عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: اجبار به انتخاب روش زایمان و تاکید بر زایمان طبیعی، در حالی که برای نسل مولد فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد.

اجبار در روش زایمان با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد

به گزارش قدس خراسان، دکتر اعظم رفیق روز شنبه در نشست خبری متخصصان زنان و چالش‌ها و فرصت‌های فراروی طرح جوانی جمعیت که در نظام پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: تعیین درصد آمار سزارین و قرار دادن این آمار به عنوان ملاک ارزشیابی بیمارستان‌ها باعث سرگردانی و تحمیل هزینه‌های مازاد برای مادران خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف باید تامین سلامت مادر و نوزاد و در نهایت یک خانواده سالم و پویا در اجتماع باشد، هر محدودیتی که این سلامت را به مخاطره بیندازد نه تنها با سیاست‌های جوانی جمعیت بلکه با سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز مغایر است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی تاکید کرد: در همه جای دنیا روش زایمان بر اساس دلیل علمیِ پزشکی و در تعامل با مادر و طبق تصمیم‌گیری‌ در لحظه هنگام بروز بحران در پروسه زایمان، توسط متخصص زنان به عنوان مسئول تیم زایمان، انتخاب می‌شود و هیچ اجباری در کار نیست.

وی افزود: اما پزشک متخصص زنان در کشور باید برای حفظ کاهش آمار سزارین به صورت مداوم برای انجام مسئولیت خطیر خود مورد بازخواست و تنبیه قرار گیرد و به اجبار پیرو آمارهای تعیین شده از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

دکتر رفیق با بیان اینکه به طور مثال باید از هر ۱۰ مادر باردار، هفت نفر زایمان طبیعی داشته باشند، بیان کرد: این در حالی است که در موارد زیادی به هر علتی تعداد مادران باردار نیازمند روش سزارین بیشتر از این عدد است.

به گفته وی، متخصص زنان مهمترین وظیفه‌ای که در این زمان دارد حفظ سلامت کامل مادر و نوزاد است و نمی‌تواند به بهای کاهش آمار سزارین، سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد.

پذیرش نکردن مادران باردار نیازمند سزارین در برخی بیمارستان ها

وی با اشاره به عدم پذیرش مادران باردار نیازمند سزارین از سوی بیمارستان‌هایی که سقف مجاز آن‌ها برای سزارین پر شده است، گفت: متاسفانه این مادران باردار نیازمند سزارین از این بیمارستان به آن بیمارستان سرگردان می‌شوند تا بتواند بیمارستانی که سقف سزارین آن تکمیل نشده پیدا کنند.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی تصریح کرد: در این بین علاوه بر ایجاد تنش و اضطراب برای مادر و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای انجام سزارین مواردی پیش آمده که جنین در شکم مادر دچار خفگی شده و این موضوع بارها اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری برای مادر و جنین رقم زده است.

دکتر رفیق با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در زایمان طبیعی گفت: مادران باید در سال‌های قبل از فرزندآوری از طریق رسانه‌ها و نظام سلامت آگاهی‌های لازم را کسب کرده باشند،نمی توان با اجبار و تنبیه پزشک متخصص زنان، آمار زایمان طبیعی را افزایش داد، اگر فرهنگ‌سازی نباشد این روش‌ها هم کارآمد نخواهد بود.

وی به سیاست گذاران سلامت در کشور در مورد ایجاد محدودیت و فشار روی متخصصان زنان هشدار داد و افزود: عدم استفاده از راهبردهای تشویقی و بهره‌گیری از راهبردهای تنبیهی نه تنها باعث رشد و پیشرفت سلامت در کشور نمی شود، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت، نمونه بارز آن هم آمار بالای مهاجرت جغرافیایی و شغلی در اغلب رشته‌های پزشکی است.

دکتر رفیق یاد آور شد: افزایش نرخ دیه و عدم تناسب تعرفه‌های جراحی در رشته تخصصی زنان مشکلات بسیار زیادی را برای این گروه تخصصی ایجاد کرده است.

وی افزود: تعرفه دریافتی متخصص زنان در سیستم دولتی برای زایمان طبیعی سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و برای سزارین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است واین تعرفه بعد از گذشت حدود هشت ماه برای پزشک با کسر مالیات و کسورات بیمه ها پرداخت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این در حالی است که دیه یک فرد امسال بالای ۱۰ میلیارد ریال است، در حالی که در بعضی نوزادان آسیب‌های اتفاق افتاده با تاخیر و به صورت تدریجی بروز می‌کند و ممکن است شکایت سال‌ها بعد از زایمان رخ بدهد و متخصص زنان در صورت محکومیت باید نرخ دیه را به روز پرداخت کند در حالی که این شکایات توسط بیمه مسئولیت قابل پوشش نخواهد بود و در این میان اقدامات حمایتی و تشویقی برای پزشکان بسیار کمرنگ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.