رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: خام فروشی در حوزه معدن، کار سنگ آهنی ها و در دست دولت و دولتی هاست اما به بهانه پرهیز از خام فروشی، اجازه نمی دهند معادن کوچک و متوسط به آسانی فعالیت کنند.

دولتی ها خام فروشی می کنند، تاوانش را معادن کوچک و متوسط می دهند

عبدالوهاب سهل آبادی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر سیاست گذاری جامع در حوزه معادن و صنایع معدنی و آسیب شناسی جدی این حوزه افزود: معدن یکی از پتانسیلهای بسیار بزرگ اقتصاد کشور است و امروز علاوه بر وجود معادن بسیار بزرگ و پهنه های ارزشمند و وسیع، ناشناخته های زیادی در این حوزه وجود دارد که برای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت باید با تمرکز بر حوزه اکتشاف، پهنه ها و ذخیره های جدید شناسایی را شناسایی کرد و در این زمینه سرعت عمل به خرج داد که بر این اساس عملکرد سازمان نقشه برداری بسیار حائز اهمیت است تا این پهنه ها در اختیار جامعه معدنی کشور قرار گیرد.

وی در تشریح وضعیت موجود حوزه معدن اظهار داشت: متاسفانه سیاسیون و اقتصادیون فقط به چند معدن بزرگ دولتی مانند سرچشمه، میگون، گل گهر یا معادن متعلق به فلان شرکتها که سودهای آن چنانی و هزار میلیاردی یا چند هزار نظر دارند، نگاه می و با همین نگاه حقوق دولتی معادن را محاسبه می کنند و معادن کوچک و متوسط همواره از این رویکرد آسیب می بینند چرا که اگر نسبت به قرارداد، برداشت بیشتری داشته باشند جریمه می شوند و اگر کمتر برداشت کنند هم باید تمام پول را بر مبنای قیمت محاسبه شده بپردازند.      

سهل آبادی افزود: علاوه بر شرایط رکودی، تورمی، تحریمی و وجود بسیاری دیگر از متغیرهای اقتصادی که نمی توانیم خودمان را با آن تنظیم کنیم، اینجا هم باید به دولت، تاوان بدهیم و این وضعیت زیان انباشته بر اکثر معادن کشور تحمیل می کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین بر ضرورت چاره اندیشی دولت برای سوخت حوزه حمل و نقل گفت: کامیون ها هر روز به عناوین مختلف متوقف می شوند و کرایه حمل و نقل در جامعه کار و تولید به ویژه حوزه معدن مدام در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه صدور آیین نامه های خلق الساعه و مداوم از سوی معاونان و مدیران کل، نوعی بلاتکلیفی و بلاتصمیمی برای مدیران معادن ایجاد کرده است، ادامه داد: بازارهای صادراتی را به سختی آماده می کنیم اما با این قوانین، فرمولها و آیین نامه ها فرصتها را می سوزانیم و امکان صادرات را از دست می دهیم.

سهل آبادی همچنین گفت: وقتی شب می خوابیم و صبح بیدار می شویم پول ملی افت آنچنانی دارد و با نوسانات شدید ارزی مواجهیم، کار کردن برای فعالان حوزه معدن بسیار سخت می شود. فعالان این بخش، خواستار تثبیت قیمت ماده معدنی و بازاری ثابت برای فروش هستند اما به نظر می رسد با توجه به نوسان ارزی، قابل تحقق نیست. 

او چالشهای ماشین آلاتی را یکی از مهم ترین نارسایی های این حوزه  دانست و اظهار داشت: دولت مدعی است ماشین آلات در ایران تولید می شود اما متاسفانه فقط کارخانه هپکو به میزان بسیار محدود ماشین آلاتی چینی را مونتاژ می کند که به درد معادن کوچک و متوسط نمی خورد و ماشین آلات مورد نیاز این معادن  با کمتر از ۱۰ میلیارد تومان در کشور معامله نمی شود و وقتی اجازه واردات دادند هم آنچه وارد شد ماشین آلات مورد نیاز معادن سنگین و بزرگ یعنی معادن دولتی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.