همزمان با ادامه لفاظی و سخن سرایی دولت بایدن درباره آتش بس، تازه‌ترین گزارش ها بیانگر آن است که شمار شهدا و ناپدیدان جنگ غزه از ۵۰ هزار تن گذر کرده است

بازی آتش بس، رمز ادامه کشتار فلسطینی‌ها / شمار شهدا و ناپدیدان در جنگ غزه، از ۵۰ هزار تن گذشت

در حالی که لفاظی و سخن سرایی دولت ایالات متحده به عنوان مهمترین شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل کشی مردم فلسطین با کلیدواژه آتش بس همچنان ادامه دارد، تازه‌ترین گزارش ها بیانگر آن است که در ۳۱۵ روز جنگ غزه، شمار شهدا و ناپدیدان از ۵۰ هزار تن گذر کرده است.

دفتر اطلاع رسانی دولت حماس، پنج شنبه با اعلام ۴۰ هزار شهید در این منطقه، خبر داد که در پی ۱۱ ماه حمله رژیم صهیونیستی،  ۱۶ هزار کودک و ۱۱ هزار زن به شهادت رسیده‌اند. این نهاد با بیان اینکه در نتیجه کشتار جمعی بی‌سابقه علیه ملت فلسطین، ۱۰ هزار تن همچنان در زیر آوارها مدفون مانده‌اند، شمار افراد زخمی را هم ۹۲ هزار و ۴۰۱  تن اعلام کرد. حماس همچنین گفت: در جریان حملات اشغالگران ۸۸۵ پزشک و پرستار و اعضای کادر درمان ۷۹  نفر از نیروهای دفاع شهری و ۱۶۸ خبرنگار و روزنامه نگار به شهادت رسیده‌اند. کما اینکه در این حملات بیش از ۹۰۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر و بیش از ۵۰۰ معلم شهید شده‌اند.

دفتر حماس خاطر نشان کرد که هرچه سریع‌تر باید جلوی سیاست‌های ممانعت از ورود دارو و درمان به نوار غزه گرفته شود و همه زندانیان در زندان‌های سدی تیمان و کل بازداشتگاه های اسرائیل نیز آزاد شوند. این نهاد در پایان با هشدار بر لزوم توقف ارسال سلاح توسط آمریکا تاکید کرد که واشنگتن شریک اصلی اسرائیل در این کشتار جمعی به شمار می‌رود و شورای امنیت و جامعه بین الملل نیز در توقف این جنگ ناکام مانده است.

مرد عنکبوتی وارد می شود!

کشتار مردم غزه پیش چشم جهانیان و در میانه سکوت کر کننده نهاد های حقوق بشری در حالی است که جوبایدن یار و غمخوار نتانیاهو، تلاش دارد هرچند جنایات اشغالگران همچنان ادامه دارد با پیش کشیدن دوباره موضوع آتش بس خود را در نقش ناجی مطرح کرده و از انتقادات نسبت به عملکرد خود در پرونده فلسطین بکاهد.

بر این اساس در شرایطی که حماس پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، حضور در مذاکرات را تحریم کرده، منابع رسانه ای از آغاز گفت و گوهای آتش‌بس غزه در دوحه خبر می دهند. ابتکار جدید از سوی آمریکا، مصر و قطر مطرح شد. مقامات سه کشور پنج شنبه ۱۸ مرداد و در فضای تنش آلود منطقه، با صدور بیانیه ای تل آویو و حماس را به آغاز دوباره مذاکرات - بر اساس پیشنهاد صلح جوبایدن که دو ماه پیش ارائه شد - از روز جمعه ۲۶ مرداد فراخواندند. بایدن گفته بود به دنبال توافقی است که جنگ را طی چند مرحله پایان می‌دهد، شروع آن با توقف ۶ هفته‌ای درگیری‌ها به منظور آزادی برخی از اسرا خواهد بود.

«باراک راوید» خبرنگار وب‌سایت صهیونیستی «والا» دیروز به نقل از منابع آگاه حضور «ویلیام برنز» رئیس سیا در کنار «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر، «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی موسادِ رژیم صهیونیستی و «عباس کمال» رئیس سازمان اطلاعات مصر در این مذاکرات را تایید کرده است. با این حال منابع آگاه افزودند که «حماس به میانجی‌ها اعلام کرده که نمایندگانش در مذاکرات اخیر شرکت نخواهند کرد، اما گفته‌اند که مایلند پس از برگزاری این نشست با میانجی‌ها دیدار کنند تا از این موضوع مطلع شوند و ببینند آیا تل آویو پیشنهادی جدی و عملی برای توافق ارائه کرده است یا خیر.»

انتقاد حماس از بازی سیاسی آمریکا

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات دوحه با مشارکت مقام‌های اسرائیل، آمریکا، قطر و مصر در حال برگزاری است. هدف از این روند رسیدن به توافقی برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی و همچنین برقراری آتش‌بس در غزه است. کربی البته گفت که پیش‌بینی کاخ سفید این نیست که مذاکرات به توافق ختم شود اما وی مدعی شد که اختلاف‌های موجود قابل رفع هستند.

