پیشنهاد سردبیر

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 1011887

وجود یک ماده شیمیایی در ترکیبات رنگ مو منجر به نابینایی موقت یک زن فرانسوی شد.

رنگ‌کردن مو موجب نابینایی موقت یک زن شد

یک زن ۶۱ ساله فرانسوی بدون سابقه قبلی مشکل بینایی، با تاری دید تدریجی در هر دو چشم چند روز پس از رنگ کردن موهایش در خانه، به پزشک مراجعه کرد و مشخص شد که او به «رتینوپاتی بینایی» مبتلا شده است.

پزشکانی که این پرونده را بررسی می‌کردند، چشم‌های او را با استفاده از تجهیزاتی مشابه آنچه در بینایی‌شناسی استفاده می‌شود، بررسی کردند و متوجه علایم جدی رتینوپاتی در این زن شدند. رتینوپاتی (retinopathy) به اختلالاتی گفته می‌شود که موجب آسیب به شبکیه (رتین) چشم می‌شوند. شبکیه محل تشکیل تصویر چشم و انتقال داده‌ها به مغز می‌باشد لذا رتینوپاتی‌ها بسته به شدت می‌توانند موجب تاری دید تا کوری شوند.

پزشکان علت این اتفاق را به استفاده این زن از رنگ موی حاوی «پارافنیلن دی‌آمین» نسبت می‌دهند. پارافنیلن دی‌آمین ماده‌ای است که در اغلب رنگ موهای شیمیایی وجود دارد و در ترکیب رنگ با اکسیدان، اکسید شده و موجب دائمی شدن رنگ مو می‌شود. اما این ماده در بسیاری از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کند و موجب خشکی، تاول، قرمزی و خارش پوست می‌شود.

نتایج نهایی نیز تأیید می‌کند که مشکل بینایی پیش‌آمده برای این زن ناشی از قرار گرفتن در معرض پارافنیلن دی‌آمین در مدت کوتاهی پس از استفاده از محصول است. با این حال، محققان گزارشی از ورود این ماده به چشم ندادند و این نشان می‌دهد که این ماده شیمیایی از راه‌های دیگری وارد جریان خون شده است.

هم‌چنین تیم تحقیقات اشاره کرد: این نخستین بار نیست که رنگ کردن مو منجر به رتینوپاتی می‌شود؛ سه مورد هم طی سال ۲۰۲۲ در میان زنان میانسال در اثر قرار گرفتن در معرض رنگ موی حاوی آمین‌های معطر گزارش شده بود.

خوشبختانه در مورد مذکور، حد فاصل یک ماه، بینایی زن به حالت عادی بازگشت و بر اساس گزارش‌های موجود، بیمار با استفاده از رنگ موی بدون آمین‌های معطر، تا کنون هیچ عودی را تجربه نکرده است.

منابع: dailymail ، upi

منبع: خبر آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.