با توجه به اجرای نهضت ملی «زندگی با آیهها» از سوی دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان گذشته و تداوم آن با اجرای فاز دوم این طرح در قالب انتخاب ۱۰۰ آیه مأنوس قرآن در میان مردم، روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با بررسی مراحل اجرا شده در راستای این طرح، طی مطلبی به مرور آنچه به انجام رسیده است در هفت بند پرداخته است که در ادامه از نظر میگذرد:
وقتی حدود ۲۰ میلیون ایرانی در ماه مبارک رمضان در پویش «زندگی با آیهها» مشارکت کردهاند، باید پذیرفت که این حرکت ملی دیگر نیاز چندانی به معرفی ندارد، اما صرفاً برای یادآوری تکرار میشود که حرکت همافزای ملی زندگی با آیهها یک پویش قرآنی است و تلاش دارد، جامعه را قرآنیتر کند.
در این حرکت در بازههای زمانی معلوم، تعداد مشخصی آیه برگزیده میشود تا مخاطبان، آنها را در مرحله اول حفظ و با تکرار این آیات، در آنها تدبر داشته باشند. این آیات خوشخوان و مورد تأکید بزرگان دینی بوده و از همه مهمتر فرازهایی هستند که مردمان امروز لازم است با جان و دل این آیات را زندگی کنند. یک بار دیگر مسیر پیموده شده این حرکت را با هم مرور میکنیم.
۱ ـ سیزده سال پیش آیتالله خامنهای ابراز امیدواری کردند که کشورمان ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشد. با همه تلاشهای صورت گرفته متأسفانه این خواسته رهبری هنوز محقق نشده است با این حال برای آن که قرآن به زندگی آحاد جامعه وارد شود، طرحی تازه مطرح شد؛ حفظ موضوعی قرآن یکی از طرحهای مغفول در ساختار مصوبی دستگاههای کشور بود که به همت سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی در چند گام طراحی شد.
۲ ـ آذرماه سال ۱۴۰۲ برای تست اولیه شیوه اجرای حفظ موضوعی قرآن، در طرحی با عنوان «مستورا» ۱۲ فراز درباره عفاف و حجاب انتخاب شد. بازخوردهای فراوانی از این طرح به دست آمد. براساس همان بازخوردها در یک گستره فراتر، طرحی برای ماه مبارک رمضان آماده شده و محتوای آن براساس مسیر کتاب «طرح کلی اندیشه اسلام» انتخاب شده که این مجموعه براساس آرا و نظرات آیتالله سیدعلی خامنهای گردآوری شده است.
۳ ـ برای طرح جدید عنوان «زندگی با آیهها» انتخاب شد و ماه مبارک رمضانی که پشت سر گذاشتیم، اولین قدم آن برای حفظ موضوعی قرآن برداشته شد. برای بازه رمضان ۱۴۴۵ قمری، ۳۰ آیه قرآن انتخاب شد. این آیات در قالبهای مختلف رسانهای برای عموم بازخوانی میشد. برخی صرفاً با آنها آشنا میشدند، عدهای دیگر برایشان تکرار میشد، اما مشارکتکنندگان در پویش سعی در حفظ و تدبر آنها داشتند.
۴ ـ نتیجه عملیات پویش زندگی با آیهها در ماه مبارک رمضان چنین رقم خورد؛ ۴۵ میلیون نفر در معرض محتوا قرار گرفتند و ۳۰ میلیون نفر محتواهای تولیدشده برای این پویش را دیدند. در این میان ۲۰ میلیون نفر در پویش حضور پیدا کردند و ۱۱ میلیون نفر در مسابقه آن شرکت کردند. همچنین دو میلیون نفر در آزمون حفظ و فهم سی پرسش نهایی مشارکت کرده و یک میلیون نفر گواهی حضور در پویش زندگی با آیهها دریافت کردند.
۵ ـ گام نخست که در ماه مبارک رمضان برداشته شد، زمینهساز ادامه فعالیتهای پویش زندگی با آیهها در مناسبتهای دیگر بود. برای گام دوم پویش زندگی با آیهها اوقات فراغت و مناسبتهایی از جمله عید غدیر، محرم، صفر و اربعین، ۱۷ ربیعالاول و هفته وحدت در نظر گرفته شد. مناسبتهای مهمی که زمینه مناسبی برای انتقال پیامهای برخی آیات و تأکید و انس با برخی آیات بودند و بر همین اساس، با در نظر گرفتن مناسبتها، آیاتی برای ارتباط مخاطبان با قرآن کریم انتخاب شدند.
۶ ـ در مرحله جدید پویش تلاش میشود آیاتی را که عمده مردم آنها را حفظ هستند و از آنها در زندگی روزمره استفاده میکنند، شناسایی شوند. دبیرخانه پویش ۲۰۰ آیه پراستفاده را انتخاب کرد و از اهالی فرهنگ و فعالان قرآنی خواست که نظر خود را درباره این آیات برای انتخاب ۱۰۰ آیه ارائه دهند تا طراحیهای لازم برای ادامه مسیر پویش ملی زندگی با آیهها از این طریق میسر شود.
۷ ـ فراخوان انتخاب ۱۰۰ آیه مأنوس از میان آیات منتخب کلامالله مجید که در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ آغاز و به مدت یک ماه نیز ادامه داشت، با مشارکت بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر از فعالان فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد. براساس نتایج به دست آمده این پویش از همه نظرات استفاده شد و ۱۰۰ آیه منتخب با مشارکت و نظرسنجی از فعالان فرهنگی و قرآنی کشور در ادامه مسیر نهضت ملی زندگی با آیهها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به قید قرعه به ۱۴ نفر از شرکتکنندگان در این فراخوان هدایایی تقدیم میشود.
نظر شما