کمبود نقدینگی پاشنه آشیل تولید بوده و این امر سبب شده تا دامداران برای تأمین منابع مالی خرید ذرت علوفه‌ای زمستانه مبادرت به فروش دام در پایان تابستان کنند.

کاهش قیمت دام در پایان تابستان

به گزارش قدس آنلاین قیمت گوشت قرمز در بازار در حدود یک ماه است که تثبیت شده است؛ البته نرخ‌ها بالا و بخشی از جامعه قادر به خرید این محصول با قیمت آزاد نیستند.

دولت سیزدهم از سال گذشته سعی کرد با واردات، نوسان قیمتی را در بازار کاهش دهند.عرضه گوشت دولتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال انجام است اما تاریخ و زمان مشخصی ندارد و روزانه انجام نمی‌شود.

بنا بر گفته کارشناسان صنعت دام، سیاست‌های اشتباه در دولت دوازدهم سبب شد تا دام‌های مولد کشتار شده و نتیجه این امر در دو سال اخیر با افزایش نجومی نرخ گوشت قرمز در بازار داخل نمود پیدا کند.

جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دام پروران همگام کشور از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشکلات صنعت دامپروری به خبرنگار مهر گفت: دامداران در حال زیان بوده ضمن اینکه بازار هم کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد.

وی افزود: در پایان تابستان دامداران برای تأمین ذرت علوفه‌ای نیاز به نقدینگی دارند در حالی که یکی از چالش‌های اصلی این صنعت کمبود منابع مالی است.

وی با بیان اینکه کارخانه داران پول شیر را با تأخیر ۴ تا ۵ ماهه می‌پردازند، تصریح کرد: این امر نیز بر کمبود نقدینگی دامداران دامن می‌زند. بنابراین تنها راهی که برای فعالان این حوزه باقی می‌ماند فروش دام برای تأمین نقدینگی مورد نیاز است. نتیجه این روند افزایش عرضه در پایان تابستان خواهد بود.

چالش دامداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دام پروران همگام کشور با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر خرید دام از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، اظهار کرد: انجام این کار پروسه خاص دارد و عملی نیست. ابتدا باید نرخ در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین شود. از سوی دیگر وقتی قرار است پول از سوی شرکت امور پشتیبانی دام هم ۴ تا ۵ ماه پرداخت شود، قدرت حال حاضر نقدینگی دامداران اجازه این امر را نمی‌دهد.

آزاد گفت: پایان تابستان و الزام خرید ذرت علوفه‌ای، مشکلات این صنعت را چه در دام سبک و چه سنگین بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: دامداران دام سنگین باید ذرت علوفه‌ای را برای تمام سال تأمین کنند. در این مقطع زمانی، دام‌های سبک هم از مراتع برمی‌گردند و زایش‌های زمستانه پروار شده و آماده عرضه به بازار خواهند بود.

وی با بیان اینکه دام سبک فصلی است، ادامه داد: با افزایش عرضه، خریداری وجود نخواهد داشت و قیمت‌ها بسیار کاهشی می‌شود.

مشکلات صادرات و مساله قاچاق دام

آزاد درباره امکان صادرات گفت: اجازه صادرات دام وجود ندارد و باید گوشت صادر شود که مزیتی برای کشورهای همسایه ندارد در حالی که در صادرات دام بر عکس این کشورها خواهان دام ایرانی هستند. کشورهای همسایه امروز گوشت را با قیمت ارزان‌تر از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دام پروران همگام کشور در پاسخ به این پرسش که چرا همچون گوشت مرغ منجمد و ذخیره سازی نمی‌شود، گفت: این پرسش را باید از مسؤولان نهادهای متولی پرسید. در حال حاضر به ازای واردات گوشت منجمد یارانه پرداخت می‌شود در حالی که این پول در اختیار تولیدکننده داخلی قرار نمی‌گیرد. اگر این گونه نشود دام به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد.

منبع : مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.