بکِ بی تکرار و بی باک که مبدع آفسایدگیری تک نفره در فوتبال ایران بود و 15 سالِ آزگار با یک پیراهنِ خیس آبی جنگید، حالا در شصت‌وسه سالگی با مرور خاطراتِ دیر و دور، دلش برای همه آن جام‌ها و جان‌ها غَنج می‌زند و حال پرنده‌ای پریده از قفس را پیدا می‌کند.

شاهین بیانی در گفت‌وگو با قدس: ۱۵ سال در استقلال جنگیدم و یک میلیون گرفتم!

به گزارش قدس آنلاین، او، کاپیتان شاهین بیانی است. تفنگدار شیدایی که جامِ زرین باشگاه‌های آسیا را بالای سر برد تا به اعماق کتاب تاریخ استقلال هجرت کند. زمان، گذشته اما شاهین هنوز با همان  تعصب 30 سالِ پیش، از خانه آبی حرف می زند و ذره‌ای در عشق ِ ابدی‌اش تردید ندارد. گپ و گفت اختصاصی قدس با مردی که آسیا را با ستاره‌هایی چون سیروس قایقران، مجتبی محرمی و احمدرضا عابدزاده درنوردید پیش روی شماست. 

*شما دو بازی اخیر استقلال را تماشا کردید. پس آنالیز شاهین بیانی از این ۱۸٠ دقیقه عجیب باید قابل تأمل باشد.

-آنچه مسلم است اینکه تیم هنوز جا نیفتاده و راه نیفتاده است. این تیم برای رسیدن به مرزهای آمادگی دست‌کم پنج هفته زمان نیاز دارد. من بدون اغراق می گویم به این استقلال پرمهره باید دل بست و انتظار نمایش‌های جذابی را داشت.

*ولی آقای نکونام اصرار دارد که تیمش پرمهره نیست!

-حرف‌های جواد را شنیدم. حقیقت این است که استقلال امسال نسبت به فصل پیش پرمهره تر و مسلح تر شده است و خود جواد در انتخاب بازیکنان جدید دخیل بوده. پس این روش مذمومی است که ناامیدانه صحبت کنیم و قدر سرمایه‌ها را ندانیم. دو خارجی میانه میدانِ استقلال بازیکنان بزرگی هستند که می توانند سرنوشت کمربند میدانی را عوض کنند. حالا که مشکل بلانکو هم حل شده، جواد می‌تواند روی خط آتش حساب ویژه باز کند.قاطعانه عرض می کنم این استقلال با این ظرفیت شانس اول قهرمانی در لیگ امسال است.

*از سازمان دفاعی حرف نزدید. آن عقب سال‌ها در سیطره شما بود بالاخره!

-راستش مشکل فعلی استقلال گل خوردن است.تیم‌های نکونام همواره در پیاده کردن تفکرات دفاعی تبحر داشتند. فصل پیش هم استقلال این‌گونه بود، ولی در عجبم چرا تیم در دو هفته نخست، سه گل بد خورد. امیدوارم جواد معادلات خط دفاعی‌اش را حل کند تا دروازه به این سادگی‌ها فرو نریزد. دفاع استقلال هنوز کار دارد و باید در کمترین زمان به هارمونی برسد.

*اینکه لشکر آبی در آزادی و پیش چشم سینه چاکانش به کارزار نمی رود بد نیست؟

-بد است و مضحک. یک بار برای همیشه می‌گویم فوتبال حرفه‌ای که آقایان می‌گویند، یک دروغ محض است و با این اسم پرطمطراق فقط قراردادهای سرسام آور می‌بندند. زیرساخت‌ها پاشنه آشیل شده و هر تیم در شهر دیگری به میدان می رود و هیچ چیز سر جای خودش نیست. آقایان چه جوابی برای این افتضاح دارند؟

*دیگر در  فوتبال ما 40-30 میلیارد محلی از اعراب ندارد و بازار مکاره به نفع برخی بازیکنان و دلالان رقم خورده.قطعاً موافق‌اید؟

-صد در صد. قراردادهایی که بسته شده با توانایی بسیاری از بازیکنان همخوانی ندارد و حاصل لابی و بازارگرمی است. کاش مدیران باشگاه استقلال پول قرارداد فقط یک بازیکن را صرف آکادمی کنند تا از تیم‌های پایه ستاره بگیرند و به خرج نیفتند. یادتان باشد از دیروز تا همین اطراف و اکناف بازیکنانی مثل شاهرخ بیانی، رضا نعلچگر، مهدی پاشازاده، امیر حسین صادقی، پیروز قربانی، آندو تیموریان، مجتبی جباری و خیلی‌های دیگر از پایه‌های استقلال به تیم بزرگسال رسیدند.

*شوربختانه این چرخه امروز وجود ندارد!

-ندارد که به این روز افتادیم و روی به حاضری خوری آوردیم. در اروپا آژاکس و دورتموند بخش عمده هزینه‌های خود را از فروش جوان‌هایشان تأمین می کنند، آن وقت اینجا آجر روی آجر نمی‌گذارند و توقع ساخت برج و بارو دارند.

*شما چند سال با پیراهن آبی جنگیدید؟

- 15 سال. من با استقلال شروع و با استقلال تمام کردم.

*حساب‌های بانکی تان مثل امروزی‌ها پر نمی‌شد؟

-حرف‌ها می‌زنید، من 15 سال سرم را به خاطر استقلال جلو توپ گذاشتم اما در مجموع یک میلیون تومان گرفتم. ما به عشق پیراهن و سکوها جان می‌دادیم و دنبال اضافه کردن صفرهای حسابمان نبودیم.

*اجازه داریم آه بکشیم!

-(می خندد.) ببینید فوتبال حرفه ای شده و این پول‌ها نوش جانشان، اما اینکه فلان بازیکن وسط فصل و آخر فصل بهانه بگیرد و میلیون‌ها استقلالی را آزار دهد زشت است.حالا که بیشتر از لیاقتشان پول می‌گیرند از جان و دل مایه بگذارند تا لبخند روی لبان هوادار بنشیند و در این شرایط سخت اقتصادی خون دل تیمش را لااقل نخورد. این هوادار عاشق، نباید در حسرت جام بماند.

*امیدمافی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.