«فارین پالیسی» با تأیید این موضوع که «اسرائیل» تهدیدی وجودی را تجربه می‌کند که قبلاً آن را ندیده است، تجاوز افسارگسیخته به نوار غزه در ده ماه گذشته را به همین دلیل می‌داند.

«فارین پالیسی»: ترس‌های ذاتی «اسرائیل»، تجاوزگری‌اش را تشدید می‌کند

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» معتقد است که «اسرائیل» درگذشته همواره موضع نظامی تهاجمی نسبت به دشمنان خود داشت؛ اما در ده ماه اخیر، این سیاست او مرگبارتر شده است. به عقیده این نشریه، توضیح واقعی این تجاوز فزاینده پیچیده و دلایل آن فراتر از چیزی است که تندترین منتقدان «اسرائیل» در زمینه ازبین‌بردن آخرین بقایای ملیت فلسطینی و ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها می‌گویند.

«فارین پالیسی» خاطرنشان می‌کند: اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند که پس از سال ۱۹۶۷ دیگر موجودیت آنها در خطر نیست و این دیدگاه با مشارکت کشورهای عربی در پروژه عادی‌سازی و به‌رسمیت‌شناختن موجودیت «اسرائیل» توسعه یافت و با رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی همراه شد. به گفته این مجله آمریکایی، از جمله آثار عملی این دیدگاه، کاهش هزینه‌های دفاعی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و کنارگذاشتن رکن اول از سه راهبُرد دفاعی «اسرائیل»، یعنی «پیروزی در جنگ»، اجازه‌دادن برای فرسایش رکن دوم که «بازدارندگی» است و تکیه بیش از حد به رکن سوم - به‌تنهایی - که «اطلاعات» است.

این نشریه اذعان دارد که جنگ‌های «اسرائیل» با نیروهای نامتعارف از دهه ۱۹۸۰ هرگز به پیروزی قاطع ختم نشده؛ بااین‌حال، توانایی آن در بازدارندگی دشمنان کاهش‌یافته است؛ همان‌طور که تمایل «حماس» برای جنگ مکرر علیه «اسرائیل» از سال ۲۰۰۸ این مسئله را نشان می‌دهد. «اسرائیل» به‌جای پیروزی قاطع و بازدارندگی مؤثر، به طور فزاینده‌ای به اقدامات دفاعی وابسته شده است: دیوارها، حصارها و سامانه‌های هشدار اولیه با تکنولوژی بالا. این مجله آمریکایی در ادامه می‌گوید: «اسرائیل» در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بهای سنگینی را به‌خاطر این سیاست‌ها پرداخت و ایران و متحدانش به میزان شکست اطلاعاتی و سازمانی آن پی بردند.

«فارین پالیسی» مسیری را معرفی می‌کند که با حملات حزب‌الله در سراسر مرز شمالی فقط یک روز بعد از «طوفان الاقصی» آغاز شد، سپس با پرتاب موشک و پهپاد توسط یمنی‌ها به سمت کشتی‌های باری در دریای سرخ و سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت و به عملیات ایران در ماه آوریل رسید که عبور از خط‌قرمز درگیری طولانی خود با «اسرائیل» از طریق حمله مستقیم موشکی و پهپادی - برای اولین‌بار - بود.

این نشریه معتقد است که «پیروزی کامل» وعده‌داده‌شده توسط نتانیاهو به‌هیچ‌وجه در برابر حماس محقق نمی‌شود، چه رسد در برابر حزب‌الله یا ایران، و اشاره می‌کند که بازگرداندن توانایی «اسرائیل» برای بازدارندگی یک هدف واقعی‌تر است، اما هدفی بدون درد نیست. در مواجهه با سازمان‌هایی که از نظر ایدئولوژیک متعهد به حذف موجودیت «اسرائیل» هستند، نشان‌دادن قابلیت‌های دفاعی مؤثر کافی نیست.

این مجله آمریکایی همچنین فاش می‌کند که اقدامات اخیر «اسرائیل» برای سیاست‌گذاران و افکار عمومی در ایالات متحده و اروپا و کسانی که نمی‌توانند خطر شعله‌ورشدن یک جنگ منطقه‌ای را انکار کنند، خطرناک و نامتناسب است؛ اما آن‌ها متوجه می‌شوند که «اسرائیل» گزینه‌های خیلی خوبی ندارد.

«فارین پالیسی» با یادآوری اینکه «اسرائیل» از نظر جمعیت، جغرافیا و اقتصاد کوچک است و نمی‌تواند غافلگیری یا جنگی طولانی را تحمل کند و موقعیت تدافعی محکمی را برای مدت نامحدود حفظ کند، خاطرنشان می‌کند که «اسرائیل» کاملاً آگاه است که در ازای هر دوست جدید در منطقه، یک دشمن سرسخت هم دارد.

به نوشته این مجله، تأثیر روانی عملیات ۷ اکتبر برای اسرائیلی‌ها بسیار عمیق بود و یادآوری ملموسی بود که تهدید موجودیت «اسرائیل» صرفاً صحبت‌های توخالی از سوی دشمنان آن نیست و پیامدهای یک‌لحظه کوتاه از شکست در تأمین امنیت مرزها وحشتناک است. این نشریه می‌نویسد که ماه‌ها بمباران شمال توسط حزب‌الله - علاوه بر بمباران موشکی ایران - «اسرائیل» را به این فکر انداخت که «پایان کار چگونه خواهد بود؟».

«فارین پالیسی» معتقد است که مقاله «یوسی کلاین هالوی» در «وال‌استریت ژورنال»، روحیه جدید عمومی را بیان می‌کند، زیرا او با اشاره به این که «حتی با حفظ ظاهر زندگی روزمره، بخشی از ما در حالت آماده‌باش دائم قرار داریم» نوشته بود: «در یک بی‌خوابی اخیر شبانه، وقتی صدای موتورسیکلتی را شنیدم که عبور می‌کند، به معنای واقعی کلمه پریدم؛ انگار که انفجار بود».

نظرسنجی‌ها هم این واقعیت را تأیید می‌کنند؛ از جمله نظرسنجی انجام‌شده توسط «مؤسسه دموکراسی اسرائیل» نشان می‌دهد کسانی که نسبت به آینده امنیت ملی «اسرائیل» ابراز خوش‌بینی می‌کنند، از حدود ۴۷ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ - زمانی که به نظر می‌رسید جنگ غزه به‌خوبی پیش می‌رود - به ۳۱ درصد در کاه ژوئن کاهش‌یافته است. نظرسنجی دیگری هم که اخیراً توسط «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» انجام شد، نشان می‌دهد که تنها یک‌چهارم اسرائیلی‌ها احساس امنیت شخصی بالا یا بسیار بالا دارند.

«فارین پالیسی» در پایان با تأکید بر اینکه «اسرائیل» در مقایسه با کشورهایی که در شرایط جنگی یا در معرض تهدید قرار دارند، شرایط منحصربه‌فردی دارد و اکنون با خطری مواجه است که موجودیتش را تهدید می‌کند، می‌نویسد: مدتی بود که اسرائیلی‌ها عکس این اعتقاد را داشتند؛ اما دیگر این باور را ندارند.

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.