همچنین مقرر بود این کارخانه دو ساله تکمیل و تولید لاستیک در آن آغاز شود اما نزدیک به یک دهه از کلنگزنی آن میگذرد و مردم همچنان چشم انتظار افتتاح آن هستند.
وعدههای نافرجام
«کارخانه لاستیکسازی زابل، چهره اشتغال استان سیستان و بلوچستان را دگرگون میکند» این جمله، وعدهای بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۶ در مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل اظهار کرد و افزود: هدف دولت از اجرای این پروژه، عادلانه کردن سهم مناطق از رشد اقتصادی، ارتقای رشد منطقهای و ارتقای سهم استان سیستان و بلوچستان از درآمد ناخالص داخلی است.علی ربیعی در آن زمان اذعان کرد: بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و تا دو برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم در فاز نخست این پروژه مشغول به کار میشوند و حدود ۸۰۰ نفر نیز در مرحله ساخت ساختمان پروژه فعالیت خواهند کرد.معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در شهریور سال ۱۴۰۱ از آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲۷ هزار تنی لاستیک سنگین در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مسائل مربوط به ساخت و افزایش سرمایه شرکت مرتبط با پروژه کارخانه تولید تایر خودرو سنگین به زودی تعیین تکلیف میشود. وجیهالله جعفری با بیان اینکه شرکتهای چادرملو، سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و ایمدرو از مجموعههای سرمایهگذار در این طرح هستند در آن زمان وعده داد: این کارخانه قرار است با ظرفیت تولید ۲۷ هزار تن تایر سنگین شامل ۹ هزار تن تایر اُتیآر (تایرهای لودر و دامپتراک) و ۱۸ هزار تن تایر تیبیآر (تایر کامیون و اتوبوس) در سیستان و بلوچستان با برآورد سرمایهگذاری ۳هزار میلیارد تومانی ساخته شود.
واگذاری به بخش خصوصی
نماینده مردم زابل، زهک و نیمروز در مجلس یازدهم نیز بهمن سال گذشته راهکار رفع مشکل این پروژه را واگذاری به بخش خصوصی و حضور سرمایهگذار عنوان کرد و از سازمان ایمدرو خواست شرایط حضور بخش خصوصی در این پروژه را تعریف کند.حبیباله دهمرده با بیان اینکه طبق قول مدیر عامل شرکت ایمدرو در سالهای آینده این کارخانه راهاندازی خواهد شد، بیان کرد: متأسفانه با وجود گذشت چندین سال از کلنگزنی این پروژه هنوز این پروژه به مرحله بهره برداری نرسیده که میطلبد تدابیر لازم برای تسریع در روند ساخت کارخانه لاستیک زابل اتخاذ شود.وی تصریح کرد: میتوان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم به تکمیل این پروژه کمک کرد و البته بانکها هم موظف هستند در تکمیل این پروژهها مشارکت کنند تا ظرفیتهای بالفعل منطقه شکوفا شود.دهمرده ادامه داد: کارخانه لاستیک زابل با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن لاستیک سبک و سنگین زمینه اشتغال ۳هزار نفر را ایجاد میکند و بخش قابل توجهی از جوانان جویای کار منطقه از این طریق به شغلی مناسب دست پیدا خواهند کرد.
کارشکنی سهامداران پروژه
اما نماینده فعلی سیستان در مجلس شورای اسلامی کارشکنی سهامداران مبنی بر عدم افزایش سرمایه را عامل تأخیر در تکمیل و راهاندازی این کارخانه عنوان کرد و گفت: در آخرین پیگیریهایی که انجام شده بود قرار بر افزایش سرمایه بود تا کارخانه افتتاح شود اما دوباره برخی سهامداران کارشکنی کردند و گفتند توجیه اقتصادی ندارد با وجود اینکه طرح توجیه اقتصادی داشت.
