پیاده‌روی و اجتماع اربعین فضائل بیشتری دارد، چرا که این اجتماع نشان شکوه بندگی و عبادت خداست. اربعین در قالب اجتماع شیعی فرصت مغتنمی برای تلاش و جهاد در راه خدا، تحمل سختی‌ها و انجام عبادت و طاعت الهی در مسیر پیاده‌روی به کربلاست.

پیاده‌روی اربعین، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی

روز گذشته، اربعین حسینی را پشت سر گذاشتیم. روزی که در آن مغناطیس حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) شدت گرفته و میلیون‌ها عاشق از سراسر جهان طی طریق می‌کنند تا به زیارت ارباب تشنه لب خود برسند. جریان عظیمی که گویی پس از گذشت قرن‌ها، تازگی خون امام خود را تفسیر می‌کند، خونی که به پای درخت اسلام ریخته شد و تا قیام قیامت زائران و عاشقان اسلام را ثابت قدم کرد. بزرگ‌ترین اجتماع انسان‌های کره زمین بار دیگر برگزار شد و حالا زائران با کوله‌باری از عشق امام حسین(ع) و معرفت به شهرهای خود بازمی‌گردند.

گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم درباره اهمیت این پیاده‌روی و حفظ دستاوردهای آن است.

پیاده‌روی اربعین، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی

دست خدا با جماعت است

حجت‌الاسلام صلح میرزایی در ابتدا با اشاره به خطبه ۱۲۷ نهج‌البلاغه می‌گوید: امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه فرمودند «یدالله مع الجماعه». به بیانی دیگر تجمعات مؤمنان سبب نزول برکت خداوند می‌شود. در آیه ۱۰ سوره فتح نیز آمده است «یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِم» هر وقت مؤمنان دست یاری به هم دادند، خداوند دست خود را بالای دست‌های مؤمنان قرار می‌دهد. هر تجمع ایمانی، این ویژگی را دارد؛ چه راهپیمایی‌های سیاسی و اجتماعی مانند روز قدس، ۲۲ بهمن، ۱۰ دی و... و یا راهپیمایی‌هایی مانند راهپیمایی اربعین که دل‌های مؤمنان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از تمام مذاهب اسلامی، ادیان وفادار به محتوای دین و همه آزادی‌خواهان جهان با هم تنیده و اجتماع شده است و اینجاست که برکت و رحمت خداوند شامل آنان می‌شود.

ایشان یادآور می‌شود: پیاده‌روی و اجتماع اربعین فضائل بیشتری دارد، چرا که این اجتماع نشان شکوه بندگی و عبادت خداست. اربعین در قالب اجتماع شیعی فرصت مغتنمی برای تلاش و جهاد در راه خدا، تحمل سختی‌ها و انجام عبادت و طاعت الهی در مسیر پیاده‌روی به کربلاست. برکات نازل شده در اربعین بر اساس روایات معتبر بسیار زیاد است و حتی آمده است فرشتگان خداوند به استقبال مؤمنان و زائران امام حسین(ع) می‌شتابند.

اربعین، قدرت جبهه حق

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح می‌کند: نفع و برکات پیاده‌روی اربعین برای تمام جبهه حق است. این اتفاق با توجه به اینکه امسال شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کنیم، اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. نزدیک به ۳۰۰ روز از طوفان‌الاقصی می‌گذرد و جنایت‌های اسرائیل در این دوره زمانی نشان داد این رژیم غاصب هیچ خط قرمز انسانی و الهی را به رسمیت نمی‌شناسد. دیدن تصاویر و فیلم‌هایی از زنان، کودکان، شیرخوارگان و... که به دست آنان به شهادت رسیده‌اند گواه این امر است. اما حالا بیداری انسان‌ها ایجاد شده است. در کشورهایی مثل آمریکا و اروپا و نقاط مختلف جهان اعتراض‌هایی به تداوم جنایات اسرائیل انجام می‌شود. یا کشوری مانند اسکاتلند به دلیل ممنوعیت ادامه جنگ و کشتار فلسطینی‌ها با صدور بیانیه‌ای تمام ملاقات‌ها با مقامات رسمی رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی بیان می‌کند: این اقدامات حکایت از این دارد که بارقه‌های امید به محو اسرائیل از صفحه روزگار و آزادی قدس شریف و فلسطین که کلید گشایش درهای فرج به روی امت است، در جان همه مؤمنان و عاشقان مبارزه با صهیونیسم شعله‌ور شده است. اگر دل‌های مؤمنان کنار هم قرار گیرد و همه با هدف واحد به جهان اسلام نگاه کنند، سریع‌تر به تمدن نوین انسانی نزدیک خواهیم شد.

