طبق پیش بینی ها، مذاکرات صلح آتش بس غزه در مصر آغاز نشده به پایان رسید، موضوعی که از وجود چالش های جدی بر سر راه صلح در نزاع مذکور حکایت دارد

نتانیاهو و دستور کار جنگ و نه صلح / همانند دوحه، مذاکرات آتش بس غزه در قاهره هم در کمتر از ۲۴ ساعت با شکست مواجه و متوقف شد

طبق پیش بینی ها، مذاکرات صلح آتش بس غزه در مصر آغاز نشده به پایان رسید، موضوعی که از وجود چالش های جدی بر سر راه صلح در نزاع مذکور حکایت دارد. ناکامی گفت و گوها در قاهره به رغم تلاش واشنگتن برای القای خوشبینی در این زمینه در شرایطی بود که مذاکرات هفته پیش در دوحه قطر که حماس در آن حضور نداشت نیز در کمتر از ۲۴ ساعت با شکست روبرو شده و هیئت های آمریکا، مصر و قطر به واسطه سنگ اندازی های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیشبرد صلح راه به جایی نبردند.

در حالی که منابع فلسطینی رسما شکست ابتکار اخیر را اعلام می کنند اما منابع عبری همچنان تلاش دارند با هدف حفظ رضایت جو بایدن، اصل مذاکرات را زیر سوال نبردند. در این راستا روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی مدعی شد مذاکرات آتش‌بس به بن بست نرسیده و به زودی از سر گرفته خواهد شد. در سوی مقابل اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس با تاکید دوباره بر اینکه هرگونه توافق صلحی باید شامل خروج نظامیان صهیونیست از غزه باشد اعلام کرد دولت آمریکا با سخن گفتن از نزدیک بودن توافق، تنها در راستای اهداف انتخاباتی خود و امیدآفرینی دروغین است.

نتانیاهو و دستور کار جنگ و نه صلح / همانند دوحه، مذاکرات آتش بس غزه در قاهره هم در کمتر از ۲۴ ساعت با شکست مواجه و متوقف شد

دستور کار صلح و نه جنگ

احمد دستمالچی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس، یکی از دلایل مهم شکست مذاکرات قاهره را عدم پایبندی تل اویو به تعهدات انسانی و بین المللی خود در غزه  می داند و معتقد است در حال حاضر بنیامین نتانیاهو معیاری برای پذیرش صلح در غزه ندارد و به نوعی دستور کار اصلی رژیم پیاده سازی طرح صهیونیستی و ضد انسانی، کوچ اجباری ساکنان غزه به مصر و دیگر نقاط  منطقه و جهان همزمان با ادامه جنگ است.

وی تصریح کرد: طی حدود یازده ماه از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، چندین مرحله مذاکرات آتش بس توسط میانجی گرهای منطقه ای و بین المللی برگزار شد که آخرین آن مربوط به هفته گذشته در دوحه قطر بود. چیزی که در این نشست ها به خوبی مشهود بود عدم انعطاف نماینده رژیم در برقراری صلح بود؛ در تمامی این نشست ها، نماینده اسرائیل حضورش بصورت نمایشی و تبلیغاتی بود. چراکه  نتانیاهو تحت هر شرایطی با موضوع آتش بس در غزه مخالف است و آن را پایانی برای عمر سیاسی خود در سرزمین های اشغالی می داند.

سفیر پیشین ایران در اردن و لبنان، با اشاره به سفر روز گذشته نخست وزیر قطر به تهران و دیدار وی با وزیر خارجه کشورمان، گفت: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، سعی دارد در این سفر گزارشی از روند مذاکرات صلح میان حماس و تل آویو را به مقامات کشورمان ارائه دهد هرچند که علاوه بر این مسئله موضوعاتی مانند باز بودن پرونده تنبیه رژیم صهیونیستی به دلیل اقدام تروریستی در تهران و شهادت اسماعیل هنیه از سویی متمایز شناخته ‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۵ آبان می توان انتظار برقراری آتش بس در غزه داشت، افزود: واشنگتن تمام تلاش خود را برای برقراری صلح حتی بصورت موقت انجام می دهد ولی لجاجت و خودخواهی نتانیاهو این موضوع را همانند روند مذاکرات آتش بس در دوحه و قاهره، به بن بست می کشاند این در حالی است که هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در نهمین سفر منطقه خود در طول یازده ماه گذشته نتوانست نتانیاهو را برای انعقاد صلح با حماس متقاعد نماید.

نتانیاهو و دستور کار جنگ و نه صلح / همانند دوحه، مذاکرات آتش بس غزه در قاهره هم در کمتر از ۲۴ ساعت با شکست مواجه و متوقف شد

مذاکرات فرسایشی

محمدعلی حسن‌نیا هم با اشاره به فرسایشی شدن فرایند صلح در غزه هم معتقد است در ماه گذشته میلادی، قطر، ایالات متحده آمریکا و مصر در بیانیه ای طرحی برای آتش بس در غزه به حماس و تل آویو ارائه دادند اما طرف صهیونیستی هیچ تمایل و انگیزه ای برای صلح از خود نشان نداد و این حاکی است که مذاکرات در غزه همانند جنگ از سوی رژیم صهیونیستی بصورت فرسایشی پیش خواهد رفت. نتانیاهو برای مذاکرات صلح پیش شرط مهمی را ارائه و به میانجی گرهای مصری تحویل داده و قصد دارد در پسا صلح در غزه، حضور نظامی خود را در دو محور شمالی و فلادلفیا حفظ کند تا مانع ارسال مواد غذایی، دارویی و درمانی به غزه شود. و این زیاده خواهی ها مانع مهمی بر سر راه صلح است.

عضو اندیشکده مطالعات ابرار معاصر، افزود: پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران  که بعنوان شخصیت طرفدار صلح و مذاکره شناخته می شد روند مذاکرات میان حماس و تل آویو سخت شد. در پی آن یحیی سنوار بعنوان رئیس دفتر سیاسی جدید حماس هم بر روی دو نکته اصلی یعنی خروج کامل نظامیان صهیونیست از غزه و بازگشت کامل آوارگان فلسطینی از رفح، خان یونس به شمال و روند بازسازی شهر غزه تاکید کرد.

حسن نیا تاکید داشت: این نشان دهنده فاصله زیاد تا رسیدن به نقطه مشترک آتش بس در غزه است. اکنون پایان جنگ نیازمند اراده سیاسی از سوی مقامات غربی و صهیونیستی است، امروز نتانیاهو نمی تواند پیروزی در غزه کسب کند مگر با افزایش کشتار زنان و کودکان و ویرانی بیشتر تا شاید بتواند با تبلیغات دروغین برای خود اعتباری دست و پا کند. به همین دلیل او به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات است تا شاید به زعم خود بتواند دست آورد بزرگی برای خود کسب نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.