سرگزی ادامه داد: کارخانه لاستیک از سال ۹۳ کلنگزنی شده و قرار بود سهساله ساخته شود که متأسفانه با بهانههای مختلفی که سهامداران و شرکتهای متولی داشتند احداث انجام نشد.
پروژهای که در دولت یازدهم کلنگزنی شد اکنون در دولت چهاردهم هنوز درباره تکمیل آن اما و اگر وجود دارد به طوری که وزیر صمت را رهسپار این استان کرد تا از نزدیک در جریان چند و چون این پروژه قرار بگیرد.
جمع کردن پروژه در مدت سه سال
کارخانه لاستیک سیستان که در ۱۰ سال گذشته فرجامی نداشته حالا بنا بر وعده وزیر صمت دولت چهاردهم قرار است سه ساله به سرانجام برسد.
محمد اتابک در حاشیه بازدید از پروژه آریا تایر هامون واقع در شهرک صنعتی رامشار اذعان کرد: نباید بحث راهاندازی کارخانه لاستیک طولانی شود تا دو سال و نیم برنامه خودتان را ارائه بدهید و برنامه خط دوم لاستیک سنگین را هم در طرح توسعه کارخانه لاستیک قرار دهید و برای قسمت اول زمانبندی عملیاتی ارائه بدهید.
وی افزود: تایرسازیها ضرر نمیدهند شاید حاشیه سود کمی داشته باشند هر چقدر ساخت کارخانه لاستیک طولانیتر شود حاشیه سود شما پایینتر خواهد آمد بنابراین باید کارخانه ساخت لاستیک سریع ایجاد شود و لاستیکهای پرتیراژی در دستور کار باشد.
اتابک در خصوص افزایش سرمایه نیز اظهار کرد: زمانی که شریکان از داخل وزارت صمت گذاشته شدهاند، خود شریکان افزایش سرمایه را تصویب کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه تولید لاستیک اتوبوسی پرتیراژ است و میتوانید انجام دهید، بیان کرد: این کارخانه باید تعیین تکلیف شود و باید زمان این مهم را نهایی کنیم و تیراژی تولید شود که بازار دارد.
وعدههای نافرجام
«کارخانه لاستیکسازی زابل، چهره اشتغال استان سیستان و بلوچستان را دگرگون میکند» این جمله، وعدهای بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۶ در مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل اظهار کرد و افزود: هدف دولت از اجرای این پروژه، عادلانه کردن سهم مناطق از رشد اقتصادی، ارتقای رشد منطقهای و ارتقای سهم استان سیستان و بلوچستان از درآمد ناخالص داخلی است.علی ربیعی در آن زمان اذعان کرد: بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و تا دو برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم در فاز نخست این پروژه مشغول به کار میشوند و حدود ۸۰۰ نفر نیز در مرحله ساخت ساختمان پروژه فعالیت خواهند کرد.معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در شهریور سال ۱۴۰۱ از آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲۷ هزار تنی لاستیک سنگین در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مسائل مربوط به ساخت و افزایش سرمایه شرکت مرتبط با پروژه کارخانه تولید تایر خودرو سنگین به زودی تعیین تکلیف میشود. وجیهالله جعفری با بیان اینکه شرکتهای چادرملو، سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و ایمدرو از مجموعههای سرمایهگذار در این طرح هستند در آن زمان وعده داد: این کارخانه قرار است با ظرفیت تولید ۲۷ هزار تن تایر سنگین شامل ۹ هزار تن تایر اُتیآر (تایرهای لودر و دامپتراک) و ۱۸ هزار تن تایر تیبیآر (تایر کامیون و اتوبوس) در سیستان و بلوچستان با برآورد سرمایهگذاری ۳هزار میلیارد تومانی ساخته شود.
