پیشنهاد سردبیر

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

کاظمی مطرح کرد؛ باید کاری کنیم معلم هیچ دغدغه ای نداشته باشد

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه دومین رویداد بین المللی الف تا با اشاره به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: امیدواریم مهری پرنشاط و امید آفرین را آغاز کنیم.

وی با قدردانی از فرهنگیان که بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش آنهاست گفت: من به عنوان یک معلم این افتخار نصیبم شده است که در خدمت جامعه معلمین دانش آموزان و خانواده‌های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم اما همه می‌دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به آموزش و پرورشی پیشرو و تمدن ساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مسئله اصلی همه ملت باشد. اما متأسفانه آنچه که تاکنون دیده و شنیده‌ایم؛ انباشتی از مسائل حل نشده است؛ علی رغم همه تأکیدات مقام معظم رهبری این آرزوی دیرینه ایشان در بخش‌های مختلف محقق نشده و آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده‌است و معلمان هنوز مرجعیت علمی خود را در جامعه پیدا نکردند.

کاظمی گفت: اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم گفت: نگاه کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود. تربیت پیچیده‌ترین عمل در نظام هستی است و اگر پیچیده‌ترین مسئله و مهم‌ترین مأموریت جامعه بشریت تربیت است پس باید مهم‌ترین مأموریت یک حکومت باشد.

همه باید به اجرای سند تحول بنیادین پایبند باشند

وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه آن را دنبال کنیم؛ پایبندی همه ما به میثاق ماست و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. برای تحقق سند تحول بنیادین مجموعه‌ای از اقدامات باید رقم بخورد.

وی با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریت‌های گوناگونی بر عهده ماست گفت: بخشی از مأموریت‌ها ناظر به طراحی بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است؛ اما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌ها همین الگوسازی و نمونه سازی است که در رویداد الف تا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نمونه سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت بوده است گفت: اگرچه جسته و گریخته در برخی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم اما هرگز این الگوها در سراسر کشور دیده نمی‌شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم گفت: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و با یک مدیر با انگیزه نشان می‌دهیم که فکر و انگیزه‌های خوب تا چه حد می‌تواند همه نداشته‌های ما را پر کند.

کاظمی با تاکید بر اینکه باید قدر معلمان و مدیران الگو و نمونه خود را بدانیم اظهار کرد: اگر قرار است قله سازی و نمونه سازی اتفاق بیفتد صرف برگزاری یک رویداد الف تا این امر محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به لزوم انتقال تجربه‌ها و انتشار دستاوردهای رویداد الف تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر می‌رسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه اندیشیده و طرح کرده‌اند؛ راهی طولانی در پیش داشته و نیاز به همفکری و هم‌اندیشی بیشتری داریم.

مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران مدارس هستند

کاظمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند گفت: زمانی می‌توانیم این تجربیات را به دوردست‌ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم. اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد ال ف تا را به دل استان‌ها و شهرستان‌ها ببریم و با دو رویکرد (منطقه‌ای، استانی) و ملی دنبال کنیم. البته باید از موازی کاری و هدر رفت منابع در حوزه‌های مختلف پرهیز کنیم.

وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی این الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور هم استفاده کنیم. ما باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم. باید زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم.

کاظمی در پایان ابراز امیدواری کرد با عنایات خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت و و با همکاری و همفکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بزنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.