موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی با ابداع شیوه‌ای بر پایه ایجاد اسکلت‌بیرونی برای گلبول‌ها نوعی خون مهندسی‌شده ساخته‌اند که امکان تزریق بین افراد و گونه‌های مختلف را فراهم و می‌تواند مشکل کمبود خون را حل کند.

سلول‌های خونی مهندسی‌شده با موفقیت بین گونه‌ها انتقال یافت

به گزارش قدس آنلاین از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه انجام شده توسط گروه تحقیقاتی بین‌المللی ابداع یک شیوه شگفت‌انگیز اصلاح خونی را گزارش داده که نه‌تنها از گلبول‌های قرمز خون برای ذخیره پیوند عضو با تزریق وریدی (perfusion-based transplant organ cryostorage) محافظت می‌کند بلکه می‌تواند موجب سازگاری گروه‌های خونی مختلف با یکدیگر شود و در نهایت تزریق خون بین گونه‌ها را ممکن سازد.

این پیشرفت در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم گزارش شده و اگر ادعاهای این مطالعه به تایید برسد، می‌تواند تاثیرات بزرگی در کلینیک داشته باشد. افزایش نیاز به گسترش عرضه خون اکنون موجب رویکردهای فناورانه از جمله پیشرفت‌هایی در زمینه حفظ و ذخیره‌سازی خون شده است.

این شیوه یک مهندسی سطح و تقویت ساختار گلبول‌های قرمز خون است که آنها را با استخوان‌بندی‌های بیرونی (exoskeletons) سیلیکونی مقیاس نانو تقویت می کند. نکته مهم این است که روش SARNAS از آنتی‌ژن‌های سطحی گلبولهای قرمز خون محافظت میکند. اینها شامل پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود که انواع گروههای خونی را مشخص میکنند.

این بدان معنی است که گلبول‌های قرمز خون از ردیابی سیستم ایمنی فرار می‌کنند و می توانند به عنوان یک خون جهانی عمل کنند که امکان تزریق آن به افراد با گروه های خونی مختلف یا حتی تزریق آن به گونه‌های مختلف وجود دارد.

این محققان برای تایید قابلیت استفاده از این خون نوع گلبول‌های قرمز بین گونه‌های مختلف دو آزمایش بر روی موش‌ها انجام دادند. موش‌هایی که این نوع خون را دریافت کردند نسبت به موش‌هایی که خون عادی انسان را دریافت کردند آسیب بسیار کمی به اندام‌های کلیدی بدن خود از جمله کبد و کلیه نشان دادند.

این محققان نتیجه گیری کردند روش ایجاد یک اسکلت بیرونی دور گلبول‌های خونی یک مبنای تجربی نوآورانه برای تزریق خونی بین گونه‌های مختلف است و بالقوه می‌تواند مشکل کمبود خون را در آینده حل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.