موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

پاول ماریشف عضو شورای تخصصی در انجمن گاز روسیه با اشاره به اینکه روسیه چهارمین صادرکننده بزرگ گاز ال‌ان‌جی (LNG) در دنیا است، اظهار کرد: اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین مشتری گاز روسیه است.

اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین مشتری گاز روسیه است

ماریشف با بیان اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل گاز ال‌ان‌جی روسیه نمی‌شود، گفت: اتحادیه اروپا با اختصاص ۴۲ درصد از سهم صادرات گاز ال‌ان‌جی روسیه به خود، بزرگترین واردکننده این محصول از روسیه است و بعد از آن چین با اختصاص ۲۶ درصد، ژاپن با ۲۰ درصد و کره جنوبی با پنج درصد از سهم صادرات گاز روسیه به خود، به ترتیب در رتبه‌های بعدی بزرگترین واردکنندگان گاز ال‌ان‌جی از روسیه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سالانه انجمن بین‌المللی واردکنندگان گاز ال‌ان‌جی (GIIGNL)، روسیه چهارمین صادرکننده بزرگ این محصول در دنیا است، افزود: روسیه با صادرات سالانه ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گاز ال‌ان‌جی بعد از کشورهای آمریکا (۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن)، استرالیا (۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن) و قطر (۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن)، چهارمین صادرکننده بزرگ گاز ال‌ان‌جی در دنیا است.

در همین ارتباط تامارا سافونووا مدیر کل آژانس تحلیلی مستقل بخش نفت و گاز روسیه نیز با اشاره به اینکه صادرات گاز ال‌ان‌جی روسیه به اتحادیه اروپا به طور مداوم در حال رشد است، گفت: مسکو از نظر صادرات این محصول در ماه جولای از واشنگتن پیشی گرفت چرا که برای شرکت‌های انرژی اروپایی خرید سوخت روسی که ارزان‌تر از سوخت آمریکایی است، سود بیشتری دارد و حمل و نقل آن نیز آسان‌تر است زیرا زیرساخت‌های لازم برای این کار در دسترس است.

وی در ادامه با اشاره به اقدام اخیر اوکراین در قطع ترانزیت نفت خام روسیه از خاک این کشور، خاطرنشان کرد: با این اقدام کی‌یف هیچ کس در اروپا به توافق خود با روسیه برای تهیه انرژی از این کشور پایان نخواهد داد و کشورهای اتحادیه اروپا باید کسری انرژی خود را با خرید اضافی گاز ال‌ان‌جی از مسکو جبران کنند.

 پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان پیش تر در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل با اشاره به قطع ترانزیت نفت خام لوک اویل روسیه از خاک اوکراین و تاثیر منفی این اقدام کی‌یف بر امنیت انرژی در کشورهای مجارستان و اسلواکی، تاکید کرد: اوکراین امنیت ملی بوداپست و براتیسلاوا را تهدید کرده است.

پیتر پلگرینی رئیس‌جمهور اسلواکی نیز پیش تر هشدار داد که اگر اوکراین مساله ترانزیت نفت از روسیه را حل نکند، اسلواکی ممکن است اقدامات تلافی جویانه اتخاذ کند.

پلگرینی در نشستی خبری اظهار کرد: آنچه اوکراین نسبت به اسلواکی انجام داد را موضوعی بسیار جدی و مداخله‌ای بسیار ناخوشایند در روابط خوبمان می‌دانم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که اسلواکی به عنوان یک کشور مستقل، در نهایت مجبور به اتخاذ نوعی اقدامات متقابل می‌شود، قاطعانه معتقدم که کی‌یف می‌تواند هرچه زودتر این موضوع را سامان دهد. این اقدام تلافی‌جویانه از سوی اسلواکی به نفع اوکراین و شهروندانش نیست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.