پیشنهاد سردبیر

نشریه آمریکایی در گزارشی از مخالفت سران نظامی اوکراین با تصمیم رئیس جمهور این کشور برای حمله به کورسک خبر داد.

پالیتیکو: زلنسکی خودسرانه به کورسک حمله کرد

از زمان شروع حمله اوکراین به کورسک، همزمان با حمایت فزاینده کشورهای غربی حامی اوکراین از این حمله، بسیاری با توصیف کردن عملیات اوکراین به‌عنوان «قماری» خطرناک، علت تصمیم «ولودیمیر زلنسکی» برای حمله به کورسک، واقع در غرب روسیه را جویا شدند.

کی‌یف در ماه اوت هزاران سرباز خود را از مرز شمالی خود وارد خاک روسیه در استان کورسک کرد، با این هدف که از شدت فشارهای نظامیان روس به اوکراینی‌ها در محورهای داخلی نبرد کم کند.

رئیس جمهور اوکراین ادعا کرده عملیات در کورسک را در چارچوب یک «طرح پیروزی» که ماه جاری میلادی به دولت آمریکا تحویل می‌دهد به اجرا درآورده است. این در حالی است که پشتیبانی‌های آمریکایی‌ها از اوکراین امری حیاتی برای اجرای برنامه‌های کی‌یف است.

زلنسکی همچنین در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه آمریکایی «سی ان ان»  همچنین از تصمیم فرماندهی ارتش اوکراین مبنی بر آغاز تهاجم کورسک در روسیه در ماه اوت برای منحرف کردن نیروهای روسی به جای نگه داشتن نیروهای اوکراینی در شرق «پوکروفسک» دفاع کرد.

اما، با توجه گزارش امروز نشریه آمریکایی «پالیتیکو»، زلنسکی با دفاع از «فرماندهی ارتش اوکراین» مبنی بر آغاز حمله به کورسک درواقع از خود دفاع کرده است.

این نشریه آمریکایی در ابتدای مطلب تحلیلی خود، با سربازان مجروح اوکراینی مصاحبه کرد. یک سرباز ۱۹ ساله اوکراینی که هویت آن فاش نشده است، به پالیتیکو گفت: «برای حمله به کورسک احساس افتخار می‌کنم. این اولین باری است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، به خاک روسیه حمله شده است. برای تخریب ساختمان‌های روسی احساس راحتی می‌کردم، دیگر در خاک اوکراین نبودیم، غمی وجود نداشت.»

مخالفت سران نظامی با زلنسکی و برکناری آنها

او در ادامه اظهارات خود نسبت به «مهم» بودن عملیات کورسک ابراز تردید نکرد و مانند رئیس جمهور رژیم کی‌یف، او علت حمله به کورسک را تلاشی برای کاهش پیشروی‌های روسیه در شرق اوکراین اعلام کرد.

اما، پالیتیکو در ادامه گزارش خود به نقل از منابع امنیتی نوشت: «بسیاری از سران نظامی اوکراین همچون والری زالوژنی، فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین، که اکنون سفیر این کشور در انگلیس است اوایل سال جاری با طرح زلنسکی برای حمله به کورسک مخالفت کرده‌اند.»

پالیتیکو: زلنسکی خودسرانه به کورسک حمله کرد
«والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: «دیگر مقامات ارشد مخالف عملیات زلنسکی، امیل ایشکولوف، فرمانده تیپ ۸۰ حمله هوایی اوکراین، فرمانده‌ای بسیار محترم را نیز شامل می‌شود. او در ماه ژوئیه و در میان اعتراضات افسران عالی رتبه که خواستار حفظ او در سمتش بودند، برکنار شد.»

در زمان برکناری ایشکولوف، فرماندهان نظامی اوکراین در یک ویدئو اعتراضی اعلام کردند: «ما نمی‌فهمیم که چرا فرماندهانی که دارای اقتدار بی چون و چرا در میان پرسنل هستند و سابقه رزمی موفق و تجربه جنگ بزرگ دارند، مورد علاقه رهبری عالی نیروهای مسلح نیستند.»

اما طبق گزارش پالیتیکو، یکی از دلایل اصلی و یا شاید «تنها دلیل» برکناری ایشکولوف، مخالفت او با «قمار» زلنسکی برای حمله به کورسک بوده است.

قمار زلنسکی در حمله به کورسک

در همین راستا، دو مقام ارشد نظامی اوکراینی که هویت آنها فاش نشده است به پالیتیکو گفتند: «علت مخالفت ایشکولوف با حمله به کورسک، شباهت این عملیات به قماری خطرناک و تلفات سنگین احتمالی آن بود.»

طبق گزارش پالیتیکو، زالوژنی نیز ضمن مخالفت با حمله به کورسک، به رئیس جمهور اوکراین گفته بود که حتی در صورت موفقیت نیروهای اوکراین در تصرف کورسک، این عملیات آینده مشخصی ندارد.

