پیشنهاد سردبیر

حجت‌الاسلام بهشتی ادامه می‌دهد: زیارت اربعین در میان همه زیارات ائمه(ع) شاخص است و در این مسیر، زائران از جای جای این کره خاکی راهی مرقد قهرمان توحید می‌شوند و این خود جلوه‌ای از جهانی شدن اسلام است.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی در گفت‌وگو با قدس: اربعین گواهی بر وعده جهانی شدن اسلام است

پیاده‌روی اربعین حسینی با زائران چندمیلیون نفری که از اقصی نقاط عالم، خود را به کربلای عشق می‌رسانند در کنار ابعاد معنوی که دارد، اجتماعی ‌ایمانی فراتر از مرزهایی چون ملیت، دین و مذهب را شکل داده و جلوه‌ای از وعده جهانی شدن اسلام و تشیع را فریاد می‌زند. درباره این مهم و تأثیرگذاری‌های جهانی اربعین با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی با اشاره به اهمیت زیارت و پیاده‌روی اربعین حسینی، بیان می‌کند: خدای متعال سه بار در قرآن تصریح می‌کند باوجود خوشایند نبودن برای مشرکان و کافران، اسلام جهانی خواهد شد و این وعده خداست: «هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه» یعنی اسلامی که خداوند برای هدایت بشر فرستاد و پیامبر(ص) آموزه‌های آن و آیات قرآن را طی ۲۳سال به مردم عرضه و برای آن‌ها تبیین کردند، جهانی می‌شود و روزی می‌رسد که اسلام مرزهای جهان را درنوردیده و دین اول مردم عالم خواهد شد.

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: امروز با گذشت بیش از ۱۴قرن از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) وقتی به پشت سر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم جمعیت مسلمانان قرن به قرن رو به افزایش رفته و در دهه‌های پیش، مسیحیان بر این باور بودند که شمار مسلمین از آن‌ها پیشی می‌گیرد.

وی با اشاره به تدابیر الهی و نبوی برای ماندگاری و جهانی شدن اسلام، می‌افزاید: «زیارت» از تدابیر پیامبر عزیز اسلام(ص) برای این مانایی است، برای همین فرمودند: «تا زنده‌ام به دیدارم بیایید و پس از رحلتم، به دیدار قبرم بیایید؛ این تدبیری آینده‌نگرانه از جانب ‌ایشان برای امت بود. همچنین فرمودند: پس از من به دیدار و زیارت علی و فاطمه و حسن و حسین و ذریه آن‌ها علیهم‌السلام و پس از شهادتشان به دیدار قبور آن‌ها بروید.

حجت‌الاسلام بهشتی ادامه می‌دهد: زیارت اربعین در میان همه زیارات ائمه(ع) شاخص است و در این مسیر، زائران از جای جای این کره خاکی راهی مرقد قهرمان توحید می‌شوند و این خود جلوه‌ای از جهانی شدن اسلام است. حضرت زینب کبری(س) در عصر عاشورا خبری را که از مادرشان حضرت زهرا(س) شنیده بودند برای امام زین‌العابدین(ع) بیان کردند و گفتند: «بر مرقد پدرت سیدالشهدا(ع) پرچمی برافراشته می‌شود که هزاران ماه و سال بیاید و برود این پرچم مندرس و کهنه نمی‌شود، با آنکه جباران و ستمگران به هدم آن پرچم کمر می‌بندند آن پرچم در اهتزاز خواهد بود».

کارشناس معارفی رسانه ملی تأکید می‌کند: وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم تحقق این پیشگویی را به‌وضوح می‌بینیم. تا قرن هفتم که عباسیان روی کار بودند و بعد جباران و ستمگران دیگر تا عصر حاضر و صدام و داعش که چقدر کربلا را تخریب و از زیارت عاشقان حسینی ممانعت کردند، اما هیچ یک مانع نشد و امروز با جمعیت چندمیلیونی زائران اربعین می‌بینیم پیشگویی پیامبر(ص) به وقوع پیوسته است.

وی تصریح می‌کند: زیارت اربعین از همان اربعین اول و پس از واقعه عاشورا که جابربن‌عبدالله انصاری و عطیه به کربلا آمدند و بعد هم در دوران دیگر ائمه(ع) مرسوم بوده، اما آنچه امروز به عنوان پیاده‌روی اربعین شاهد آن هستیم ابعاد هزار برابری پیدا کرده است. در گذشته جمع‌های معدود چند ده ‌نفری و چندصدنفری با عشق به کربلا می‌رفتند اما امروز حماسه چندین میلیون نفری اربعین و فوج فوج زائرانی که با همه سختی از نقاط مختلف عالم خود را به کربلا می‌رسانند، چشم دنیا را خیره کرده است.

وی با اشاره به بایکوت رسانه‌ای دشمنان درباره این پیاده‌روی و زیارت منحصربه‌فرد، می‌گوید: باوجود سکوت و بایکوت رسانه‌ای، سال به سال بر شمار زائران اربعین حسینی افزوده و از کشورها و قاره‌های مختلف حتی اروپا و آمریکا افرادی راهی کربلا می‌شوند و این مصداق این آیه شریفه است که می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطفِـُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفوَهِهِم وَٱللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ ٱلکَفِرُونَ».. این حضور در پی یک کنجکاوی و پرسش بزرگ است که می‌خواهند بدانند این حسین(ع) کیست و چه نوع اسلامی را عرضه و تبیین کرده است؟ ماجرای اربعین نویدی است که جامعه بشری را برای ظهور امام زمان(عج) آماده می‌کند.

وی در ادامه بیان می‌کند: ‌امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «امام مثل کعبه است که مردم باید دور آن بگردند نه آنکه امام دور مردم بگردد». امروز زیارت و راهپیمایی میلیونی اربعین، تجلی این روایت است، زائران فارغ از قومیت، ملیت، رنگ، نژاد، زبان، دین و مذهب دور شمع وجود امام جمع شده و به سوی امام رهسپارند و این تحقق عینی «الحسین(ع) یجمعنا» است. یعنی جمع شدن پزشک، کارگر، کشاورز، روستایی، دانشجو و دانش‌آموز و زن و مرد و کوچک و بزرگ حول محور امام. امام حسین(ع) جریان امامتی را نوید می‌دهد که شیعه از روز اول دنبال آن بوده و محور تحولات اجتماعی، امامی است که از سوی خدا تعیین شده و می‌تواند دین و آیات الهی را تبیین و جامعه مردمی را راهبری کند.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: در زیارت اربعین محوری جز امام نمی‌بینیم، چنان‌که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید هم تأکید دارند عکس و تصویری از ما نباشد و همه محورها معطوف به امام حسین(ع) باشد؛ در این حرکت چندین میلیونی فقط اسم امام حسین(ع) است که از همه انسان‌ها تا پایان تاریخ کمک خواسته و این کمک، نصرت دین خداست. بنابراین پیاده‌روی اربعین و این حرکت جهانی که شکل گرفته، به عنوان جلوه‌ای از نصرت امام قطعاً فرجام و آینده‌ای خوش دارد و همه آن‌ها که پیدا و ناپیدا در این مسیر خدمت می‌کنند اجر می‌برند و در فرجام آن اثرگذارند.

آمنه مستقیمی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.