سفیر ایران در روسیه از دعوت مکتوب پوتین از پزشکیان برای سفر به روسیه خبر داد.

دعوت پوتین از پزشکیان برای سفر به روسیه

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدارسیون روسیه با اشاره به روابط ایران و روسیه، اظهار کرد: روابط دو کشور بر دو پایه اساسی استوار است که نخستین آنها عنصر «همسایگی» است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی در روابط ایران و روسیه تنظیم روابط بر اساس منافع مشترک است، افزود: عنصر دوم در روابط تهران و مسکو با توجه به فضای جدید جهانی و منطقه‌ای «اشتراکات رویکردی» است. ایران و روسیه هر دو با یکجانبه گرایی مخالف هستند و در مقابل ساختار قدرت بین المللی به رهبری آمریکا قرار داریم.

نفی دوقطبی عامل گرایش روسیه به ایران

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی ساختار قدرت جهانی را که دوقطبی بود نفی می کرد و بعد از زمان فروپاشی جماهیر شوروی هم نگاه تک قطبی در جهان را قبول نداشت، اضافه کرد: به مرور برخوردهای انحصارطلبانه غرب و آمریکا باعث شد که برخی کشورهای دیگر به سمت سیاست‌های ایران بیایند که نمونه آن کشورهای جنوب و روسیه هستند و جایگاه آمریکا در حال تضعیف است.

جلالی با تاکید بر اینکه تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای و جهانی مانند بریکس و شانگهای بر نفی همین نگاه تک قطبی است، ادامه داد: رویکردهای ایران و روسیه باعث شده که دو کشور روابط بسیار نزدیکتری داشته باشند و تهران تلاش کرد در این مورد بر روی منافع مشترک کار شود.

وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در سوریه مقابل تروریسم ایستادند، خاطرنشان کرد: ساختارهای قدرت در منطقه توسط تهران و مسکو تقویت شد.

ظرفیت 15 میلیون تنی کریدور شرقی

سفیر ایران در روسیه تدوین توافق نامه جامع همکاری را یکی از مهم ترین کارهای ایران و روسیه برشمرد و عنوان کرد: «توافق نامه همکاری تهران و مسکو در مرحله نهایی شدن است» و با شکل گیری دولت جدید آقای پزشکیان امیدواریم این موافقت نامه امضا شود.

جلالی با اشاره به همکاری ایران و روسیه در موضوع کریدور شمال و جنوب، یادآور شد: کریدور شمال-جنوب دارای سه شاخه است که شاخه کریدور شرقی که از قزاقستان و ترکمنستان به ایران متصل می شود و در سال 2023 برای نخستین بار فعال شد و 650 هزار تن کالا از آنجا عبور کرد، ولی ظرفیت 15 میلیون تن کالا را هم دارد که در تلاش هستیم ظرفیت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: شاخه میانی کریدور شمال به جنوب از دریای خزر و کریدور غربی به صورت جاده ای متصل است و بیش از سه میلیون تن کالا از آن عبور می کند که مسیر آن از روسیه، آذربایجان به ایران می رسد.

سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: راه آهن از شهر سن پترزبورگ تا بندرعباس وجود دارد، به غیر از یک قسمت کوچک از رشت تا آستارا که در حال رایزنی و کار با روس ها هستیم که این موضوع برطرف شود.

بزرگترین سرمایه‌گذاری نفتی در ایران توسط روس‌ها

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه گذاری نفتی در ایران را روسیه انجام داده است، تصریح کرد: در همکاری و خط ترانزیت گاز هم در حال فعالیت با روس ها هستیم. روابط دو کشور در حوزه‌های لجستیکی، پولی، بانکی و مالی در حال پیشرفت فعالیت هستند.

این دیپلمات کشورمان گریزی به آینده روابط ایران و روسیه در دولت جدید هم زد و گفت: در صحبت‌های آقای پزشکیان و عراقچی، وزیر خارجه کشورمان بر این موضوع تاکید شده است که روابط با روسیه و چین افزایش خواهد یافت.

وی درباره دعوت پوتین، رئیس جمهور روسیه از پزشکیان برای سفر به روسیه اعلام کرد: در همان گفتگوی اول تلفنی بین دو روسای جمهوری هم آقای پوتین از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به روسیه دعوت کردند. روسیه از رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس روسای بریکس که در کازان روسیه برگزار می‌شود به صورت مکتوب دعوت کرد که انءشالله رئیس‌جمهور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.