پیشنهاد سردبیر

مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی معتقد است که ورود نهادهای دولتی و حاکمیتی به عرصه فیلمسازی، صنعت سینمای ایران را به نابودی می کشاند.

انتقاد محمد بهشتی از ورود نهادهای دولتی به صنعت سینما /  فیلمسازی برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد بهشتی که سابقه دبیری چند دوره جشنواره فیلم فجر را داشته است درباره اینکه درد سینمای امروز چیست و چطور می شود درمانش کرد؟ به خبرنگار ما می گوید: بزرگترین درد امروز سینما این است که گمان می کنند با تصدی گری می توانند مشکلات این حوزه را حل کنند در صورتیکه نه تنها مشکلات حل نشده بلکه شرایط به شکلی شده که هر کسی بخواهد فیلم مبتذل بسازد، راه برایش باز است ولی اگر کسی بخواهد فیلم اندیشه ای بسازد باید راه پر پیچ و خمی را طی کند.

 او معتقد است که ورود نهادهای حاکمیتی به عرصه فیلمسازی، صدمات سنگینی به صنعت سینمای ایران وارد کرده چون قیمت تمام شده فیلم را بسیار بالا برده و این نهادها، بودجه های کلانی در اختیار عده ای قرار دادند که بازگشت سرمایه برایشان اهمیتی نداشته است. ضمن اینکه بسیاری از سینماگرانی که اهل فکر و اندیشه بودند به حاشیه رفتند و بیکار شدند، امروز تعداد بیکاران در صنعت سینما بیداد می کند.

به باور بهشتی،  جامعه ایران با سینمای اندیشه ای قهر کرده و فقط به سینما می رود تا فیلم کمدی مبتذل ببیند، در واقع این تنها چیزی است که از سینما برایش باقی مانده است.

او با بیان اینکه یک سینمای شریف و محترم که در سطح جهانی دارای جایگاه بود را از دست دادیم، تاکید می کند: وزارت ارشاد باید مانع تصدگری نهادهای دولتی و حاکمیتی در تولید فیلم شود. چه معنایی دارد که دستگاه های حاکمیتی فیلم بسازند؟ اگر بنا به حمایت دارند باید از فیلم های در حال ساخت حمایت کنند نه اینکه سفارش دهنده باشند و تصدی گری کنند.

 آقایان فارابی، حوزه هنری و اوج، فیلم نسازید!

این مدیر سابق سینمایی با اشاره به ضرورت ایجاد الفت بین جامعه هنری و مدیریت فرهنگی، خواستار دید واقع بینانه به مسائل از سوی مدیران سینمایی و فرهنگی شده و می گوید: نهادهای حکومتی همچون فارابی، حوزه هنری و اوج باید پایشان را از حوزه تولید فیلم بیرون بکشند و فقط به عرصه هایی وارد شوند که بخش خصوصی توان تولید ندارد، آنجا هم باید توسط بخش خصوصی انجام شود نه اینکه خودشان فیلم بسازند.

بهشتی ادامه می دهد: تولید فیلم های مشارکتی که تعدادشان در جشنواره فیلم فجر کم نیست، تبدیل به کاسبی شده است. گروهی که به این روش، فیلم می سازند و سودی که باید در اکران داشته باشند را در مرحله تولید، به دست می آورند چون افرادی که از نهادهای حاکمیتی برای تولید فیلم، سفارش می گیرند اهل حساب و کتاب نیستند، دنبال رزومه سازی و کاسبی اند.

به گفته او همین افراد، قیمت تمام شده ساخت فیلم را چنان بالا بردند که برای بخش خصوصی، تولید فیلم مقرون به صرفه نیست چون هزینه های بالای ساخت فیلم را از مسیر اکران نمی شود درآورد.

وی با تاکید بر اینکه رئیس سازمان سینمایی دولت مستقر باید جلوی نهادهایی که چنین بودجه هایی را در اختیار عده ای قرار می دهند  را بگیرد، یادآور می شود: این نهادها مدعی اند که داریم فیلم های فاخر می سازیم در حالیکه در گیشه شکست می خورند و مردم از آنها استقبال نمی کنند چون بیشتر این فیلم توسط فیلم اولی ها ساخته می شود یعنی بودجه کلان و امکانات دولتی را در اختیار کسانی قرار می دهند که تازه کار هستند درحالیکه کارگردانهای درجه دار و صاحبنام بیکار هستند و روی ایده ها و تجربه آنها سرمایه گذاری نمی شود به جرم اینکه اهل فکر واندیشه اند و همسو با مدیران فرهنگی نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.