پیشنهاد سردبیر

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات، دومین سوء قصد به جان دونالد ترامپ، تحولات سیاسی ایالات متحده را به سر خط اخبار کشانده است.

جنس ترامپ برای نمایش سیاسی جور شد/ نگاهی به ابعاد ماجرای دومین سوء قصد ناکام به جان نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دومین سوء قصد به جان دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و نامزد کنونی حزب جمهوری خواه در ماراتن ۲۰۲۴، تحولات سیاسی ایالات متحده را به سر خط اخبار کشانده است. شامگاه دوشنبه بود که رسانه‌ها از تلاش دوباره برای ترور ترامپ در نزدیکی باشگاه گلف عمارت مشهور وی در فلوریدا موسوم به «مار-ئه-لاگو» خبر دادند. فردی که قصد انجام سوءقصد را داشته «ریان واسلی روث» یک بسازبفروش معرفی شده است. مظنون هم‌اکنون در بازداشت پلیس به‌سر می‌برد ولی انگیزه اش هنوز مشخص نشده است. او یک قبضه مسلسل نیمه خودکار کلاشینکف AK۴۷ به همراه داشته و در تلاش برای تصویر برداری از عملیات ترور ترامپ بوده است. واسلی یکی از حامیان انتخاباتی دموکرات‌ها محسوب می‌شود که در گذشته ۱۹ بار کمک مالی به این کمپین‌ها را داشته است. به گفته برخی از مقامات اف‌بی‌آی، مظنون در هنگام تیراندازی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر با ترامپ فاصله داشت.

اتفاق اخیر واکنش های بسیاری به دنبال داشته است. ترامپ، ضمن قدردانی از سرویس مخفی برای نجات‌دادن جانش در توئیتی نوشت: «روز بسیار جالبی بود!» کامالا هریس نامزد دموکرات و رقیب دونالد در انتخابات پیش رو هم در شبکه ایکس نوشت: «خوشحالم که او سالم است. خشونت جایی در آمریکا ندارد». دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط اوکراین با مظنون سوءقصد اخیر، گفت که بازی با آتش عواقب خودش را دارد! جالب تر از همه واکنش ایلان ماسک میلیادر آمریکایی بود. مالک شبکه اجتماعی ایکس با انتشار پیامی نوشت: «چرا هیچ‌کس تلاش نمی‌کند که کامالا یا بایدن را ترور کند؟» او اما ساعاتی بعد بدون هیچ توضیحی این پیام را حذف کرد و مدعی شد که پیام قبلی‌اش صرفاً «شوخی» بوده است.

جنس ترامپ برای نمایش سیاسی جور شد/ نگاهی به ابعاد ماجرای دومین سوء قصد ناکام به جان نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا

ارمغان ترور ترامپ چیست؟

این دومین سوقصد به جان ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌ است. او دو ماه پیش در ۱۳ ژوئیه هدف تروری ناکام قرار گرفت. آن حادثه در محل برگزاری اتتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا رخ داد که طی آن گوش راست ترامپ بر اثر برخورد گلوله زخمی شد. فردی ۲۰ ساله به نام «توماس متیو کروکس» عامل آن تیراندازی معرفی شد.

تکرار چنین رویدادی، اکنون این پرسش را پیش کشیده که این دست اتفاقات چه تأثیری بر میزان گرایش مردم به ترامپ و افزایش سبد رای اوخواهد داشت؟ پس از نخستین سوءقصد، انتشار گسترده عکس دونالد با مشت گره‌کرده و گوش خون‌آلود، بخشی از تلاش‌ها در راستای ارائه تصویر «مردی قوی» در مقایسه با جو بایدنِ رنجور بود. در طول یک هفته پس از آن حادثه، ترامپ در نظرسنجی‌های تمام هفت ایالت چرخشی اصلی، سیری صعودی را طی کرد و برخی معتقد بودند که آن «قاب خوش‌آب و رنگ»، او را در انتخابات برنده خواهد کرد. اما حالا شرایط و رقابت انتخاباتی، متفاوت است. کامالا هریس پس از معرفی به عنوان جایگزین بایدن، شکاف در نظرسنجی‌ها را به شکل قابل توجهی از بین برد و حتی در برخی ایالت‌های اصلی دست بالا را گرفت.

جنس ترامپ برای نمایش سیاسی جور شد/ نگاهی به ابعاد ماجرای دومین سوء قصد ناکام به جان نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا

سرخوردگی سیاسی در آمریکا

امیرعلی ابولفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با قدس، در تحلیل رخدادهای اخیر، یکی از دلایل افزایش سطح  ترور را شدت خشونت سیاسی در فضای انتخاباتی آمریکا عنوان کرده و گفت: هرچند که سابقه ترور روسای جمهور و نامزدهای ریاست جمهوری در این کشور طولانی است ولی روی آوردن به روش های سخت طی سال های اخیر به دلیل تشدید منازعات، شکاف های سیاسی، نارضایتی های عمومی، خشم و سرخوردگی در ایالات متحده به شدت افزایش یافته است.

