موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

اینکه کشورهای دیگر از اقدامات صهیونیست ها نگران شده اند علت های متفاوتی دارد. مهم ترین دلیل نگرانی از گسترش جنگ و حتی تبدیل آن به نزاع منطقه ای است

هشدار درباره غزه سازیِ کرانه باختری / اعلام نگرانی جامعه جهانی از ترورها و عملیات گسترده تازه صهیونیست ها

همزمان با آغاز عملیات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، ترور فرماندهان مقاومت در این جغرافیا به یکی از رکن های سیاست کثیف جنگی اشغالگران بدل شده است. در این راستا روز گذشته «وسام حازم»، فرمانده حماس در جنین به همراه دو فلسطینی دیگر به نام‌های «میسره مشارقه» و «عرفات عامر» در حمله پهپادی دشمن به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه نیز محمد جابر معروف به «ابوشجاع» از فرماندهان ارشد سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی را در اردوگاه نورشمس به شهادت رسانده بود.

ارتش اشغالگر بامداد روز چهارشنبه گذشته از آغاز حمله گسترده به شمال کرانه باختری خبر داد که عمدتاً جنین، طولکرم و طوباس را شامل می‌شود؛ عملیاتی که بزرگترین اقدام نظامی علیه این منطقه طی ۲۲ سال اخیر خوانده شده است. در این شرایط برخی طرف ها با اعلام خطر درباره عملیات گسترده، نسبت به تکرار جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شبیه آنچه در غزه اتفاق افتاد هشدار می دهند. بطور نمونه گنگ شوانگ، فرستاده چین در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که شامگاه دیروز برگزار شد اقدامات تل آویو در کرانه باختری را به باد انتقاد گرفت و با ابراز تاسف از اینکه غزه به "جهنم روی زمین" تبدیل شده است، نسبت به غزه سازیِ کرانه باختری کرانه باختری هشدار داد.

دلیل هشدار پکن چه بود؟

مصدق مصدق پور تحلیلگر مسائل منطقه درباب نگرانی ها از عملیات تازه اشغالگران در کرانه باختری و احتمال تکارر سناریویی مشابه آنچه در غزه اتفاق افتاد گفت: در ابتدا باید توجه داشت دست زدن به ترور فرماندهان مقاومت از جمله ابوحازم و ابوشجاع که دو روز گذشته اتفاق افتاد نشان از تغییر سیاست راهکنشی صهیونیست ها می باشد. این اتفاق از ناتوانی در مقابله با حماس، حزب الله و حتی انصارلله نشات می گیرد چرا که سالهاست اسرائیل در کرانه باختری تسلط کامل بر همه مناطق آن دارد ولی هنوز نتوانسته گروه های مخالف خود را از میدان به در کند به همین دلیل سعی دارد با ترور فرماندهان و مقامات ارشد گروه های مقاومت در این منطقه از رویارویی مستقیم پرهیز کند و از آنجایی که اسرائیل می داند با اقدامات نظامی محض راه به جایی نمی برد، ترور دشمنانش را بهترین راهکار برای متوقف ساختن آنها می داند.

وی درباره ابراز نگرانی برخی کشورها از اقدامات ارتش اشغالگر تصریح کرد: اینکه کشورهای دیگر از اقدامات صهیونیست ها نگران شده اند علت های متفاوتی دارد. مهم ترین دلیل نگرانی از گسترش جنگ و حتی تبدیل آن به نزاع منطقه ای است. نباید از یاد برد که تحت تاثیر نوع عملکرد تل آویو دامنه تنش با لبنان، سوریه و ایران بشدت افزایش یافته و احتمال سرریز شدن بحران غزه به منطقه و درگیری جنگ منطقه ای ابراز چنین نگرانی ای را توجیه می کند. در گام دلیل این هراس تکرار جنایات گسترده همانند غزه است، جنگی که در کمتر یکسال بیش از ۴۰ هزار شهید بر جای گذاشته است.

تحریم های اتحادیه اروپا علیه کابینه افراطی نتانیاهو و یا احکام دادگاه لاهه هیچ کدام به شکل عملی قابلیت اجرا ندارند. چرا که اتحادیه اروپا نه مشکلاتی عقیدتی بلکه صرفا اختلافات فنی را با رژیم صهیونیستی دارد. تنها راهکار موجودی که بتواند جلوی توحش صهیونیست ها را بگیرد راهبرد مقاومت و ایستادگی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی است. 

همراستا با این تحولات جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی جنجالی خواستار تحریم ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل وزیر دارایی کابینه ائتلافی نتانیاهو شده بود. مصدق پور درباره تاثیر چنین رویکردی بر رفتار وحشیانه صهیونیست ها عنوان کرد: تحریم های اتحادیه علیه کابینه افراطی نتانیاهو و یا احکام دادگاه لاهه هیچ کدام به شکل عملی قابلیت اجرا ندارند چرا که غرب نه مشکلاتی عقیدتی بلکه صرفا اختلافات فنی را با رژیم صهیونیستی دارد. تنها راهکار موجودی که بتواند جلوی توحش صهیونیست ها را بگیرد راهبرد مقاومت و ایستادگی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی است.   

وحشت از جهاد مردمی در کرانه باختری

محمد پارسا نجفی نیز در تحلیل تحولات که این روزها در کرانه باختری می گذرد گفت: باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی از لحاظ توان نظامی در حالت ضعیفی قرار دارد و همیشه متکی به کمک های ایالات متحده آمریکا بوده است. به همین دلیل با انجام عملیات های تروریستی علیه فرماندهان ارشد گروه های مقاومت فلسطینی همچون جهاد اسلامی سعی در متوقف ساختن فعالیت های آنان دارد. هرچند که جهاد اسلامی سالهاست اقدامات خودش را علیه نظامیان صهیونیست انجام داده و می دهند (مقاومت جهاد اسلامی در کرانه غربی رود اردن ۲۰ سال زودتر از مقاومت حماس فعالیت خودش را شروع کرد).

 این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: حتی گروه های مردمی هم به دفعات با مقاومت فلسینی مستقر در کرانه باختری همراهی هایی کرده اند و به سبب همین همراهی و کینه ای که دشمن از این بابت در سینه دارد امکان تکرار جنایاتی شبیه غزه در کرانه هم وجود دارد. تا حالا اما با وجود اینکه رژیم حملاتی را به اردوگاه نور المشس طولکرم انجام داد ولی با مقاومت جهاد اسلامی حملاتش دفع شد. این مقاومت ها در واقع مرهون تلاش های شخص محمد جابر (ابو شجاع) می باشد. ابو شجاع از فرماندهان "سرایا القدس" در شهر طولکرم در شمال غربی کرانه باختری بود که حدود ۱۰ سال فعالیت های زیادی را علیه نظامیان اسرائیلی انجام داده بود. سازماندهی واحد های نظامی این گروه مقاومت فلسطینی و ساخت بمب های دستی از جمله این اقدامات می باشد.

پارسا نجفی در تشریح چگونگی اقداماتی برای پیشگیری از حمله به کرانه باختری گفت: اثر گذاری تحریم های وضع شده اتحادیه اروپا بر کابینه نتانیاهو و احکام دادگاه لاهه برای پیشگیری از حملات بیشتر ، عملا هیچ تاثیری نداشته و ندارد چرا که اساسا سازمان های بین المللی همچون شورای امنیت و دادگاه لاهه تحت مدیریت دولت هایی است که هیچ مشکل مبنایی و عقیدتی با رژیم صهیونیستی ندارند.  

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.