۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 1004178

این روزها گزاره‌ای که همه طرف‌ها حتی آمریکایی‌ها درباره آن اتفاق نظر دارند، ضعف مفرط و ناامیدی رژیم صهیونیستی است.

«وعده‌صادق» و تغییر روح خاورمیانه

برای مثال‌اندیشکده شورای روابط خارجه آمریکا در تحلیلی مفصل ضمن تبیین این موضع ضعف اسرائیل، از چرایی تشدید عملیات‌های ناامیدانه رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید. تحلیلگر این‌اندیشکده معتقد است روزهای مخاطره‌آمیز پیش‌رو تلاشی ناامیدکننده برای بازگرداندن بازدارندگی این رژیم در برابر مقاومت است. «دالیا داساکی» عضو ارشد مرکز روابط بین‌الملل بورکل دانشگاه کالیفرنیا ضمن انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی می‌نویسد: اثرات جنگ  ده‌ماهه اسرائیل و حماس به فراتر از مرزها کشیده شده و سبب تشدید تنش‌های نظامی خطرناک در سراسر خاورمیانه شده است، اما چرا اسرائیل به گونه‌ای پرخطر در حال افزایش ترورهاست؟ رژیم سابقه طولانی در ترور رهبران فلسطینی دارد و صدها نفر از عوامل حزب‌الله را در لبنان و سوریه ترور کرده است. همچنین مدت‌هاست توانایی‌های اطلاعاتی خود را به رخ ایران کشیده است. اگرچه دوره‌های قبلی تشدید تنش به یک جنگ منطقه‌ای منجر نشده اما کاهش تنش را هرگز تضمین نمی‌کند. حتی محاسبات یک دولت منطقی ناگهان می‌تواند تحت تأثیر رویدادهای میدانی، منجر به اشتباهات محاسباتی و ایجاد درگیری گسترده‌تر شود. سرعت و ماهیت حملات اخیر رژیم صهیونیستی به طور چشمگیری خطر تشدید جدی‌تر را افزایش می‌دهد. رهبران اسرائیل بدون شک می‌دانند ترورهای پشت سر هم شکر و هنیه، احتمالاً پای تهران و سایر گروه‌های مسلح تحت حمایت آن را به انتقام می‌کشاند.
فارین افرز گزارش‌های مربوط به ترورهای هفته گذشته در رسانه‌های غربی، را نشانه توانایی رژیم، برای انجام حملات نظامی و فناوری پیشرفته در عمق خاک دشمن نمی‌داند و اظهار می‌کند: پس از خجالت ۷ اکتبر، ممکن است این تصور ایجاد شود که ارتش اسرائیل بار دیگر شکست‌ناپذیر شده است. اما این تعبیر، واقعیت‌های دشواری که رژیم با آن مواجه است را نادیده می‌گیرد. اسرائیل نه به این دلیل که احساس قدرت می‌کند، بلکه به این دلیل که احساس ضعف می‌کند، ممکن است خطوط قرمز را کنار بزند. حمله حماس در ۷ اکتبر ضربه مهلکی به وضعیت بازدارندگی آن وارد کرد. اکنون، اسرائیل در تلاشی دیوانه‌وار برای بازگرداندن بازدارندگی، به دنبال بهره‌گیری از مزایای تاکتیکی آن است.


ترس اسرائیلی

این‌اندیشکده آمریکایی معتقد است: برای درک محاسبات اسرائیل، مهم است که درک کنیم چگونه روحیه آن از ۷ اکتبر تغییر کرده است. قبل از حمله حماس، اعتمادبه نفس اسرائیل به اوج خود رسیده بود. اما، تقریباً یک شبه، این اعتماد به نفس به یک احساس آسیب‌پذیری عمیق تبدیل شد. در سفر اخیر من به تل آویو، کارشناسان امنیتی و مقامات سابق دفاعی و اطلاعاتی به طور مکرر به من گفتند ۷ اکتبر بسیاری از باورهای قبلی اسرائیل در مورد قدرت آن را زیر و رو کرده است. حمله حماس اساسی‌ترین پیش‌فرض‌های اسرائیلی‌ها را در هم شکست؛ پیش فرض‌هایی شامل برتری نظامی و تکنولوژیکی، امنیت و پیشرفت‌های عمده اقتصادی که در سایه صلح با فلسطینیان بدست می‌آید.

