وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد، به تعبیری قابل احیا نیست و حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد».

 برجام قابل احیا نیست و باید مذاکرات جدیدی شکل بگیرد

«سید عباس عراقچی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: سیاست خارجی ما در دولت چهاردهم فراگیر و فعال خواهد بود و میدان دیپلماسی ما گسترده خواهد بود.

او با بیان اینکه «ما سعی می‌کنیم در تحولات بین‌الملل حضور فعال داشته باشیم و فقط نظاره‌گر تحولات بین‌الملل نباشیم»، ادامه داد: سیاست خارجی ما اثرگذار خواهد بود و فقط به رفت و آمدهای دیپلماتیک اکتفا نمی‌کنیم و ما سعی خواهیم کرد که سیاست خارجی ما اثرگذار باشد، به نحوی که بر روی سفره‌های مردم نیز تاثیر مثبت خود را بگذارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ماموریت ما در حوزه سیاست خارجی، بر اساس مؤلفه‌های گفته شده شامل تامین منافع ملی، تحکیم قدرت ملی و افزایش عزت ملی است.

ارتباط با اروپا بر اساس تعامل عزتمندانه

عراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود گسترش تعاملات با همسایگان، گسترش میدان دیپلماسی و قدرت‌های نوظهور را از جمله اولویت‌های ایران در سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد.

وزیر خارجه ایران به روابط ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: در طی سال‌های اخیر روابط ما با اروپا فراز و نشیب‌هایی داشته است؛ آن‌ها سیاست‌های خصمانه‌ای نسبت به ایران داشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم که بر اساس تعامل عزتمندانه، فرصت محور و بر اساس احترام متقابل، در راستای تامین منافع ملی کشور تعامل با اروپا را به پیش ببریم.

این دیپلمات ارشد ایران در ارتباط با تعامل ایران و آمریکا گفت: ما به دنبال رفع تخاصم و تنش‌ها با آمریکا نیستیم؛ خیلی از این تنش‌ها و دشمنی‌ها ناشی از یک سری اختلافات دیدگاه‌های مبنایی است و ما تلاش می‌کنیم که این تلاش‌ها و تخاصم‌ها را مدیریت کنیم.

او گفت: در واقع ما در سیاست خارجی تلاش می‌کنیم که هزینه تخاصم‌ها را کاهش دهیم و تلاش می‌کنیم هزینه‌هایی را که به مردم وارد می‌شود را کاهش دهیم و مدیریت کنیم.

خنثی‌سازی تحریم‌ها اولویت بیشتری دارد

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها گفت: ما ۲ راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم؛ البته بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها اولویت بیشتری دارد.

او با بیان اینکه «در موضوع خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، کل دولت ماموریت دارند و ما در وزارت خارجه نیز در این مسیر حرکت می‌کنیم تا فشارها به مردم کاهش پیدا کند»، ادامه داد: وقتی این سیاست دنبال شود و به نتیجه برسد خود به خود تحریم‌کنندگان را نیز ناامید می‌کند.

وزیر خارجه ایران افزود: ماموریت دیگر ما در کنار خنثی‌سازی تحریم‌ها، تلاش برای رفع تحریم‌هاست که این ماموریت خاص وزارت خارجه است. ما موضوع رفع تحریم‌ها به صورت شرافتمندانه را دنبال می‌کنیم، این موضوع در دولت سیزدهم پیگیری و ما نیز در دولت چهاردهم تلاش می‌کنیم که این موضوع به صورت عزتمندانه احیا شود و جلو برود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «اگر بتوانیم در رفع تحریم‌ها یک ساعت هم تاخیر نمی‌کنیم»، ادامه داد: تلاش ما در این زمینه مستمر خواهد بود و این موضوع از طریق مذاکره و یا از هر طریق شرافتمندانه دیگری شروع می‌شود و در این زمینه تعجیل و تاخیر بی‌جهتی نخواهیم داشت. مذاکرات را فرسایشی نیز نمی‌کنیم.

