پیشنهاد سردبیر

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه‌ به بررسی احتمال حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در سایه تحولات اخیر پرداخت.

عبدالباری عطوان: نتانیاهو شکست خورده در غزه، توان مقابله با حزب الله را ندارد

قدس؛ عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: بسیاری از تحلیلگران در سرزمین‌های اشغالی یا پایتخت‌های غربی متحد رژیم صهیونیستی معتقدند که اسرائیل در یک بحران موجودیتی مستمر به سر می‌برد که در نتیجه آن دامنه درگیری‌ها و جبهه‌های آن گسترش پیدا کرده و ارتش تل آویو در تأمین امنیت و حمایت از شهرک نشینان و همچنین از بین بردن گروه‌های مقاومت در غزه در جنگی که آن را کوتاه مدت تصور می‌کرد، ناموفق بوده است.

بعد از بن بست مذاکرات به رهبری آمریکا که در قاهره و دوحه طی ۱۱ ماه گذشته برگزار شده، شاید بتوان گفت تنها گزینه پیش روی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گسترش دامنه جنگ و حمله گسترده به جنوب لبنان است تا شاید تل آویو بتواند خطر حزب الله را مهار کرده و جنگ فرسایشی که این حزب با دقت زیاد و به صورت حساب شده در جبهه‌های شمالی به راه انداخته را متوقف کند.

وی بیان کرد: نتانیاهو با اقدام به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران تلاش داشت ایران را تحریک کند و آن را به واکنش فوری و انتقام جویانه در عمق سرزمین‌های اشغالی بکشاند تا شاید جنگ منطقه‌ای را ایجاد کرده و آمریکا و ناوگان نظامی آن را وارد جنگ کند، اما در این امر ناموفق ماند و به همین علت تنها گزینه آن ایجاد جنگ ضد حزب الله در جنوب لبنان به بهانه بازگرداندن آرامش به جبهه شمالی و بازگرداندن بیش از ۱۵۰ هزار شهرک نشین آواره به منازل خود است.

عطوان تصریح کرد: در حالی که نتانیاهو خود را در محاصره جریان‌های متعدد در جبهه‌های مختلف می‌بیند، تلاش دارد با فرار به جلو، آمریکا را به جنگ نیابتی یا جنگ برای نجات خود وارد کند تا بتواند حاکمیت خود را در سرزمین‌های اشغالی برای چند سال دیگر تمدید کند. البته به نظر می‌رسد در شرایطی که بنی گانتس یکی از سر سخت‌ترین منتقدان وی نیز این گزینه را پذیرفته است، تا حدی به هدف خود نزدیک شده است.

وی به برخی تحولات منطقه‌ای طی روزهای اخیر از جمله حمله رژیم صهیونیستی به منطقه مصیاف در سوریه که گفته می‌شود مرکز اصلی مطالعات نظامی بوده و تعداد ۱۸ نفر در نتیجه این حمله به شهادت رسیده و ۳۷ نفر دیگر زخمی شدند، اشاره کرد.

تحول دیگر مورد توجه عطوان حمله پهپادی حزب الله لبنان به شهر نهاریا واقع در سرزمین‌های اشغالی و حملات موشکی دیگر به اهداف نظامی در شمال فلسطین اشغالی بود که به صورت روزانه همچنان ادامه دارد.

عطوان می‌افزاید که نتانیاهو به علت شکستی که در تحقق اهداف خود در غزه با آن مواجه شده، در حالتی از یاس و سرخوردگی به سر می‌برد، علاوه بر اینکه انقلاب مسلحانه در کرانه باختری خطرناک‌تر از قبل دنبال می‌شود و عملیاتی که ماهر الجازی اردنی در گذرگاه الکرامه انجام داد نیز بیش از پیش باعث تهدید سرزمین‌های اشغالی شده و می‌تواند مقدمه‌ای برای عملیات‌های مشابه آینده باشد.

وی تصریح کرد که اگر حمله به جنوب لبنان انجام شود، قماری ناامیدانه و در عین حال شکست خورده خواهد بود که در روند فروپاشی اشغالگران تسریع خواهد کرد. حزب الله در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از توان نظامی و تسلیحاتی و موشکی خود را به کار گرفته و تاکنون موشک‌های بالستیک و نقطه زن خود را شلیک نکرده و تنها به شلیک موشک‌های قدیمی کاتیوشا بسنده کرده است.

عطوان در پایان این مقاله می‌افزاید: ایران و محور مقاومت منتظر هستند تا اسرائیل موشک اول را شلیک کند و پس از آن درهای جهنم به روی اشغالگران و شهرک نشینان صهیونیست باز می‌شود. نتانیاهو وقتی در غزه شکست خورده و نیروهایش در تونل‌های آن سرگردان شده‌اند، چگونه می‌تواند در تقابل با حزب الله لبنان و متحدانش در جنوب لبنان و شهرهای زیرزمینی آنکه بزرگ‌تر از بیروت است و در زیر کوهستان‌های صخره‌ای جنوب لبنان حفر شده، پیروز شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.