۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 1004071

سفر اربعین به دلیل طولانی بودن مسیر و شرایط مختلف جوی، نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی دقیق است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این آمادگی، تهیه لوازم ضروری برای سفر است.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟

پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمعات مذهبی در جهان است که هر ساله میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل بیت (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند. این سفر معنوی به دلیل طولانی بودن مسیر و شرایط مختلف جوی، نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی دقیق است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این آمادگی، تهیه لوازم ضروری برای سفر است.

مدارک

تنها مدارک مورد نیاز و ضروری برای این‌که در این سفر همراه داشته باشید بلیط‌ها و گذرنامه است. دقت کنید از همراه داشتن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و در این سفر خودداری کنید. مقداری ارز هم با خود همراه داشته باشید. حتما  مدارک را در یک مکان امن نگهداری کنید و از گم شدن یا آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات تماس افراد نزدیک را در یک برگه نوشته و همراه داشته باشید.

 کفش مناسب

یکی از لوازم مهم سفر اربعین کفش مناسب برای پیاده روی است. عدم استفاده از کفش مناسب ممکن است با درد پا، تاول زدن و مشکلاتی از این قبیل گریبان گیر شما شود. تا حد امکان یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا امر پیاده روی برای شما آسان شود.

دمپایی: بعضی از افراد توصیه می‌کنند به منظور این که راحت باشید، یک جفت دمپایی نیز با خود ببرید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

موارد ضروری

لباس‌های مناسب: پوشش اسلامی و راحت برای خانم ها، پوشاک اضافی کلاه یا دستکش برای محافظت در برابر آفتاب یا سرما لباس‌های راحت و تنفسی از پارچه‌های سبک و ضد تعریق استفاده کنید.

 لوازم بهداشتی: کیف بهداشتی شامل مسواک، خمیردندان، صابون، دستمال کاغذی و سایر لوازم شخصی، ضد عفونی‌کننده دست برای حفظ بهداشت در شرایط مختلف به همراه داشته باشید.

تلفن همراه و شارژ یادتان نرود

نکته مهم و قابل اهمیت در پیاده روی اربعین که بسیاری از زائرین آن را نادیده می‌گیرند، تلفن همراه است. در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا به دلیل طولانی بودن مسیر، امکان بوجود آمدن مشکلات سخت افزاری و یا گم شدن گوشی موبایل‌تان وجود دارد. به همراه داشتن گوشی و شارژر بسیار مبدل برق هندزفری پاور بانک سه راهی ضروری است. شما میتوانید از طریق وای فای رایگانی که در اختیارتان در طول مسیر قرار میدهند استفاده کنید. سیم کارتهای ایرانی گاهی قطع می شدند و اینترنت خوبی نداشتند. بهتر است سیم کارت عراقی موقت بگیرید و آن را به اندازه ای شارژ کنید که بتوانید اینترنت خریداری کنید.

کوله پشتی مناسب

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از چمدان یا ساک دستی استفاده نکنید. حتما یک کوله پشتی مناسب و با بندهای پهن تهیه کنید که به ستون فقرات شما آسیبی وارد نکند. از کیف چرخدار استفاده کنید. می توانید همانجا چرخ دستی تهیه کنید و هر چند نفر کیفتان را روی یک چرخ دستی بگذارید.

خوراکی ها سفر اربعین

در سفر اربعین نیازی به همراه داشتن غذا یا خوراکی مفید توصیه می‌شود. تنقلات خشک، مقوی و کم وزن مانند توت خشک، مویز، خرما، پسته، آلو خشک، خرمای و انجیر خشک، آب نبات، مغز بادام، نان خشک، سبوسدار، شکلات تلخ، عرق کاسنی و خاکشیر عسل تیوپی برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

مسائل مالی در سفر اربعین

در مسیر سفر اربعین به همراه داشتن موارد زیر برای به مشکل نخوردن در حوزه مالی ضروری است.

دینار به مقدار کافی: اگرچه در شهرهای نجف و کربلا، امکان استفاده از ریال برای شما وجود دارد، اما برای احتیاط بهتر است مقدار کافی دینار با خود به همراه داشته باشید. 

 کارت بانکی: در تمام پایانه‌های مرزی و همچنین داخل شهرهای نجف و کربلا، دستگاه‌های خودپرداز داخلی وجود دارد و شما می‌توانید برای برداشت پول از آن‌ها استفاده کنید.

داروهای ضروری

 داروهای شخصی و داروهای عمومی مانند مسکن، ضد التهاب و باند، کیف کمک‌های اولیه شامل باند، چسب زخم و سایر اقلام ضروری و ...با داشتن این لوازم، می‌توانید تجربه‌ای راحت و ایمن از پیاده‌روی اربعین داشته باشید.

چه وسایلی را با خود به سفر کربلا نبریم؟

در بخش قبل، وسایل مورد نیاز اربعین را برای شما ذکر کردیم. با این حال در میان وسایل مورد نیاز برای سفر اربعین، یک لیست ممنوعه هم داریم. وسایل زیر را در راه‌پیمایی اربعین نباید به همراه داشته باشید 

قیچی، چاقوی بزرگ و هر وسیله نوک‌تیز دیگر

طلا، جواهر و اشیای زینتی گران‌بها

پول نقد زیاد

دستگاه بی‌سیم

مواد غذایی فاسدشدنی

تلفن با برد بلند

هر نوع مواد مخدر و داروهای روان‌گردان

کتب، نشریات و اوراق تبلیغاتی

برخی داروها نظیر فلورازپام، بوپرنورفین، دیازپام، متادون، هیدروکدون بی‌تارتارات، مپریدین هیدروکلراید، استامینوفن کدئین و ترامادول نباید به همراه داشته باشید .

نکته: برای حمل داروهای اعصاب و روان، نسخه پزشک الزامی است. داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده است، بر اساس قوانین داخلی کشور عراق جرم محسوب می‌شود.

ناهیدآذرنوش_خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.