گشایش امت اسلام زیر پرچم اباعبدالله(ع)

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار چندین سال پیش ایشان با موکب‌داران عراقی در حسینیه امام خمینی(ره) اشاره کرده و توضیح می‌دهد: ایشان بیان کردند «امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را می‌خواهیم. ملت‌های اسلامی ظرفیت‌های عظیمی دارند که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، امت اسلامی به اوج عزت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدن عظیم اسلامی، هدف نهایی ماست». اربعین الگو و توفیقی برای رسیدن به این هدف بزرگ است. در این پیاده‌روی عظیم مردم، همه احساس وظیفه کرده و بدانند رفتن و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور آقا امام زمان(عج) در نهایت جز با حضور همگانی هر شخص با هر توانی امکان پذیر نخواهد بود. در اربعین رنگ و نژاد، طبقه اجتماعی و هیچ شاخصه دنیایی، افراد را از هم جدا نمی‌کند، چرا که عشق به حسین(ع) همه را دور خود جمع کرده است. پزشک، پاکبان، مهندس، دانشجو، طلبه، آرایشگر، هنرمند، شاعر، مداح و... خواهران و برادران، نخبگانی از تمام اقشار جامعه در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کرده و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب که خرداد ۱۳۹۸ در شرح بیانیه گام دوم انقلاب به دانشجویان فرمودند، حرکت های مردمی می‌تواند ما را به نتیجه برساند و و افق‌های پیش رو برای کشور امت اسلامی ایجاد کند.

ایشان تصریح می‌کند: پیوند میان اربعین و قدرتی که کسب می‌کنیم، همه از تجمع مؤمنان است که سبب حل مسئله فلسطین خواهد شد. رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۵ فرمودند قضیه فلسطین کلید رمزآلود فرج است. اگر قرار است گشایشی به سمت امت اسلامی بیاید، کلید رمزآلود آن در حل مسئله فلسطین و تراکم اراده‌هاست. حرکت اربعین طلیعه، الگو و راهکاری است که ملت‌ها تجربه می‌کنند تا در فضای محبت و دوستی، زیر پرچم اباعبدالله الحسین(ع) افق‌های پیش رو را فتح کنند.

الگویی برای حفظ برکات اربعین در زندگی روزمره

حجت‌الاسلام صلح میرزایی در پایان به الگوی موکب‌داری اربعین نیز اشاره کرده و می‌گوید: موکب‌داری اربعین سال‌هاست تبدیل به الگوی قابل تکثیر شده است. به‌طور نمونه در جریان جاماندگان حسینی، افرادی که به هر دلیلی نتوانستند از نزدیک عرض ادب کنند، سعی می‌کنند نمونه‌ای از آن موکب‌ها را فراهم و از اموال و جان خود برای خدمت به عزاداران اباعبدالله(ع) هزینه کنند. این نمونه را سال‌های گذشته در جشن‌های غدیر، ۲۲ بهمن، میلاد پیامبر(ص)، نیمه شعبان، دهه امامت و ولایت و... ولادت‌ها و عزاداری‌ها و یا حتی تجمعاتی مانند تجمع حجاب دیده‌ایم. تکثیر و حفظ این الگوها در طول سال یکی از راهکارهای حفظ رویه است. لازم است اندیشمندان همه دور هم گرد آمده و اتفاقات مسیر پیاده‌روی اربعین را تحلیل کنند. به‌طور نمونه، مرد عراقی خانه خود را می‌فروشد و خرج زائر امام حسین(ع) می‌کند و ایمان دارد اباعبدالله(ع) برایش جبران می‌کند و همین اتفاق هم می‌افتد. باید اندیشمندان تحلیل‌های جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، الهیاتی و... داشته و الگوهایی از این فضا استخراج کنند. الگوهایی که کمک کند بتوانیم در خارج از ایام اربعین نیز این برکات را در زندگی عادی و روزمره خود تکثیر کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.