یک مقام اوکراینی در همین راستا به پالیتیکو گفت: «زالوژنی همواره می‌پرسید که پس از تصرف کورسک، چه کار خواهیم کرد و همیشه سوالات او توسط زلنسکی بی پاسخ باقی می‌ماند. به باور زالوژنی، حمله به کورسک، احساس قمار می‌داد.»

پالیتیکو در ادامه نوشت: «سوال زالوژنی مبنی بر دستاوردها و قدم بعدی پس از حمله به کورسک، سوال غرب نیز باقی مانده است. به باور بسیاری، نیروهای اوکراین می‌توانند در کورسک محبوس و در نهایت، روند جنگ به کل، به ضرر اوکراین تغییر کند.»

همانطور که این نشریه آمریکایی گزارش می‌کند، زلنسکی برای حمله به کورسک، جبهه‌های اوکراین در دونتسک، جایی که به نوشته پالیتیکو نیروهای روسی درحال پیشروی فزاینده و نزدیک شدن به پوکروفسک، «مهم‌ترین راه ارتباطی بین دونتسک و زاپوریژیا» هستند وادار به ارسال نیروهای خود به کورسک شده‌اند.

به نوشته مؤسسه «مطالعات جنگ» آمریکا، «نیروهای روسیه به پیشروی‌های راهبردی قابل‌توجهی در جنوب شرقی پوکروفسک، یک مرکز لجستیکی مهم که در تقاطع برخی از مهم‌ترین مسیرهای تدارکاتی ریلی اوکراین قرار دارد، ادامه می دهند».

پالیتیکو همچنین نوشت: «با این وجود، زلنسکی در نشست سالانه یالتا مدعی شد که شرایط در دونتسک درحال عادی شدن است.»

زلنسکی، هفته گذشته در نشست سالانه یالتا همچنین مدعی شد: «در هفته‌های اخیر، شرایط در منطقه دونتسک و پوکروفسک درحال بهتر شدن هستند.»

طبق گزارش پالیتیکو، زلنسکی علت ادعای خود را کاهش حملات توپخانه‌ای روسیه در این مناطق اعلام کرد.

ادعای متناقض زلنسکی درحالی است که خود شخص او، با گذشت چند روز از نشست یالتا، در گفتگو با شبکه سی ان ان، ضمن درخواست برای افزایش کمک‌های غرب از کی‌یف و بحرانی اعلام کردن شرایط در شرق اوکراین گفت: «مهم نیست چند تیپ از شرق دفاع می‌کنند، اگر «نیمی از آنها مجهز نباشند این وضعیت اصلا ارزشی ندارد. نیروهای اوکراینی فاقد خودروهای زرهی و گلوله‌های توپخانه هستند، زیرا نیروهای روسی ۱۲ برابر بیشتر از نیروهای اوکراینی گلوله شلیک می‌کنند.»

این نشریه همچنین نوشت: «با وجود حمله اوکراین به کورسک، نیروهای روسی به کسب موفقیت‌های راهبردی در دونتسک و حفظ فشار بی امان خود ادامه می‌دهند و به گفته سربازان اوکراینی تلفات اوکراین در دونتسک در حال افزایش است و فرمانده ارتش اوکراین را مجبور می‌کند تا شروع به استقرار مجدد برخی از واحدها از کورسک برای تقویت دفاع در دونتسک کند.»گ

اخیرا، نشریه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیزی اوکراین در هفته گذشته نیروهای بیشتری را برای دفاع از خطوط اطراف پوکروفسک اعزام کرده است. روسیه از یک حمله مستقیم به سمت شهر خودداری کرده تا جنوب آن را برای گسترش جبهه و تهدید محاصره نیروهای اوکراینی بین پوکروفسک و شهر کوراخوف هدف قرار دهد. نیم دایره‌ای که روسیه در این منطقه ایجاد کرده، تاکتیکی است که به ایجاد «دیگ» معروف است.

پیشروی به سمت پوکروفسک موفق‌ترین بخش عملیات روسیه در تابستان امسال در دونباس بوده است. مسکو در جاهای دیگر، در امتداد بیشتر خط مقدم شرقی حملاتی انجام داد اما پس از ماه‌ها نبرد شدید، دستاوردهای ناچیزی داشت. باید گفت که حمله کلی روسیه در دونباس پرهزینه و افزایشی بوده است.

این روزنامه در ادامه به حمله غافلگیر کننده اوکراین در ماه اوت به منطقه کورسک در روسیه اشاره کرد و نوشت اگرچه کی‌یف دستاوردهای قابل توجهی در این عملیات داشته است، اما همزمان، روسیه به پیشروی در دونباس ادامه داده است و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته است که ارتش مسکو برای مقابله با پیشروی اوکراین در روسیه، نیروها را از این منطقه منحرف نخواهد کرد.

از طرفی،  وزارت دفاع روسیه روز گذشته از موفقیت ارتش این کشور در آزادسازی مناطق بیشتری از استان کورسک از اشغال ارتش اوکراین خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.