همزمان در شرایطی که بسیار مذاکرات اخیر را «آخرین فرصت» برای آتش‌بس خوانده و رسانه های غربی نیز موج رسانه ای علیه مقاومت برای پذیرش آن به راه انداخته اند، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به کارشکنی‌های مستمر تل‌آویو، تصریح کرد که آمریکا هیچ تلاش واقعی برای الزام اسرائیل به تعهداتش نمی‌کند.

اسامه حمدان در باره موضع جنبش حماس و دلیل عدم مشارکتش در گفت و گوهای دوحه گفت: تبادل اسرا تنها در صورت برقراری آتش‌بس میسر می‌شود. یعنی نقطه آغاز برای تبادل اسرا، آتش‌بس است و نه هیچ چیز دیگر. وی در ادامه توضیح داد که همه از جمله رهبران حماس به دنبال آتش‌بس هستند ولی این با تسلیم شدن متفاوت است.

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص مشکلی که طی چند دور مذاکره غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی کاملا مشهود بود، افزود: مسئله این است که آمریکا هیچ تلاش واقعی برای الزام اسرائیل به ضمانت‌ها و اطمینان‌بخشی‌های ادعایی مبذول نمی‌دارد. لذا کمترین چیزی که ما امروز می‌توانیم بخواهیم، الزام اسرائیل به تعهداتش است. در غیر این صورت، چگونه می‌توان اعتماد دوباره فلسطینی‌ها به نقش آمریکا و تضمین‌های آن را توجیه کرد؟

حمدان با بیان اینکه حماس با جدیت به دنبال آتش بس است ادامه داد: اما طرف اسرائیلی، یا هیأتی غیر مذاکره‌کننده اعزام می‌کرد یا شروط جدیدی تحمیل می‌کرد و هربار تیم‌های مذاکراتی‌اش را تغییر می‌داد تا هربار از اول مذاکرات را آغاز کنیم. غالبا هم، هربار از جنایت و کشتار و تشدید تجاوزات برای مختل کردن روند مذاکرات استفاده کرد.

نگرانی واشنگتن از موج دانشجویی حمایت از غزه

بازی مقامات آمریکایی با کلمات برای کسب وجهه جهانی و مطرح کردن خود به عنوان میانجی در موضوع جنگ غزه، همزمان با مشارکت آنها در نسل کشی فلسطینی ها در حالی است که کمتر از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور مانده است. بر این اساس برخی معتقدند تمرکز دوباره دولت بایدن بر مسئله غزه با وجود تنش آفرینی ها رژیم صهیونیستی به جهت نگرانی آنها از کشتار فلسطینی ها نبوده و نیست بلکه دسیسه ای سیاسی برای جلب نظر مسلمانان آمریکایی و بالا بردن سبد ارای دمکرات ها است.

در این میان انتشار اخباری از احتمال آغاز دوباره جنبش دانشجویی حامی غزه در ایالات متحده هم مقامات کاخ سفید را بشدت نگران کرده است. گزارش‌ها حاکی است دانشجویان آمریکایی قرار است به زودی به مراکز عملی بازگردند و مسئولان دانشگاه‌ها در حال آماده شدن برای مقابله با موج تازه‌ای از اعتراضات علیه اسرائیل و جنگ در غزه هستند. رسانه‌ها می‌گویند برخی از دانشگاه ها هم دستورالعمل‌ها و قواعد جدیدی برای محدود کردن دامنه اعتراضات در دستور کار قرار داده‌اند. منع برپایی چادرهای اعتراضی، محدود کردن مدت زمان اعتراضات، مجاز کردن تظاهرات تنها در برخی اماکن ویژه و محدود کردن امکان دسترسی به محوطه دانشگاه‌ها برخی از اقداماتی هستند که این دانشگاه‌ها مد نظر دارند. پیش‌نویسی هم از یک سند مربوط به دانشگاه هاروارد که رسانه‌های گزارش داده‌اند حاکی از آن است که این دانشگاه در صدد ممنوع کردن تظاهرات‌های شبانه و نوشتن شعار است. گروه‌های حامی حقوق مدنی این اقدامات را مانع شعارهای آمریکا در حمایت از «آزادی بیان» می‌دانند.

با این اوصاف، نزدیک شدن به تاریخ انتخابات و نگرانی واشنگتن از شکل گیری دوباره موج اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه شاید همان دلایلی باشد که اظهارات زبانی این روزهای مقامات ایالات متحده در مورد صلح و آتش بس در غزه را توجیه می کند. این در حالی است که در حوزه نظامی نه تنها شاهد تغییر رویکردی از سوی کاخ سفید در قبال تل آویو نیستیم بلکه هر روز بر دامنه حمایت از اشغالگران افزوده می شود. در آخرین مورد همین پنج شنبه گذشته بود که کاخ سفید با فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به رژیم صهیونیستی موافقت کرد اقدامی که بسیاری آن را جایزه کشتار فلسطینی ها خواندند. از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر )۱۵ مهر( تاکنون، ایالات متحده بیش از ۱۰هـزار بمب بسیار ویرانگر ۲هزار پوندی و هـزاران موشک هلفایر برای تل آویو ارسال کرده و مشخص است تا زمانی که دولت امریکا از این دورویی خود در قبال فلسطین دست برندارد از صلح خبری نخواهد بود، هر چند که یانکی ها بخواهند با سیاسی کاری و زبان بازی خود را به عنوان میانجی و منادی آتش بس جا بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.