۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 1004162

یک مطالعه جدید نشان می دهد فشارخون بالا ممکن است احتمال ابتلا به میگرن را در زنان افزایش دهد.

فشارخون بالا می تواند منجر به میگرن شود

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که به طور خاص، فشار خون دیاستولیک بالا با خطر بالاتر ابتلا به میگرن در زنان مرتبط است.

فشار خون دیاستولیک دومین عدد در اندازه گیری فشار خون است و زمانی رخ می‌دهد که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند.

این مطالعه نشان داد که به نظر می‌رسد هیچ عامل خطر دیگری برای سلامت قلب خطر ابتلا به میگرن را افزایش نمی‌دهد، حتی اگر میگرن با احتمال بیشتر سکته مغزی، حمله قلبی یا بیماری قلبی مرتبط باشد.

«آنتوانت ماسن ون دن برینک»، محقق ارشد و استاد مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس ام سی در روتردام هلند، گفت: «مطالعه ما عوامل خطر شناخته شده برای بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت، سیگار، چاقی و کلسترول بالا را بررسی کرد و افزایش احتمال ابتلا به میگرن را تنها در شرکت‌کنندگان زن با فشار خون دیاستولیک بالاتر مشاهده کرد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های سلامتی بیش از ۷۲۰۰ نفر با میانگین سنی ۶۷ سال را تجزیه و تحلیل کردند. حدود ۱۵٪ در مقطعی از زندگی خود از میگرن رنج می‌بردند.

نتایج نشان می‌دهد زنانی که فشار دیاستولیک بالاتری داشتند ۱۶ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به میگرن داشتند و این احتمال با افزایش فشار دیاستولیک آن ها افزایش یافت.

به گفته محققان، این یافته با این نظریه همخوانی دارد که میگرن با مشکلات عروق خونی کوچک به جای عروق خونی بزرگ مرتبط است.

با این حال، نتایج هیچ ارتباطی بین عوامل خطر سلامت قلب و میگرن در مردان نشان نداد.

ون دن برینک در یک نشریه خبری گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که به طور کلی، میگرن بطور مستقیم با عوامل خطر سنتی بیماری قلبی عروقی مرتبط نیست. از آنجایی که ما افراد میانسال و مسن‌تر را بررسی کردیم، مطالعات آتی در گروه‌های جوان‌تری از افراد که برای مدت طولانی‌تری دنبال می‌شوند مورد نیاز است.»

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.