پیشنهاد سردبیر

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
کد خبر: 1011397

تاکنون استفاده بیش از حد از تلفن همراه یا وسایل هوشمند این‌چنینی مانند تبلت و آیپد به صورت رسمی در کتابچه راهنمای اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا به عنوان یک اعتیاد شناخته نشده است. با این حال نگرانی‌ها در این خصوص روزافزون است.

نگرانی درباره اعتیاد به تلفن همراه و تبلت

دکتر «آنا لمبکه»، متخصص اعتیاد و استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه «استنفورد» در این خصوص به «نیویورک تایمز» می‌گوید: تعداد فزاینده‌ای از متخصصان سلامت روان بر این باورند که افراد می‌توانند به گوشی‌های هوشمند خود معتاد شوند.

دکتر لمبکه می‌گوید اعتیاد تا حدی توسط سه دسته‌بندی مختلف قابل تعریف است.

نخست کنترل: استفاده از یک ماده یا انجام یک رفتار به روش‌هایی که خارج از کنترل یا بیشتر از آنچه به صورت معمول در نظر گرفته می‌شود، باشد.

دوم اجبار: درگیر بودن شدید ذهنی نسبت به استفاده از یک ماده یا انجام یک رفتار به صورت خودکار بدون تصمیم‌گیری فعال برای انجام آن.

سوم عواقب: ادامه استفاده از آن ماده یا تکرار آن رفتار با وجود آگاهی از پیامدهای منفی، اجتماعی، جسمی و روانی.

بسیاری از ما می‌توانیم برخی از این رفتارها را در استفاده از تلفن خود تشخیص دهیم.

به گزارش یورونیوز، از سوی دیگر، برخی از متخصصان روانشناسی استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند را یک اعتیاد واقعی نمی‌دانند. موضوعی که نشان می‌دهد بر سر نوع تحلیل این پدیده در میان متخصصان اختلاف نظر وجود دارد. یک متخصص در این خصوص می‌گوید: فکر نمی‌کنم این اعتیاد به سطح یک اعتیاد پزشکی برسد. برای من این بیشتر از هر چیزی یک بیماری فرهنگی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.