فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: افزون بر سه هزار و ۴۰۰ زائر افغانستانی برای شرکت در اربعین حسینی و عزاداری های پایانی ماه صفر در سه روز گذشته از طریق معبر زمینی دوغارون وارد کشور شدند.

سه هزار و ۴۰۰ زائر افغانستانی اربعین وارد مرز دوغارون خراسان رضوی شدند

مهدی شیردل روز جمعه افزود: این زائران که از شهرهای "کابل، هرات، غزنی و هیلمند" هستند، در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان مورد استقبال ستاد اربعین شهرستان تایباد قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: این تعداد زائر با ۸۶ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل ایرانی و افغانستان از گذرگاه رسمی دوغارون راهی مرزهای خروجی پیش بینی شده برای زائران افغانستانی شدند.

فرماندار تایباد گفت: امسال برای جابه جایی زائران این کشور همسایه به سمت مرزهای خروجی از ناوگان حمل و نقل افغانستان نیز استفاده شده است.

شیردل افزود: امسال موکب ویژه اربعین در فضایی به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع در دوغارون برپا شده که در آن برنامه های دینی، فرهنگی، شرعی، امدادی، خدماتی، حمل و نقل، درمانی و هلال احمر به زائران افغانستانی ارائه می شود.

وی بیان کرد: ارائه خدمات به زائران حسینی این کشور همسایه تا آخرین روزهای ورود آنان به مرز زمینی دوغارون ادامه دارد و در این راستا از همه ظرفیت ها استفاده شده است.

فرماندار تایباد اضافه کرد: با استفاده از توان نیروهای مردمی، ۲۵۰ نفر به صورت خودجوش به زائران در مرز خدمت رسانی می کنند و خدمات مناسبی برای زائران اربعین در این نقطه از کشور اندیشیده شده است تا زمینه عبور آسان و بدون دغدغه آنها فراهم شود.

شیردل تصریح کرد: همچنین برای سهولت در ورود زائران اربعین افغانستانی به دوغارون، تعداد گیت های ورودی در سالن مسافری پایانه مرزی دوغارون ۲ برابر شده و از چهار گیت به هشت گیت افزایش یافته و مسیر ورود زائران از مسافران جداسازی شده است.

اتباع افغانستان برای شرکت در آیین عزاداری پایان ماه های محرم و صفر، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کردند که با شیوع کرونا، این سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد، اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۱۵۰ هزار نفر از مشتاقان افغانستانی زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق مشرف شده اند.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.