آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد و در سایه تحولات منطقه، طی ماه‌های اخیر در راستای تقویت حضور خود در این کشور تسلیحات جدید زیادی را به آن منتقل کرده است و برای مقابله با حمله زمینی احتمالی به نظامیان خود آماده می‌شود.

آمریکا از انتقال تجهیزات نظامی به سوریه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

قدس؛ یک رسانه عرب زبان فاش کرد، آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد و در سایه تحولات منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌ها و نیروهای آن، طی ماه‌های اخیر در راستای تقویت حضور خود در این کشور تسلیحات جدید زیادی را به آن منتقل کرده است و برای مقابله با حمله زمینی احتمالی به نظامیان خود آماده می‌شود.

روزنامه الاخبار در این باره نوشت: حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در سوریه در ماه اوت و اعتراف آمریکایی‌ها به داشتن تلفات در هدف قرار دادن فرودگاه «خراب الجیر» تنها دلیلی نبود که واشنگتن را وادار به آوردن نیروهای کمکی نظامی به سوریه کرد، بلکه واشنگتن تلاش می‌کند تا اعلام کند که تمایلی به خروج از سوریه ندارد.

طبق این گزارش، طی ماه اوت گذشته و ابتدای ماه جاری میلادی، آمریکا به منظور جلوگیری از تکرار حملات مقاومت علیه پایگاه‌ها و نظامیان اشغالگر خود، سطح انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله سامانه‌های پدافندی به سوریه را به میزان قابل توجهی افزایش داد. این اقدام همچنین احتمال به تعویق انداختن موضوع برنامه‌ریزی خروج تدریجی از عراق را نیز مطرح می‌کند و به نظر می‌رسد واشنگتن در سایه تجاوزات مستمر به نوار غزه، تنش‌های مستمر در جنوب لبنان و ترس از تبدیل این رویارویی به جنگ منطقه‌ای، تصمیم گرفته است که موضوع خروج از عراق را به تاخیر بیندازد تا حضور نظامی خود در سوریه را تقویت کند.

گسیل تجهیزات نظامی به سوریه؛ آمریکا چه هدفی را دنبال می‌کند؟
نیروهای آمریکا در سوریه

الاخبار گزارش داد: این روند با توجه به ورود نیروهای کمکی نظامی به عراق و سوریه، به ویژه طی یک ماه گذشته و انتقال بیش از ۲۰ محموله سلاح و تجهیزات از طرق هوایی و زمینی به پایگاه‌های سوریه، نمایان شد. این اقدامات همزمان با برگزاری چند رزمایش‌ و مانور نظامی در اکثر پایگاه‌های آمریکا بود که طبق گفته منابع محلی، بزرگترین رزمایش از زمان ورود زمینی آمریکا به این کشور در حدود ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، این اقدامات همزمان با حمله مسلحانه به یک گشت آمریکایی متشکل از ۶ خودرو بود که بیش از یک هفته پیش در منطقه مجاور مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در حومه شرقی رودخانه فرات هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفتند؛ تحولی که حاکی از امکان توسعه حملات زمینی مقاومت به اشغالگران آمریکایی نیز است.

منابع میدانی در این باره به الاخبار اعلام کردند: آمریکا پس از حادثه تیراندازی، پایگاه‌های خود را در میدان کونیکو و العمر بسیج کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نیز عملیات یورش‌ها و دستگیری‌ها را در حومه شرقی دیرالزور انجام دادند. هدف آمریکایی‌ها جلوگیری از هرگونه تلاش برای تهدید حضور واشنگتن در میدان و برخورد قاطع با هر خطر جدیدی در منطقه است که تحرکات نظامی آمریکا در میدان چه در حسکه و چه در دیرالزور را تهدید می‌کند.

این منابع فاش کردند: آمریکایی‌ها در ماه گذشته میلادی ۲۲ محموله سلاح و تجهیزات را به پایگاه‌های الحسکه و دیرالزور منتقل کردند که از این تعداد ۱۹ محموله از طریق هوا به پایگاه‌های خراب الجیر، الشدادی، کونیکو و العمر رسید و سه محموله دیگر از طریق زمین و از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید از عراق وارد سوریه شدند. سلاح‌های انتقال‌یافته عمدتاً سیستم‌های نظارتی و رصد هستند، علاوه بر آن بخش دیگر این تسلیحات شامل تجهیزاتی است که برای مقابله با اهداف هوایی نزدیک مانند پهپادها و موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد اختصاص داده شده‌اند.

گسیل تجهیزات نظامی به سوریه؛ آمریکا چه هدفی را دنبال می‌کند؟
کاروان تجهیزات نظامی آمریکا در راه سوریه

این منابع در ادامه اعلام کردند: پایگاه‌های آمریکایی برای اولین بار از سامانه‌های لیزری در ماموریت‌های رصد، پایش و هدف‌گیری پهپادها و موشک‌ها استفاده کردند و ائتلاف آمریکا بیش از ۱۵ مانور را برای استفاده از این سلاح‌ها و انتخاب آنها انجام داد که بیشتر آنها در پایگاه‌های میدان نفتی العمر و پایگاه کونیکو بود.

این منابع اضافه کردند: این تحرکات بی‌سابقه در سوریه، دست‌کم از نظر شدت، نشان‌دهنده تصمیم آمریکا برای تقویت حضور نظامی در این کشور است و تمرکز زیادی بر ضرورت مهار گروه‌های مقاومت در سوریه و عراق و خلع سلاح کردن آنها شده است. تمرینات اخیر بر سازوکار مقابله با پهپادها متمرکز بوده و شامل پرتاب چند پهپاد به هوا و تمرکز بر هدف قرار دادن آنها برای آزمایش اثربخشی تسلیحات جدید منتقل شده به سوریه به ویژه پس از نفوذ پهپادهای مقاومت به داخل پایگاه‌های آمریکا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.