پیشنهاد سردبیر

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید از فضای سیاست زده به سمت علمی و تخصصی تغییر ریل دهد، گفت: ضرورت دارد مرجعیت شورای عالی آموزش و پرورش بازگردد و در صدر بنشید.

وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش باید از فضای سیاست‌زده به سمت علمی و تخصصی پیش برود

علیرضا کاظمی روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در بازدید دوره‌ای خود از معاونت‌های مختلف با حضور در میان کارکنان شورای عالی آموزش و پرورش ضمن قدردانی از زحمات آنان بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش، مهم‌ترین بخش نظام تعلیم در کنار سازمان پژوهش و برنامه ریزی است. باید گفت شورا، مغز متفکر و سازمان پژوهش قلب نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: البته نقش شورا بسیار بالا و ارزشمند است زیرا تنها مرجع سیاستگذار و ناظر بر فعالیت‌های آموزش و پرورش است. در مواردی هم قانونگزار محسوب می‌شود و نقش مجلس را برای آموزش و پرورش ایفا می‌کند.

به گفته کاظمی، مشکلات آموزش و پرورش به چالش‌های کلان باز می‌گردد. بنابراین باید رویکرد کلان اصلاح شود و نقشه راهی برای ارتقای آموزش و پرورش طراحی کرد تا مجموعه فعالیت‌ها در کنار هم باعث رشد شده و مسیر پیمودن تا قله را فراهم کند.

کاظمی تاکید کرد: باید فضا برای معلمان خلاق، نوآور و خوش فکر باز شود زیرا امروز آموزش و پرورش مملو از نیروهای علمی و با انگیزه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از فضای سیاست‌زده به سمت علمی و تخصصی پیش برد، گفت: همه باید تلاش کنیم تا ساده انگاری را در نظام تعلیم و تربیت از بین ببریم.

به گفته وی، ضرورت دارد بهترین‌های آموزش و پرورش در این شورا باشند هر چند که اکنون هم از بهترین‌ها در این حوزه حضور دارند.

کاظمی با بیان اینکه شورای عالی دو بخش فضای درونی، مدیریت هم اندیشی و کمیسیون‌های تخصصی را راهبری می‌کند، بیان کرد: در حوزه‌های تخصصی باید از معلمان توانا و متخصص استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید مرجعیت شورای عالی بازگردد و در صدر بنشیند. ضرورت دارد مسیر ایده‌ها، لوایح و طرح‌ها از شورای عالی بگذرد.

به گفته وی، شورای عالی آموزش و پرورش بازوی مشورتی نظام تعلیم وتربیت است بنابراین ضرورت دارد تا این شورا با ایجاد ارتباط بین دستگاهی، زمینه ماموریت‌های مهم به دستگاه‌های دیگر را یادآوری و فراهم آورد.

کاظمی تاکید کرد: شورای عالی باید نماد اخلاق، همدلی و افکار برجسته نظام تعلیم و تربیت باشد. هیچ‌گونه نگاه حزبی و سیاسی را در شورای عالی نمی پذیریم.

وی با بیان اینکه مسائل آموزش و پرورش باید اولویت بندی شود، گفت: باید همه ظرفیت‌ها را در این زمینه به کار گرفت و با تمرکز بر چند برنامه مهم و ضروری در کنار پرداختن به مسایل خردتر، با تعیین زمان مشخص و معین، آن‌ها را حل و فصل کرد.

کاظمی تاکید کرد: شورای عالی، مرجع هماهنگی و هم افزایی میان معاونت هاست.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اساسی ترین، مسائل ما در نظام آموزش و پرورش تحول در برنامه‌های درسی است، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت، عدم ارتباط مشخص میان برنامه‌های درسی و فضای امروز دانش آموزان و نیاز جامعه است. باید با کمک شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش این مسئله رفع شود. دراین حوزه ما نیازمند بازطراحی و معماری ساختار نظام تعلیم و تربیت و برنامه درون مدرسه‌ای هستیم. زیرا نقایص این برنامه ، مانع از ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت شده است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد حجم کتاب‌ها، محتوای کتب، الگوهای آموزشی، نقش معلم و دانش آموزان باز طراحی شوند. بنابراین باید کمیسیون مشترکی میان سازمان پژوهش و شورای عالی تشکیل شود تا تحول مدنظر اتفاق بیفتد.

در ابتدای این نشست، محمودامانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با پرداختن به تاریخچه شورا گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه داد و در ادامه برخی کارکنان نیز مسایل و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.