پیشنهاد سردبیر

طبق تحقیقات طرفداران فیلم‌های اکشن و کمدی به محرک‌های منفی هیجانی بسیار قوی واکنش نشان دادند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که مستند یا فیلم‌های جنایی و تریلر را ترجیح می‌دادند، واکنش به مراتب ضعیف‌تری داشتند.

ژانر فیلم مورد علاقه شما، شخصیتتان را آشکار می‌کند!

فیلم‌های جنایی، اکشن، کمدی یا مستند؟ ژانر فیلم مورد علاقه یک فرد چیزهای زیادی درباره نحوه عملکرد مغز او نشان می‌دهد. طی یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه مارتین لوتر هاله-ویتبرگ (MLU) با ضبط فعالیت مغز حدود ۲۶۰ نفر، داده های مغزی و علاقه آنها را مقایسه کردند.

بر اساس این تحقیقات، طرفداران فیلم‌های اکشن و کمدی به محرک‌های منفی هیجانی بسیار قوی واکنش نشان دادند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که مستند یا فیلم‌های جنایی و تریلر را ترجیح می‌دادند، واکنش به مراتب ضعیف‌تری داشتند.

فیلم‌ها برای روانشناسان یک پدیده جالب هستند. استر زویکی، روانشناس در MLU می‌گوید: «فیلم‌ها بسیار جذاب هستند؛ زیرا نه تنها هر احساس انسانی را به تصویر می‌کشند، بلکه آن‌ها را برمی‌انگیزند. احساسات منفی، مانند عصبانیت یا ترس، نقش اصلی را در بسیاری از فیلم‌ها ایفا می‌کنند.»

تا همین اواخر، اطلاعات نسبتا کمی در مورد ارتباط بین ترجیحات فیلم و پردازش احساسات منفی در مغز وجود داشته اما در این تحقیق فعالیت مغز شرکت‌کنندگان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) تجزیه و تحلیل شده است.

یکی از محققین این پروژه گفته است:«با این آزمایش ثابت شده می‌توانیم اندازه‌گیری کنیم که مغز چگونه محرک‌های هیجانی را پردازش می‌کند. محققان بر روی دو ناحیه از مغز تمرکز کردند. این تیم همچنین فعالیت عصبی هسته اکومبنس، شناخته شده به عنوان مرکز پاداش در مغز، را بررسی کردند.»

پژوهشگران طبق بررسی ها به این نتیجه رسیدند که  طرفداران فیلم‌های اکشن قوی‌ترین واکنش‌ها را در هر دو ناحیه مغز نشان می‌دهند. زویکی در این رابطه گفته است:«ما انتظار این را نداشتیم، زیرا فیلم‌های اکشن معمولاً محرک‌های زیادی را ارائه می‌دهند. بنابراین، منطقی‌تر بود اگر طرفداران اکشن کمتر تحریک‌پذیر بودند، با این حال، نتایج نشان می‌دهند که دوستداران فیلم‌های اکشن به ویژه مستعد محرک‌های هیجانی هستند و این تحریک را جذاب می‌یابند.»

همچنین این تیم فعالیت مغزی مشابهی را در مغز افرادی که کمدی را ترجیح می‌دادند، یافت. با این حال، تصویر متفاوتی برای طرفداران فیلم‌های جنایی یا تریلر و مستند پدیدار شد. در اینجا، هر دو ناحیه مغز به طور قابل توجهی کمتر به محرک‌های هیجانی نسبت به گروه‌های دیگر شرکت‌کنندگان واکنش نشان دادند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد مردم ژانرهایی را انتخاب می‌کنند که به طور بهینه‌تری مغز آن‌ها را تحریک می‌کنند.

منبع: Sciencedaily

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.