وی گریزی به خشونت های انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۱، زد و افزود: ششم ژانویه، طرفداران دونالد ترامپ، در واشینگتن، دی.سی. تجمع کردند تا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اعتراض کنند. آنها سپس به ساختمان کنگره حمله کردند. امروز اما سطح خشونت به پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منتقل شده بصورتیکه ترامپ دو مرحله مورد سوقصد قرار می گیرد. به نظر در سطح جامعه آمریکا تساهل و تسامع بین جریان های سیاسی به جای مقابله با برنامه های کاری به سمت حذف فیزیکی پیش رفته و این اتفاق در ترور روز گذشته دونالد ترامپ مشهود بود.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر ترورها به سمت نامزد جمهوری خواهان است تا کاملا هریس؛ افزود: ترامپ اگرچه در میان حامیان و طرفدارانش به عنوان شخصیتی مقدس نما شناخته می شود ولی دشمنان زیادی هم دارد. وقتی کاملا هریس در مناظره انتخاباتی به ترامپ می گوید اگر رئیس جمهورآمریکا بودی امروز پوتین در کی یف حضور داشت، نشانه این است که افرادی همانند رایان واسلی روث برای از میان برداشتن ترامپ احساس تکلیف می کنند. لذا در میان مخالفان او بعنوان یک شخصیت و رهبر کاریزمای فرقه انحرافی شناخته می شود که اگر در انتخابات شکست بخورد تفکر و آرمان وی همچنان در سطح جامعه آمریکا ماندگار است پس امروز در آمریکا عده ای معتقد هستند ترامپ باید از صحنه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا حذف شود.

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت پیش آمده به نفع ترامپ تمام خواهد شد عنوان کرد: در حال حاضر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به  شش ایالت آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین  بستگی دارد، که هر دو نامزد، یعنی هریس و ترامپ، شانس برنده شدن در آنها را دارند. در این محیط طبیعی است که جمهوری خواهان از این فرصت به دست آمده بهترین استفاده و بهره بردای رسانه ای در این شش ایالت را داشته باشند. ترامپ هم از این فرصت برای افزایش پایگاه رای خودش در درون حزب جمهوری خواه استفاده خواهد کرد و صف رای دهندگان به وی در میان اقشار مردمی و حامیان این حزب (جمهوری خواه) شدت خواهد یافت.

جنس ترامپ برای نمایش سیاسی جور شد/ نگاهی به ابعاد ماجرای دومین سوء قصد ناکام به جان نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا

شوی تبلیغاتی جدید برای نامزد جمهوری خواه

مرتضی غرقی هم در تشریح پیامدهای سوءقصد دوباره به جان ترامپ، گفت: معمولأ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در روزهای آخر مبارزات انتخاباتی و تبلیغاتی سعی به جلب نظر افکار عمومی دارند تا از طریق مظلوم نمایی بتوانند سبد آرای خود را کامل کنند، در واقع این مسئله یکی از شگردهای کسب آرای بیشتر در مبارزات انتخاباتی آمریکا محسوب می شود.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اینکه سوء قصد به جان ترامپ مشکوک و برنامه ای برای افزایش محبوبیت وی باشد قابل تحلیل نیست. با این حال این عمل همان سیاستی است که در راستای تبلیغات رسانه ای و دیده شدن بیشتر وی در برابر نامزد دموکرات در کارزار انتخاباتی موثر است.

خبرنگار ارشد حوزه بین الملل با اشاره به سیستم امنیتی چند لایه حفاظت از شخصیت های سیاسی افزود: در آمریکا وقتی یک فرد بعنوان نامزد ریاست جمهوری وارد عرصه انتخابات می شود شرایط امنیتی چند مرحله بالاتر می رود و مراقبت ها به شدت افزایش می یابد. ترور ناموفق علیه ترامپ هم زمانی اتفاق افتاده که در نظر سنجی ها کاملا هریس نامزد دموکرات ۵ درصد نسبت به او پیش است و احتمالا اتفاق اخیر بتواند بعنوان یک شوی تبلیغاتی، توجه افکار عمومی به سوی ترامپ بکشاند.

غرقی یکی از دلایل بالا گرفتن تنش سیاسی در آمریکا را به رویکرد رئیس جمهور پیشین مرتبط می داند چراکه او با ایجاد هیجان و خودنمایی تلاش دارد افکار جامعه آمریکا را برای کسب رای به سمت خود جلب نماید. وی اظهار داشت: تحت تاثیر این نزاع سیاسی اکنون جامعه آمریکا پر تنش است طوری که جنبش اشغال وال استریت در سطح این کشور فعال است و آنها رفتار و نوع سیاست های دولت مردان آمریکا را به چالش می کشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.