رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: به بیمارستان به عنوان یک مکان عمومی که حفظ امنیت آن وظیفه حاکمیتی است، باید نگاه شود.

خشونت همراهان بیمار علیه کادر درمان / پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها مستقر شود

احمد نجاتیان علت درخواست استقرار مامور پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها را چنین عنوان کرد: بیمارستان ها به عنوان یک مکان عمومی که مورد مراجعه خیلی از اقشار جامعه هستند، باید یک محیط امن برای پرستاران، نیروهای پزشکی و ارائه دهندگان خدمات در اورژانس باشد. همین طور محیط آرامی برای بیمارانی که در آنجا بستری هستند و خدمت می گیرند.

وی افزود: باید توجه داشت که مراجعه کننده به اورژانس‌ها بیشتر افرادی هستند که شرایط ویژه روحی دارند، چرا که ممکن است بیمار آن ها شرایطش حاد باشد و یا نگرانی ها و تشویش هایی دارند وقتی که به اورژانس مراجعه می کنند، از طرف دیگر در بیمارستان ها خدمات به گونه ای نیست که بتوان در یک زمان ارائه خدمت انجام شود. قطعا ممکن است که بین بیماران اولویت بندی هایی صورت گیرد. این گونه مسائل سبب شده است که در برخی موارد شاهد خشونت علیه کادر بهداشتی درمانی و بخصوص پرستارها در بیمارستان ها باشیم.

نجاتیان متذکر شد: موضوع خشونت علیه کادر درمان از چندین سال قبل مطرح شد، اما در یک سال گذشته این میزان بیشتر شده و به حد نگران کننده ای رسیده است. این موضوع در همه کشور به یک شکل نیست و در برخی نقاط بیشتر است. درخواست ما از مقامات از جمله وزارت بهداشت، پلیس و دادستانی کل کشور به منظور ایجاد فضای امن برای مردم و ارائه کنندگان خدمات درمانی در بیمارستان ها، پلیس در اورژانس ها مستقر شود تا امنیت آنجا تضمین شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: تنها اقدام بسیار خوب و قابل تقدیر از سوی دادستانی کشور بوده است. دادستانی  نامه درخواست پلیس در اورژانس ها را به دادگستری های کشور اعلام کردند و از آن ها خواسته اند که تمهیداتی برای این موضوع انجام شود. به طور مشخص در دو استان تهران و خراسان رضوی جلسات با محوریت دادگستری استان و تمام نهاد های ذیربط برگزار شده است. از پلیس، دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهاد های مرتبط با موضوع خواسته شده که در این مدت مسائل مربوط به این مشکل را بررسی کنند و اگر لازم است زیر ساخت ها و منابع مالی را تهیه کنند تا پلیس مستقر شود.

نجاتیان پاسخ داد: به طور کلی سطح صدمات متوجه کادر درمان از خشونت کلامی، بی احترامی، استفاده از الفاظ رکیک تا برخورد جسمی متفاوت بوده است. آخرین مورد در یکی از شهرستان های غرب کشور رخ داده است، که در پی فوت یک بیمار همراه او به پرستار حمله کرده و گلویش را فشار داده است که بسیار صحنه ناگواری بود.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه دادگستری به موقع وارد شده و در حال حاضر دانشگاه شکایت کرده است و همکاران نظام پرستاری نیز پیگیر هستند. قرار بر این بود که امروز آن فرد جلب شود و دادگستری استان این اطلاعات را منتشر کرده است. اتفاق پیش آمده آخرین مورد از خشونت علیه کادر درمان بوده است، اما این داستان ادامه دار خواهد بود. ما نگرانیم که اگر با همین رویه پیش برود تبعات بدی برای ارائه کنندگان خدمات در بیمارستان ها داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: یکی از اشکالات که در مورد استقرار پلیس در اورژانس ها ذکر می شود این است که پلیس خودش به صورت رسمی مستقر نمی شود. بلکه شرکت های انتظامی هستند که مستقر می شوند که آن ها مبالغی را برای استقرار درخواست می کنند. درخواست ما از همکاران فراجا، وزارت بهداشت و دادگستری این است که در اینجا موضوع جان مردم مطرح است و به بیمارستان به عنوان یک مکان عمومی که حفظ امنیت آن وظیفه حاکمیتی است، نگاه شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید وارد این مسائل شد که منابع آن از کجا تامین خواهد شد، چرا که این وظیفه حاکمیتی است و باید از منابع عمومی مثل منابع دانشگاه یا منابع دیگر تامین شود. ما بهانه ای با عنوان منابع مالی جهت ایجاد فضای امن برای بیماران و ارائه کردن خدمات درمانی نباید داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.