۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 1005431

بر اساس یک مطالعه جدید از زمان شیوع پاندمی کرونا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از «لانگ کووید» یا کووید طولانی رنج می‌برند.

عوارض کووید۱۹ در پساکرونا

لانگ کووید (کووید طولانی) می‌تواند منجر به خستگی شدید، اختلالات ریتم قلب و مشکلات تمرکز شود.

بسیاری از کسانی که به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند تا مدت‌ها پس از بهبود همچنان از عوارض این بیماری رنج می‌برند. مجموعه این عوارض را عوارض پساکرونا، پُست کووید، کووید مستمر و یا لانگ کووید می‌نامند.

دانشمندان آمریکایی در مجله تخصصی Nature Medicine گزارش دادند اولین بیماران پس از ابتلا به ویروس SARS-CoV-۲ در مارس ۲۰۲۰ از مشکلات طولانی‌مدت سلامتی خود خبر داده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ میلیون نفر در جهان به لانگ کووید مبتلا بودند. این رقم ولی در سال ۲۰۲۱ از مرز ۲۱۱ میلیون نفر گذشت. در سال ۲۰۲۲ تعداد مبتلایان تا ۳۳۷ میلیون نفر افزایش یافت و در سال گذشته هم این رقم به ۴۰۹ میلیون نفر رسید.

به گزارش دویچه وله، در گزارش به این موضوع هم اشاره شده افرادی که پس از اولین موارد ابتلا به ویروس SARS-CoV-۲ به سندرم لانگ کووید مبتلا نشده‌اند، همچنان در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

بر اساس یافته‌های جدید ولی واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند خطر ابتلا به کووید مستمر را در بزرگسالان بین ۱۵ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

بروز عوارض پساکرونا در بیماران بسیار متفاوت بوده است. اغلب، پزشکان این بیماری مزمن طولانی مدت را به درستی تشخیص نمی‌دهند و به همین دلیل شکایات بیمار، برای مثال خستگی مفرط را جدی نمی‌گیرند.

از همان روزهای اولیه همه‌گیری، خیلی زود مشخص شد برخی از افرادی که به SARS-CoV-۲ یا ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، بهبود کامل نیافته‌اند و نشانه‌های ناتوان‌کننده بیماری تا هفته‌ها و ماه‌ها در بدنشان باقی است.

متخصصان تردید داشتند و قدری سرگردان بودند. آن ها برای شناسایی کووید طولانی‌مدت و بررسی نشانه‌های آن دست به مطالعات بسیاری زدند. در حالی که از روزهای آغازین این بیماری مدت زیادی گذشته، همچنان پرسش‌های بسیاری در این حوزه باقی مانده است.

یک نظرسنجی مرکز ملی آمار سلامت ایالات متحده در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) تخمین زده است که تقریبا هفت درصد از بزرگسالان آمریکا و بیش از یک درصد از کودکانی که به کووید۱۹مبتلا شده‌اند در مقطعی، کووید طولانی‌مدت داشتند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.