کمبود آب در رباط کریم سبب خشک شدن باغ‌ها و دسترنج چندین ساله کشاورزان شده است. باغداران رباط کریمی نسل به نسل با کاشت درختان میوه باغ درست کردند و معیشت بسیاری از روستاییان و باغداران رباط کریم از راه برداشت میوه تأمین می‌شود.

باغ‌های رباط کریم عطش دارند
به گزارش قدس آنلاین، ​​​​​​​اما چند سالی است که درختان زیادی در پی بی‌آبی در رباط کریم از بین رفته و خشکی به باغ‌های این شهرستان آسیب جدی وارد کرده است. در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی، تعداد چاه‌های آب در کانال‌های کشاورزی به تدریج کاهش یافته است و در اقدامی عجیب، به جای یافتن راه‌ حلی پایدار، کشاورزان مجبور به استفاده از آب‌های تصفیه نشده فاضلاب برای آبیاری باغات خود شده‌اند.  با وجود این، کشاورزان امید دارند تصفیه‌خانه رباط کریم که در سفر  رئیس‌جمهورشهید به این منطقه دستور تکمیل آن صادر شد، هر چه سریع‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا شاهد بهبود وضعیت آب کشاورزی در این منطقه باشند.

 تشنگی باغ‌ها با وجود داشتن حقابه
یک باغدار رباط‌ کریمی در این خصوص اظهار می‌کند: دو ماه است که آب به باغ‌هایمان نرسیده و باغ‌ها با وجود داشتن حقابه، همچنان تشنه مانده‌اند. 
وی می‌افزاید: برداشت‌های غیرقانونی از کانال محمدیه، جان باغ‌های ما را گرفته است و متأسفانه به جای حمایت از کشاورزان، شاهد بی‌توجهی جهاد کشاورزی به این مشکلات هستیم و برداشت‌های غیرقانونی از کانال محمدیه که ۷۲ درصد سهم آب آن متعلق به رباط ‌کریم است، نشان از بی‌عدالتی و بی‌توجهی به حقوق کشاورزان دارد.

پیگیری حقابه
با این حال نماینده مردم شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر رفع مشکلات کم‌آبی در حوزه کشاورزی منطقه، از پیگیری این مسئله در سطوح مختلف خبر می‌دهد.
حسن قشقاوی با بیان اینکه جلسات متعددی با مسئولان مربوط در این خصوص برگزار شده است، بیان می‌کند: بنای کانال میدان محمدیه برای انتقال آب به دشت رباط کریم گذاشته شده و ما به طور جدی پیگیر حقابه کشاورزان خود هستیم.
وی تأکید می‌کند: صدای کشاورزان زحمتکش را شنیده‌ام و در صورت حل نشدن مشکل در سطح منطقه‌ای، از طریق مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط به این موضوع ورود خواهم کرد. 
همچنین در جلسه‌ای با حضور معاون استاندار تهران بنا شد تخصیص آب به کانال محمدیه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌گیرد بیشتر شود. قشقاوی ادامه می‌دهد: یکی از مطالبات بحق کشاورزان رباط ‌کریم گرفتن حقابه خود از کانال محمدیه است؛ چرا که کم‌آبی موجب خشک ‌شدن باغ های آن‌ها شده است. از این رو بنا شده تخصیص آب به کانال محمدیه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌گیرد بیشتر شود، در ضمن در خصوص نحوه اجرا و انتقال آب کانال محمدیه بازنگری صورت بگیرد تا حق مردم شریف منطقه بهارستان و رباط‌ کریم تضییع نشود. وی در ادامه می‌افزاید: آب کانال محمدیه از ابتدا برای تأمین آب کشاورزی منطقه ما بوده که باید از آن مراقبت شود. در این راستا کشاورزان منطقه در خصوص مشکل کم‌آبی و عدم تخصیص آب مناسب برای باغ ها و زمین‌های کشاورزی طوماری تهیه و برای من ارسال کرده‌اند که آن را تقدیم معاون استاندار تهران کرده‌ام. 

بررسی ترک فعل‌ها 
موضوع کم‌آبی برای  باغ های رباط کریم به گوش دادستان این شهرستان نیز رسیده و سبب شده امیدواری به دل کشاورزان بازگردانده شود.
دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم، علت اصلی افت شدید فشار آب در این شهرستان را پمپاژ غیرقانونی آب اعلام کرده و با بیان اینکه این موضوع نگرانی‌های جدی برای کشاورزان ایجاد کرده است، اظهار می‌کند: به منظور بررسی این مسئله، جلسه‌ای با حضور متولیان امر و نمایندگانی از کشاورزان برگزار شد. در این جلسه، راهکارهای مختلفی برای رفع مشکل مطرح و تصمیماتی گرفته شد.محمد یوسف‌وند بر اهمیت پیگیری این موضوع توسط سایر مسئولان تأکید و ابراز امیدواری می‌کند: با تلاش همه‌جانبه، مشکل افت فشار آب در رباط کریم به زودی برطرف شود. همچنین در این راستا انشعابات غیرقانونی زیادی شناسایی شده و به همه کسانی که به صورت غیرمجاز نسبت به اخذ انشعابات غیرقانونی اقدام کرده‌اند، تذکر می‌دهم که قطعاً با این افراد برخورد جدی و قانونی به عمل خواهد آمد.
 دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم ادامه می‌دهد: در این خصوص دستورات لازم صادر شده است که هر جا و در هر زمان و نقطه از شهر هر چاهی شناسایی شد، مأموران انتظامی به سرعت علاوه بر ضبط تجهیزات چاه و حفاری چاه اقدام به دستگیری حفرکنندگان چاه‌های غیرمجاز کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: به مدیرانی که در راستای مقابله با انشعابات غیرمجاز نیز وظیفه دارند اما اقدامی نمی‌کنند، تذکر می‌دهم در این خصوص مصداق ترک فعل شامل حال آن‌ها می‌شود.

شناسایی هفت حلقه چاه غیرمجاز 
سرپرست امور منابع آب رباط کریم نیز از شناسایی هفت حلقه چاه غیرمجاز و یک دستگاه بالابر برقی در محدوده عملکرد این شرکت خبر می‌دهد.
امیرعلی توکلی اظهار می‌کند: امور منابع آب رباط کریم بر اساس قانون با هر گونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد. وی خاطرنشان می‌کند: به عنوان متولی آب در حوزه عملکرد این شهرستان و به عنوان نماینده شرکت آب منطقه‌ای تهران بر اساس قانون با هر گونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد خواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.