واگذاری به بخش خصوصی
نماینده مردم زابل، زهک و نیمروز در مجلس یازدهم نیز بهمن سال گذشته راهکار رفع مشکل این پروژه را واگذاری به بخش خصوصی و حضور سرمایهگذار عنوان کرد و از سازمان ایمدرو خواست شرایط حضور بخش خصوصی در این پروژه را تعریف کند.حبیباله دهمرده با بیان اینکه طبق قول مدیر عامل شرکت ایمدرو در سالهای آینده این کارخانه راهاندازی خواهد شد، بیان کرد: متأسفانه با وجود گذشت چندین سال از کلنگزنی این پروژه هنوز این پروژه به مرحله بهره برداری نرسیده که میطلبد تدابیر لازم برای تسریع در روند ساخت کارخانه لاستیک زابل اتخاذ شود.وی تصریح کرد: میتوان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم به تکمیل این پروژه کمک کرد و البته بانکها هم موظف هستند در تکمیل این پروژهها مشارکت کنند تا ظرفیتهای بالفعل منطقه شکوفا شود.دهمرده ادامه داد: کارخانه لاستیک زابل با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن لاستیک سبک و سنگین زمینه اشتغال ۳هزار نفر را ایجاد میکند و بخش قابل توجهی از جوانان جویای کار منطقه از این طریق به شغلی مناسب دست پیدا خواهند کرد.
کارشکنی سهامداران پروژه
اما نماینده فعلی سیستان در مجلس شورای اسلامی کارشکنی سهامداران مبنی بر عدم افزایش سرمایه را عامل تأخیر در تکمیل و راهاندازی این کارخانه عنوان کرد و گفت: در آخرین پیگیریهایی که انجام شده بود قرار بر افزایش سرمایه بود تا کارخانه افتتاح شود اما دوباره برخی سهامداران کارشکنی کردند و گفتند توجیه اقتصادی ندارد با وجود اینکه طرح توجیه اقتصادی داشت.
سرگزی ادامه داد: کارخانه لاستیک از سال ۹۳ کلنگزنی شده و قرار بود سهساله ساخته شود که متأسفانه با بهانههای مختلفی که سهامداران و شرکتهای متولی داشتند احداث انجام نشد.
پروژهای که در دولت یازدهم کلنگزنی شد اکنون در دولت چهاردهم هنوز درباره تکمیل آن اما و اگر وجود دارد به طوری که وزیر صمت را رهسپار این استان کرد تا از نزدیک در جریان چند و چون این پروژه قرار بگیرد.
جمع کردن پروژه در مدت سه سال
کارخانه لاستیک سیستان که در ۱۰ سال گذشته فرجامی نداشته حالا بنا بر وعده وزیر صمت دولت چهاردهم قرار است سه ساله به سرانجام برسد.
محمد اتابک در حاشیه بازدید از پروژه آریا تایر هامون واقع در شهرک صنعتی رامشار اذعان کرد: نباید بحث راهاندازی کارخانه لاستیک طولانی شود تا دو سال و نیم برنامه خودتان را ارائه بدهید و برنامه خط دوم لاستیک سنگین را هم در طرح توسعه کارخانه لاستیک قرار دهید و برای قسمت اول زمانبندی عملیاتی ارائه بدهید.
وی افزود: تایرسازیها ضرر نمیدهند شاید حاشیه سود کمی داشته باشند هر چقدر ساخت کارخانه لاستیک طولانیتر شود حاشیه سود شما پایینتر خواهد آمد بنابراین باید کارخانه ساخت لاستیک سریع ایجاد شود و لاستیکهای پرتیراژی در دستور کار باشد.
اتابک در خصوص افزایش سرمایه نیز اظهار کرد: زمانی که شریکان از داخل وزارت صمت گذاشته شدهاند، خود شریکان افزایش سرمایه را تصویب کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه تولید لاستیک اتوبوسی پرتیراژ است و میتوانید انجام دهید، بیان کرد: این کارخانه باید تعیین تکلیف شود و باید زمان این مهم را نهایی کنیم و تیراژی تولید شود که بازار دارد.
نظر شما