بسیاری از اسرائیلی‌هایی که در زمینه امنیت ملی مطالعه می‌کنند، از دولت خود به دلیل شکست‌های امنیتی گسترده در ۷ اکتبر و پس از آن خشمگین هستند. بی‌اعتمادی به دولت فراگیر است. بنیامین نتانیاهو ممکن است هنگام سخنرانی در کنگره ایالات متحده در ماه ژوئیه مورد تشویق حضار، آن هم به‌صورت‌ایستاده قرار گیرد، اما مشاور امنیت ملی او، تزاچی هانگبی، زمانی که هفته‌ها قبل در کنفرانس امنیتی اسرائیل در هرتزلیا سخنرانی کرد، به سختی می‌توانست حرفی به میان بیاورد. حضار او را سرزنش و دولت را متهم کردند امنیت اسرائیل را نادیده می‌گیرد و گروگان‌هایی را که هنوز در غزه به سر می‌برند را آزاد نکرده است.
علاوه بر این، تأثیری که حمله‌آوریل ایران (عملیات وعده صادق) بر اسرائیل داشت، نادیده گرفته می‌شود. رژیم اسرائیل هنگام هدف قرار دادن پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأسیساتی در دمشق که ایرانی‌ها آن را یک سایت دیپلماتیک می‌دانستند، اشتباه محاسباتی کرد و واکنش بی‌سابقه، عظیم و مستقیمی را با ارسال صدها پهپاد و موشک از خاک ایران، پیش‌بینی نمی‌کرد.
اندیشکده روابط بین‌الملل ایالات متحده می‌نویسد: اگرچه اسرائیل با دفاع پیچیده و هماهنگ خود به رهبری ایالات متحده که حمله را دفع کرد، خود را تحسین می‌کرد، اما تصویر نمایش داده شده آن‌ها خدشه‌دار شد؛ زیرا هرگونه احساس پیروزی تحت‌الشعاع این مسئله بود که ایران ابتدا دست به چنین حمله جدی می‎زد  در حالی که نگرانی از عدم دفع حمله بعدی وجود داشت. حال آن‌ها از حمله محدود به اصفهان خوشحال شدند.


سقوط آزاد اسرائیل
داسا کی می‌افزاید: حمله ایران درآوریل، درک اسرائیلی‌هااز تغییر اساسی در «روح» خاورمیانه را عمیق‌تر کرد. اما آن‌ها بدون هیچ راهبرد سیاسی به سمت شکست می‌روند. بسیاری از تحلیلگران امنیتی اسرائیل نگران موقعیت منطقه‌ای خود هستند که در حال فرسایش است. آن‌ها نگران این هستند که ایران و متحدانش در حال افزایش قدرت هستند و اگر تهران معتقد باشد به اندازه کافی قادر به بازدارندگی رژیم از طریق روش‌های متعارف نیست، ممکن است ایران انگیزه بیشتری برای دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای خود داشته باشد. آن‌ها بر این باورند همان‌طور که یکی از مقامات سابق امنیت ملی گفته است، با تلاش ایران برای رسیدن به «لیگ قهرمانان» اسرائیل به جایگاه دست دوم تنزل پیدا کند. یکی دیگر از مقامات دفاعی سابق به من گفت اسرائیل در حال از دست دادن قدرت بازدارندگی است «به حدی که هرگز تصور نمی‌شد». با این حال، رهبری سیاسی اسرائیل همچنان به مردم خود می‌گوید در حال پیروزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.