پیشنهاد سردبیر

موشک بالستیک انصارالله با طی مسافت بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر در مدت 11 دقیقه و گذر از تمام سامانه های دفاعی غربی – عبری به هدف خود در نزدیکی تل آویو اثبات کرد

فروپاشی ابهت پوشالی صهیونیست‌ها با تک تیر یمنی / تحلیلی پیرامون حمله موشکی انصارالله به قلب سرزمین‌های اشغالی

دیروز برای صهیونیست‌ها روز سخت دیگری بود. رزمندگان یمنی توانستند در عملیاتی غافلگیرکننده، با شلیک موفق یک موشک بالستیک زمین به زمین تلاویو، قلب سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهند. طبق گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل موشک مذکور به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اصابت کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در حالی به ناتوانی خود در انهدام هدف تهاجمی اذعان کرده که به گفته برخی منابع منطقه ای موشک پرتاب شده، از نوع بالستیک حاطم ۲ بوده که از موشک‌های پیشرفته در انبارهای تسلیحاتی نیروهای مسلح یمن محسوب می‌شود. بر اساس گزارشات رسانه‌های عبری، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار صهیونیست با دیدن این حمله موشکی به سمت پناهگاه‌ها فرار کردند که ۹ تن از آنها زخمی شده‌اند. همچنین تحت تاثیر این عملیات، حرکت قطارها در بیشتر مناطق سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است.

دشمن باید منتظر عملیات‌های بی‌سابقه در آینده باشد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح اقدام مذکور اعلام کرد که این عملیات با یک موشک بالستیک مافوق‌صوت جدید انجام شده که توانسته به هدف خود برسد و پدافند دشمن در رهگیری و مقابله با آن ناکام مانده است. طبق گفته یحیی سریع تهاجم اخیر بخشی از مرحله پنجم عملیات ضد صهیونیستی و نمایانگر قدرت و توان نیروهای موشکی یمن در توسعه تکنولوژی و توانمندی‌های آن بوده است. سریع تصریح کرد که موشک مذکور فاصله ۲۰۴۰ کیلومتری از لحظه شلیک تا هدف را در زمان  ۱۱ دقیقه و نیم طی کرده است و نشان می دهد موانع جغرافیایی، تجاوزهای آمریکا و انگلیس و نیز سامانه‌های رصد و جاسوسی دشمن صهیونیستی مانع از کمک یمنی‌ها به ملت فلسطین نخواهد شد و دشمن اسرائیلی باید منتظر عملیات‌های بی‌سابقه در آینده باشد، چرا که ما در آستانه اولین سالروز عملیات مبارک ۷ اکتبر قرار داریم.

فروپاشی ابهت امنیتی صهیونیست‌ها با تک تیر یمنی / تحلیلی پیرامون حمله موشکی انصارالله به قلب سرزمین‌های اشغالی

عملیات ما با موشکی با فناوری بالا انجام شد

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن نیز دیروز طی سخنانی که به مناسبت میلاد مبارک رسول اکرم (ص) انجام شد به موضوع حمله موشکی علیه اشغالگران قدس پرداخته و گفت: عملیات ما با موشکی انجام شد که از فناوری بالایی برخوردار است. این موشک موفق شد از سامانه‌های دشمن گذر کند و مسافتی را که ۲۰۴۰ کیلومتر برآورد می‌شود طی کند. این عملیات در راستای مرحله پنجم تشدید اقدامات صورت گرفت.

الحوثی با بیان اینکه نیروهای ما به عملیات خود در دریاها علیه کشتی‌های مرتبط با دشمن اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی ادامه می‌دهند و این عملیات ها موفق و کاملاً مؤثر بوده است افزود: اقدامات تا زمانی که جنگ و محاصره علیه غزه ادامه داشته باشد، تداوم خواهد داشت.

در همین ارتباط، نصر الدین عامر از رهبران انصار الله نیز با بیان اینکه این موشک هدف خاصی را هدف قرار داده است گفت: ما یک بانک اهداف مهم و استراتژیک داریم. برخی دیگر از منابع یمنی با اشاره به گذر پرتابه انصارالله از تمام لایه های پدافندی تاکید کرده اند که دشمن صهیونیستی از این به بعد نباید روی سامانه‌های موشکی خود حساب باز کند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ بار تلاش سامانه‌های پدافندی حیتس و فلاخن در رهگیری موشک یمنی ناکام مانده است. در واکنش به این تحول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که یمنی‌ها بهای حمله به فلسطین اشغالی را پرداخت خواهند کرد.

اثبات ناکامی تدابیر غربی در حمایت از اشغالگران

سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با قدس با اشاره به عملیات موشکی یمن علیه تلاویو اظهار داشت: این اقدام گامی بزرگ تر بعد حمله پهپادی دو ماه قبل یمنی ها علیه تلاویو است و در واقع باید گفت به نمایش گذاشتن یک قابلیت بسیار مهم و ارزشمند در عرصه نظامی و اثباتی بر ناکامی تدابیر آمریکایی و غربی برای ایمن سازی تلاویو در برابر حملات مختلف بود.

