پیشنهاد سردبیر

یک مطالعه جدید هشدار می دهد کتامین در حال تبدیل شدن به یک داروی محبوب افسردگی است، اما پزشکان خطری را که می تواند برای بارداری ایجاد کند، در نظر نمی گیرند.

مصرف داروی کتامین چه خطری برای زنان باردار دارد؟

به گزارش مدیسن نت، به گفته محققان، کتامین می‌تواند برای جنین در حال رشد بسیار مضر باشد و نباید در دوران بارداری از آن استفاده کرد.

اما بر اساس نتایجی که به تازگی در مجله روانپزشکی بالینی منتشر شده است، تنها ۲۰ درصد از کلینیک‌های کتامین، حداقل یک بار قبل یا در طول درمان تاکید بر آزمایش بارداری دارند.

به‌علاوه، تنها ۲۶ درصد از کلینیک‌ها در مورد نیاز بالقوه به پیشگیری از بارداری با بیماران کتامین صحبت می‌کنند و کمتر از ۱۵ درصد به‌طور خاص استفاده از پیشگیری از بارداری را در طول درمان با کتامین توصیه می‌کنند.

دکتر «راشل پاسیلیو»، سرپرست تیم تحقیق و استادیار روانپزشکی دانشگاه میشیگان، گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از بیماران ممکن است باردار بوده یا باردار شوند، در حالی که تحت درمان با کتامین هستند.»

پاسیلیو در ادامه افزود: «بسیاری از بیماران نمی‌دانند که در هفته‌های نخست باردار هستند و نتایج مطالعات حیوانی روی کتامین برای آسیب احتمالی جنین در این مدت بسیار نگران‌کننده است.»

کتامین برای افراد مبتلا به افسردگی به صورت قطره IV یا از طریق اسپری بینی تجویز می‌شود. طبق گفته محققان، این دارو با تقویت ارتباطات بیشتر بین سلول‌های مغزی متفاوت از داروهای ضد افسردگی استاندارد عمل می‌کند.

به گفته محققان، اما در مطالعات آزمایشگاهی، کتامین موجب آسیب به مغز در حال رشد موش‌ها و میمون‌ها شد.

در این مطالعه، محققان ۱۱۹ مرکز در سراسر ایالات متحده را بررسی کردند که بیش از ۷۰۰۰ نفر را با کتامین درمان می‌کردند. حدود یک سوم این بیماران را زنان در سنین باروری تشکیل می‌دادند.

پاسیلیو گفت: «کتامین یک درمان واقعاً مؤثر و بالقوه نجات دهنده برای بیماران مناسب است، اما همه کاندیدای مناسبی برای آن نیستند. ما به عنوان روانپزشک باید اطمینان حاصل کنیم که این درمان به گونه‌ای ارائه می‌شود که به نفع بیماران باشد و در عین حال از آسیب جلوگیری شود.»

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.