پیشنهاد سردبیر

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: 1011058

نمایش قدرت خیابانی طرفداران «خان»

امین رضایی نژاد، کارشناس شبه قاره هند

همانطور که طرفداران نواز شریف در گذشته به میدان آمدند امروز در پاکستان مردم حاضر در خیایان و احزاب سیاسی بزرگترین پشتوانه اجتماعی عمران خان محسوب می شوند

از زمانی‌که عمران خان به اتهام ناشی از 150 پرونده کیفری در زندان اسلام آباد محبوس شد، حامیان و هم حزبی های وی در حزب تحریک و انصاف با انگیزه آزادی اش سعی کرده اند با به راه انداختن راهپیمایی و کارناوال های گسترده، از  نخست وزیر پیشین چهره ای محبوب در بین مردم پاکستان تداعی کنند. اواخر اردیبهشت ماه پارسال بود که تظاهرات بزرگی از سوی حامیان خان در اسلام آباد بر پا شد. این راهپیمایی هرچند با مخالفت های شدیدی از سوی دولت شهباز شریف همراه بود اما طرفدران وی حتی از دستور دادگاه عالی برای عدم برگزاری مراسم امتناع کردند. یکشنبه شب هفته اخیر هم همانند گذشته، جمعیت زیادی در حومه پایتخت گرد هم آمدند و با بر سر گذاشتن کلاه های سه رنگ ورزشی و اهتراز پرچم های حزب تحریک انصاف، شعارهای «زنده باد خان»، «عمران خان را آزاد کنید» و «انتخابات تقلبی غیرقابل قبول است» را سر دادند.

در رابطه با گردهمایی اخیر طفداران نخست وزیر پیشین اما دو پرسش مطرح است. نخست به علت و انگیزه برگزاری چنین تجمعاتی از سوی حزب تحریک و انصاف بازمی گردد. باید توجه داشت برگزاری کمپین های سیاسی در شبه قاره هند معمولأ با اهداف مختلفی شکل می گیرد و این یک موضوعی مرسوم در منطقه جغرافیای جنوب آسیا است و همواره  احزاب در کشورهایی مانند هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، مالدیو، سری‌لانکا نیز کمپین هایی برگزار می کنند. در پاکستان نیز احزاب سعی دارند با به راه انداختن این نمایش قدرت خیابانی و سازماندهی تجمعات خواسته های خود را به دولت مرکزی بیان کنند.

بعد اینکه حزب عدالت و توسعه توانست از شوک سیاسی پس از بازداشت عمران خان خارج شود، حال برای فشار سیاسی  به دولت مرکزی و ارتش و آزادی نخست وزیر تجمعات گسترده ای در طی یکسال گذشته سازماندهی و ترتیب داد. یکی از اهداف برگزاری تجمعات روز های گذشته در اسلام آباد و دیگر شهرهای پاکستان این است که عمران خان تلاش دارد با هدایت طرفداران خود در جنبش عدالت پاکستان (پی‌تی‌آی) از داخل زندان به صحنه قدرت سیاسی پاکستان بازگردد. این اقدام پشتوانه بزرگ نسل جوان در حال شکل گیری است بطوریکه جوانان نیروی اجتماعی جدید در عرصه سیاست پاکستان محسوب می شوند نیروی که حتی احزاب سنتی با تمام قدرتی که در اختیار داشت نتوانست حداقل بدل آن را در بدنه نسل سنتی خود شکل دهد اما خان توانست این کار را انجام دهد. شاید یکی از دلایل گرایش نسل جوان پاکستان به عمران خان شرایط سنی، سطح و میزان تحصیلات و گرایشات مذهبی وی است.

پرسش دوم این است که تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از عمران خان چه در سر دارد؟ معمولأ روند سرنگونی  و یا کنترل دولت ها در پاکستان با کودتا شکل می گیرد و یا از طریق پرونده سازی دادگاه عالی و ارتش برای نخبگان دولتی و سیاسی، همانطور که نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ از سوی ادارۀ مبارزه با فساد پاکستان بازداشت و تبعید شد و امروز نیز این مسئله  بیش از یکسال برای عمران خان پدید آمده است .

افرادی که به سطح خیابان های اسلام آباد آمده اند حامیان و طرفدارن عمران خان هستند همانطور که طرفداران نواز شریف در گذشته به میدان  آمدند امروز در پاکستان احزاب سیاسی بزرگترین پشتوانه اجتماعی خان است. زمانیکه نواز شریف در دوران پرویز مشرف در حصر خانگی بازداشت بود توانست با حمایت طرفداران خود بر کرسی نخست وزیری تکیه زند. حال این مسیر شاید برای عمران خان در حال تکرار است. او طی یک دهه گذشته نشان داده همواره مانند یک وزنه سنگین در عرصه سیاست پاکستان می تواند برخی از معادلات اجتماعی را تغییر دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.