پسته در انبارها باقی مانده است؛ چرا که شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متأثر از قیمت‌هایی که قبلاً از این شرکت‌ها خریده‌اند، حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی پسته خرید کنند و این امر به مرور جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.