پیشنهاد سردبیر

حدود دو ماه از ریاست رئیس جمهور جدید و حدود دوهفته از تشکیل کابینه وفاق ملی می گذرد. درآستانه این روزها، مسعود پزشکیان روانه دیدارهاست و سخنران جلسات و میهمان خاص بزرگداشت‌ها.

روز پرکار رئیس جمهور با حضور در چهار مراسم / از احساساتی شدن مسعود پزشکیان تا نصیحت به حفظ مردم در قطار انقلاب

وی در دو روز گذشته علاوه بر شرکت در بزرگداشت روز پزشک، در مراسم سالگرد تأسیس در جمع تعاونی‌های برتر هم حضور پیدا کرد و علاوه بر قدردانی، توصیه‌هایی را بیان کرد. به همتای خود، امامعلی رحمان هم به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان پیام تبریکی فرستاد و نوشت: روابطمان، مبتنی بر منافع مردممان تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور، پزشک کشور
پزشکیان در بزرگداشت روز پزشک، میان همکاران سابقش رفت و پشت تریبون از دغدغه‌ای گفت که از یک‌سو به عنوان پزشک و از سویی به عنوان رئیس جمهور دارد و آن حفظ سلامت مردم است. سلامت روحی، روانی، اقتصادی و سیاسی. او به مسئولان توصیه کرد اتاق کارشان شبیه اورژانس باشد و رسیدگی به خطرناک‌ترین وضعیت، اولویت. رسیدگی به کسی که در مناطق دوردست است، فقیر است، بی‌سواد است و یا کسی که سرپرستی ندارد در اولویت است. وی در ادامه صحبت‌هایش احساساتی شد و با بغض ادامه داد: من به دنبال پست و قدرت نبودم و نیستم، در این جایگاه نه به عنوان فردی که کسی شده، بلکه به عنوان کسی ایستاده‌ام که تلاش می‌کند گرهی از کار مردم باز بکند. وی در پایان هم به دغدغه‌های جامعه پزشکی اشاره کرد و وعده داد: حقوق قانونی آنان به طور کامل احصا می‌شود.

نقطه مطلوب، بهترینِ منطقه بودن است
رئیس جمهور روز گذشته به دیدار کارکنان وزارت اطلاعات هم رفت و در چهلمین سالگرد تأسیس این مجموعه، علاوه بر قدردانی از سربازان گمنام و بی‌ادعا خواندن تلاش‌های آنان، نکاتی را بیان کرد. ابتدا از روحیه خودباوری گفت و خواست با همه وجود باور کنیم می‌توانیم بهترین کشور منطقه باشیم. سپس گفت باید در راه و روش نشان بدهیم راه امامان ما چه بوده است تا اعتقاد مردم تقویت شود. اگر رانت‌خواری کنیم، هر قدر هم حرف‌ خوب بزنیم مردم عمل ما را می‌بینند. اگر درست عمل نکنیم، هر قدر هم حدیث و آیه بخوانیم بی‌فایده است. رئیس‌جمهور خطاب به کارکنان وزارت اطلاعات گفت نقش شما در تأمین و ارتقای امنیت بی‌بدیل است و باید نتیجه زحمت شما حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی باشد. نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی بی‌تفاوت باشیم. ما نیاز به کمک نخبگان داریم و باید محترمانه خواهش کنیم تا به یاری بیایند. پیاده کردن افراد از قطار انقلاب راحت است، سوار و همراه کردنشان راحت نیست. باید مراقبت کنیم نتیجه عمل ما به هیچ وجه سبب نشود کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود.

همت دولت برای مبارزه با مواد مخدر 
وی در ادامه حضور در جلسات، در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور یافت و به معضل اعتیاد پرداخت. اعتیاد را از مهم‌ترین دغدغه‌ها و زمینه‌ساز اکثر جرایم عنوان کرد و گفت: علاوه بر تلاش‌ها، همچنان با شرایط مطلوب فاصله داریم و این یعنی روش‌های گذشته ناکارآمد است. باید در روش‌ها بازنگری داشته باشیم. مثلاً عدم کنترل مصرف و تمرکز بر جلوگیری از عرضه از اشتباهات در زمینه مبارزه با مواد مخدر است. تا زمانی که تقاضا هست، جلوگیری از توزیع ناممکن است. شناسایی جمعیت در معرض خطر ابتلا، توسعه پیشگیری و آموزش به این قشر، تحت پوشش قرار دادن مبتلایان با هدف کنترل، درمان و در نهایت توانمندسازی آن‌ها برای بازگشت به جامعه از راهکارهای خوب است. همچنین اگر مراکز بهداشت، افراد مبتلا را شناسایی و تحت پوشش قرار دهند، علاوه بر کنترل و درمان، ‌توزیع و عرضه مواد مخدر به شدت کاهش می‌یابد. رئیس جمهور در ادامه وعده داد اهتمام ویژه‌ای برای ارائه خدمات مددکاری به افراد مبتلا به اعتیاد خواهد داشت و دولت مسئول است اقدامات لازم برای درمان، اشتغال، معیشت و زندگی آن‌ها انجام بدهد.

در حاشیه حضور رئیس‌جمهور میان تعاونی‌ها
در ادامه مناسبات روز گذشته، پزشکیان به جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر رفت که برای دقایقی صدای آژیر خطر به‌صدا 
در آمد و پخش زنده مراسم قطع شد. پس از شنیده شدن صدای آژیر، رئیس‌جمهور به دلیل دستورالعمل‌های حفاظتی از مراسم خارج شد و پس از دقایقی بازگشت. در ادامه پخش مستقیم مراسم، مجری گفت: «ماجرای پرده هم تمام شد». این سخن مجری احتمالاً بیانگر این است که یکی از پرده‌های محل برگزاری مراسم آتش گرفته و دود ناشی از آن موجب روشن شدن آژیر شده است. رئیس جمهور پس از رفت و برگشتی که به مراسم داشت، ضمن سخنرانی در آیین تجلیل، خاطره‌ای هم تعریف کرد و با یادآوری دوران ریاستش بر دانشگاه گفت: آن زمان از مدیران دولتی کمک خواستم. قول دادند اما بعد از ۶ ماه پیگیری چیزی ندادند. وقتی از کمک مدیران بالادستی گذشتیم با مشارکت مردم بیش از ۶۰۰ خانه ‌بهداشت ساختیم.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.