قنادباشی افزود: اینکه موشک یمنی‌های بتواند از تمام موانع مختلفی که آمریکایی ها و غربی ها در مسیری که این موشک در فاصله بسیار زیادی که طی کرده عبور کند و به هدف برسد نشان از آن دارد که یمنی‌ها موفق شدند تمام اقدامات محافظتی از اسرائیل را نقش بر آب کنند و به نوعی مهر باطلی بود بر ناکارآمدی تمامی عوامل محافظتی از تلاویو طی سالیان اخیر و در مقابل مهر تائیدی بر آسیب پذیر بودن و در تیررس قرار داشتن تمامی مناطق سرزمین های اشغالی بود.

سیگنال هشدار انصارالله به غرب

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: انصارالله با این موشک این پیام را به اسرائیل دادند که اگر دست از جنایات خود برندارد و در پی مخاطره آفرینی بیشتر در منطقه باشد از جانب یمن نیز به شکل مستقیم مورد هدف قرار خواهد گرفت و این مسئله صهیونیست ها و حامیان آمریکایی آنها را به حیرت وا داشته و برای توجیه کردن این اقدام یمنی ها به دست و پا انداخته است.

قنادباشی تصریح کرد: اقدام یمنی‌ها نه تنها خبر از گشایش یک جبهه موشکی جدید علیه رژیم صهیونیستی با قابلیت‌های جدید است بلکه هشداری برای آمریکایی ها و طرف های غربی حاضر در منطقه و به این معنی است که یمنی ها می توانند منافع غربی موجود در منطقه را در فواصل بسیار زیاد نیز مورد تهدید قرار دهند.

قنادباشی در ادامه به بار روانی حمله اخیر اشاره و تاکید کرد: شلیک موشک یمنی ها که موجب فرار 2 میلیون نفر از ساکنین اراضی اشغالی به پناهگاه ها شد بار روانی بسیار زیادی را به جامعه صهیونیستی وارد آورد و اگر روزهای گذشته شاهد اعتراضات خیابانی علیه نتانیاهو بودیم امروز دیگر شاهد اعتراضات ضدجنگ در سراسر اراضی اشغالی هستیم.

فروپاشی امنیت روانی صهیونیست‌‎ها

علی ودایع دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه مولفه‌های متفاوتی در معادلات داخلی سرزمین های اشغالی تاثیرگذار هستند و در این بین یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آنها فاکتور امنیت روانی است اظهار داشت: حمله موشکی یمن به تلاویو را جدا از مباحث مرتبط با موضوعات تسلیحات نظامی و راداری باید از منظر روانی مورد بررسی قرار دهیم؛ نگاهی به وضعیت اجتماعی داخلی سرزمین های اشغالی نشان میدهد طی دو هفته اخیر دوره های زمانی اعتراضات خیابانی بسیار کوتاه تر از قبل شده است و عملا شاهد اعتراضات خیابانی به شکل روزانه هستیم.

ودایع افزود: درواقع بعد از عملیات طوفان الاقصی  که ضربه کاری به بحث امنیت روانی جامعه اسرائیل وارد کرد و در پی آن عملیات وعده صادق ایران و در ادامه انتشار اخبار کشته شدن 6 اسیر صهیونیست در غزه و درگیری مداوم در جبهه شمال و بسته شدن دریای سرخ و وارد آمدن خسارات اقتصادی و فشار روانی ناشی از هراس از پاسخ ایران بعد از ترور شهید هنیه در ایران عملا فضای روانی سرزمین های اشغالی را دچار اختلال شدیدی کرده است به شکلی که جامعه دیگر توان تحمل یک اتفاق دیگر را ندارد و اگر تا پیش از این نتانیاهو هدف اعتراضات خیابانی قرار می گرفت امروز دیگر معترضان خواستار پایان یافتن جنگ و بازگشت امنیت به سرزمین های اشغالی هستند.

هیچ جا در سرزمین‌های اشغالی امن نیست

تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: در چنین شرایطی عبور موفقیت آمیز موشک یمنی از لایه‌های سامانه‌ای پدافندی سنتکام و سامانه‌های پدافندی اسرائیل و اصابت آن به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه بن گورین در تلاویو پایتخت این رژیم در مرحله نخست تشدید کننده احساس ناامنی اجتماعی در سرزمین های اشغالی است؛ از جنبه دیگر حمله موفقیت آمیز موشکی یمن حاکی از افزایش توان نظامی یمنی‌ها علیرغم حملات ائتلاف آمریکایی و انگلیسی است.

ودایع با بیان اینکه نکته قابل تامل دیگر در رابطه با زمان بندی این حمله موشکی است گفت: به نظر می رسد با توجه مذاکراتی که طی روزهای اخیر از سوی قاهره و ریاض دنبال می‌شود اقدام یمنی‌ها را می توان به نوعی یک اهرم فشار مضاعف در رابطه با مذاکرات قاهره که یکی از طرف‌های درگیر در آن یمنی های هستند دانست؛ یمنی های پیش از این بارها تاکید کرده بودند که پیش شرط آنها برای پایان دادن به حملاتشان علیه تلاویو آتش بس در غزه است و با توجه به در پیش بودن مذاکرات ممکن است یمنی ها از این اقدام برای داشتن دست بالاتر در مذاکرات استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.