وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود، گفت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نشان می‌دهد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آتش‌بس در غزه را نمی‌خواهد.

 ترور هنیه نشان می‌دهد نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست

«بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر و «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با یکیدیگر در قاهره، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

عبدالعاطی پیرامون محتویات این دیدار دوجانبه گفت که با فیدان «بر اهمیت فوق‌العاده اجرای راهکار ۲ دولتی و پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کرده است».

او افزود: پیام ما به جهان تلاش برای توقف جنگ غزه و انتقال بدون شرط و مانع کمک‌های انسانی است. جامعه جهانی  باید برای توقف جنگ غزه تلاش کند.

عبدالعاطی گفت موفقیت قاهره و آنکارا در تحقق امنیت و ثبات لیبی، الگویی است که می‌توان در پیش گرفت.

وزیر خارجه مصر گفت در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود علاوه بر مسائل از جمله سودان و جنگ موجود در این کشور، درباره تلاش‌های مصر، قطر، آمریکا برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه صحبت کرده است.

او تاکید کرد حمله به ملت فلسطین باید متوقف و انتقال کمک‌های انسانی به غزه باید از سر گرفته شود.

العاطی تصریح کرد: منطقه ما شاهد جنگ و درگیری است و ما بر اهمیت همکاری مستحکم بین ۲ کشور تاکید می‌کنیم.

او با اشاره به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، تاکید کرد: مصر با سیاست ترور و نقض حاکمیت کشورهای دیگر مخالف است. منطقه شاهد تشدیدی در حد درگیری است و تنش نتیجه سیاست ترور است. باید منطقه را از جنگ گسترده و پیامدهای خطرناک آن دور کرد.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت قاهره از آمادگی آنکارا برای حل اختلافات با دمشق در راستای حفظ حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن استقبال و از همه تلاش‌های صادقانه برای دستیابی به حل و فصل جامع بحران سوریه براساس قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند.

العاطی در رابطه با وضعیت لیبی نیز با بیان اینکه در دیدار با فیدان بر لزوم حفظ امنیت لیبی و «خروج مزدوران خارجی» از آن تاکید کرده است، ابراز امیدواری کرد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن در این کشور برگزار شود به گونه‌ای که سازمان‌ها یکسان سازی شوند.

وزیر خارجه ترکیه هم گفت که در این دیدار پرونده غزه بررسی شد.

قیدان گفت: حمله به غزه یک تهدید بزرگ است و این اسرائیل است که مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.

او افزود از ترور شهید هنیه توسط اسرائیل، «این نتیجه را می‌گیریم که نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست».

فیدان گفت پیش از حضور در قاهره، به ۲ شهر العریش و رفح رفته است و مصر نقش مهمی در انتقال کمک‌های انسانی به غزه ایفا می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت کشورش روز چهارشنبه درخواست پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری را ارائه می‌کند.

او درباره روابط تجاری مصر و ترکیه هم گفت هدف تبادل تجاری با مصر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در مرحله آتی است‌.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.