عراقچی با اشاره به بحران‌های اوکراین و غزه، گفت: احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست و شرایط بین‌المللی تغییر کرده است. در خود برجام هم برخی از تاریخ‌هایی که وجود داشته، گذشته است؛ لذا برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد، به تعبیری قابل احیا نیست و حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و این کار آسانی نیست. مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد، شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا گرفتار انتخابات هستند. کار آسانی نیست اما ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

سیاست خارجی باید متکی بر اجماع ملی باشد

عراقچی افزود :تلاش می‌کنیم با یک وفاق ملی در حوزه سیاست خارجی عمل کنیم؛ سیاست خارجی کشور باید متکی بر اجماع ملی باشد که با قدرت بیشتری بتواند منافع ملی کشور را تامین کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: من تلاش می‌کنم با همکاری مجلس، مراکز دانشگاهی و نخبگان، رسانه‌ها و صدا و سیما وفاق ملی در سیاست خارجی کشور دنبال کنم و همه نهادهای ذی‌ربط در این ارتباط مشارکت و فعالیت داشته باشند.

عراقچی در پاسخ به سوالی  در مورد اصول سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت:  اصول و راهنمای سیاست خارجی دولت چهاردهم، قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی ابلاغ شده است، تدابیر و ارشادات مقام معظم رهبری به خصوص اصل راهبردی عزت،حکمت و مصلحت، اسناد بالا دستی مانند سند چشمانداز توسعه برنامه هفتم و همچنین  قوانین مجلس  شورای اسلامی در حوزه سیاست خارجی است است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آنچه که اشاره کردم اصول، و راهنمای ما در سیاست خارجی است که چارچوب حرکتی ما را مشخص میکند.

او افزود: بنابراین هیچ قطبیتی و هیچ دوگانگی وجود نخواهد داشت. ما در چارچوب این اصول قاطعانه حرکت خواهیم کرد و تمامی ظرفیت و استعداد خودمان را به کار خواهیم گرفت که بتوانیم منافع ملی کشور را در همه حوزه‌ها تامین کنیم.

در هر شرایطی محور مقاومت مورد حمایت ایران خواهد بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع محور مقاومت گفت: محور مقاومت بر اساس یک سری آرمان‌ها شکل گرفته و برای خودش مکتبی دارد که به مکتب مقاومت معروف است.

او ادامه داد: در هر شرایطی محور مقاومت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این موضوع به صراحت در برنامه ماست، در سخنرانی رئیس‌جمهور در روز تحلیف به صراحت این موضوع  بیان شد، من هم در صحبت‌هایی که در مجلس محترم در روز رای اعتماد داشتم، این موضوع را خیلی روشن بیان کردم که مورد استقبال نمایندگان محترم واقع شد. این سیاست اصولی ماست و ناشی از یک مکتب و اعتقاد است و اینجاست که می‌گویم بعضی از تخاصمات ما با آمریکا حل شدنی نیست، به خاطر این است که این موارد و آرمان‌هایی که به آن اعتقاد داریم، اصولا اجازه نمی‌دهد که این تخاصمات رفع شود.

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بنابراین وقتی به آن تخاصم می‌رسیم کار ما مدیریت است و البته تکرار می‌کنم مدیریت یعنی اینکه که اجازه ندهیم هر هزینه‌ای به ما تحمیل شود؛ بله، خصومت وجود داره ولی دلیل ندارد هر هزینه‌ای را بپردازیم، دلیل ندارد مردم هر فشاری را تحمل کنند، وظیفه ماست که تا جایی‌که می‌توانیم فشار را کاهش دهیم، تا جایی‌که می‌توانیم هزینه‌های مردم را کاهش دهیم و و این در جای خود قرار دارد.

عراقچی در همین راستا تصریح کرد: مواضع ما در مورد مقاومت تغییر نخواهد کرد چراکه جزئی از آرمان‌های ماست، ناشی از یک اعتقاد و مکتب است و حمایت ما از مقاومت و همه گروه‌هایی که در محور مقاومت قرار می‌گیرند، همه کشورهایی که در حوزه مقاومت قرار می‌گیرند، یک اصل تغییر ناپذیر است و ما به این سیاست اصولی خود ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: حمایت از مردم لبنان، حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خصوص در غزه، حمایت از مردم در یمن، حمایت از مردم در هر جای دیگر جهان اسلام به خصوص در حوزه محور مقاومت جزء سیاست‌های تغییر ناپذیر دولت چهاردهم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.