رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور هدف از تشکیل کمیسیون مدرسه‌یاری را ارتقای کیفیت مدارس دولتی و برقراری عدالت به ویژه در مناطق محروم دانست.

گلایه خیران مدرسه ساز / نقش خیران در حذف مدارس چند نوبته

مهدی نوید ادهم به اقدامات کمیسیون مدرسه‌یاری اشاره و بیان کرد: مصوبه تشکیل کمیسیون مدرسه‌یاری حدود دو سال پیش تصویب شد؛ به این صورت شکل گرفت که آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و مأموریت‌های خودش با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو است و برای رفع این مشکل همواره سعی‌ کردند از مشارکت و حضور مردم و خیران استفاده کنند و یک نمونه از این مشارکت‌ها را ما در جریان مدرسه‌سازی داریم که با عنوان جامعه خیرین مدرسه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند. این گروه با فراخوان، خیران را در سراسر کشور جذب کردند و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس موفق شدند بیش از یک‌سوم مدارس کشور را بسازند و اگر جامعه خیرین مدرسه‌ساز وارد عمل نمی‌شدند قطعا آموزش و پرورش امروزه با مدارس چند نوبته مواجه بود.

وی افزود: این مشارکت که بسیار اثربخش بود توانست مشکل کمبود فضای آموزشی را تا حدود زیادی برطرف سازد. با توجه به این ظرفیت و فرصتی که در جامعه به وجود آمده است این ذهنیت را در مردم ایجاد کرد که اگر جامعه خیرین مدرسه‌ساز در بخش دیگری از آموزش و پرورش که با مشکل مواجه است ورود کند و وارد میدان شوند می‌توانند تا حدی مسائل و مشکلات را بهبود سازند؛ از طرف دیگر آموزش و پرورش در کنار مشکل ساختمان مدرسه که بخش سخت‌افزاری را شامل می‌شود با بخش نرم‌افزاری نیز مواجه است که خیران به میدان آمدند و برای بهبود این وضعیت سرمایه‌گذاری کردند. ما در بخش نرم‌افزاری با مشکلات متعددی نظیر معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی، مشکلات فرهنگی و اخلاقی و تربیتی که در برخی از مدارس وجود دارد و همچنین مشکل کمبود معلم که در تعدادی از مناطق و استان‌ها وجود دارد، همه این موارد جزو بخش نرم‌افزاری می‌شوند و خیران مدرسه‌ساز پذیرفتند که در کنار مدرسه‌سازی به امر مهم مدرسه‌یاری و مدرسه‌داری نیز بپردازند. به این صورت که خیری که مدرسه را می‌سازد آن را رها نکند و در کنار مدرسه خودش بایستد و با مساعدت خودش سطح مدرسه را ارتقا دهد.

 دبیر کمیسیون مدرسه‌یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ادامه داد: کمیسیون مدرسه‌یاری دو هدف را پیگیری می‌کند؛ ارتقای کیفیت مدارس دولتی و گسترش عدالت به ویژه در مناطق محروم و نیازمند. خوشبختانه این اندیشه با استقبال خوب خیران روبه‌رو شده است و در تمام استان‌های کشور کمیسیون مدرسه‌یاری فعالیت می‌کند. امیدواریم که زمینه ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پرورش با این مشارکت فراهم شود؛ اصلی‌ترین بحث ما با خیران مدرسه‌ساز این بود که غیر از سخت‌افزار به نرم‌افزار نیز بپردازند. بنابراین با مشارکت مدیر جامع خیرین مدرسه‌ساز و سازمان نوسازی مدارس بحث کمیسیون مدرسه‌یاری را در محافل و جلسات مطرح کردند و با کمک وزیر آموزش‌ و ‌پرورش وقت، مورد تأیید وزارتخانه نیز قرار گرفت و امروزه به یک فرهنگ سازمانی در جامعه خیران تبدیل شده است.

وی در پایان گفت: از جمله دغدغه‌ها و مشکلاتی که با آن همراه هستیم می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که تعدادی از خیران تمایل دارند که در ساختمان فیزیکی مدرسه نام و نشانی خود را قرار دهند و به‌طوریکه که در سال‌های آینده نیز این نام بدرخشد اما ما در ساختار نرم‌افزاری، این آثار مشهود را نداریم. امیدواریم که در این بحث مشارکت بیشتری از همکاران خود در آموزش و پرورش داشته باشیم و اجازه دهند که خیران در کنار مدرسه‌ای که خودشان بنا می‌کنند حضور داشته باشند که این موضوع تعدادی از خیران را گله‌مند کرده است که به امید خدا در سال‌های آینده این همکاری و همراهی را داشته باشیم.

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.