پیشنهاد سردبیر

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: 1013035

امروز جدیدترین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که نشان می‌دهد مجموع واحدهای مسکونی شروع‌شده، در دست ساخت و تکمیل‌شده ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد است.

۲ میلیون و ۶۸۷ هزار مسکن ملی در حال ساخت است

آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده حکایت از آن دارد که مجموعا دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در دست ساخت قرار دارد.

اگرچه آماری از میزان پیشرفت طرح‌ها ارایه نشده اما بر اساس صحبت‌های مسئولان سابق وزارت راه و شهرسازی، تامین زمین که مرحله مهمی از اجرای طرح است به عنوان شروع اجرای پروژه‌ها تلقی می‌شود.

امروز عملکرد طرح نهضت ملی مسکن از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که نشان می‌دهد مجموع واحدهای مسکونی شروع‌شده، در دست ساخت و تکمیل‌شده دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد است.

تفکیک واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن شامل واگذاری انفرادی و گروهی زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله در شهرها به تعداد ۳۴۰ هزار و ۴۶۵ واحد، واگذاری انفرادی زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله در روستاها به تعداد ۸۵ هزار واحد، واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرها به تعداد ۷۴ هزار و ۶۵۸ واحد، واحدهای حمایتی تعریف‌شده موثر به صورت انبوه‌سازی روی اراضی دولتی با اجاره ۹۹ ساله در شهرها به تعداد ۷۲۰ هزار و ۳۳۸ واحد، تامین مسکن ملی و سازمانی نیروهای مسلح به تعداد ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد، نوسازی بافت فرسوده شهری به تعداد ۳۰۰ هزار واحد، پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی دارای زمین (خودمالکان) به تعداد ۲۰۶ هزار و ۲۳۵ واحد، پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به تعداد ۵۷۴ هزار و ۱۹۲ واحد و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به تعداد ۱۳۲ هزار و ۴۱۶ واحد است.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس آمار، عملکرد معاونت شهرسازی و معماری در نهضت ملی مسکن در پنج ماه ابتدای امسال (۱۴۰۳) شامل الحاق ۲ هزار و ۳۳۳ هکتار اراضی از طریق مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری و ۳.۷ هکتار مساحت از طریق مصوبات کمیسیون ماده ۵ است.

با توجه به پایین بودن توان متقاضیان و عمل نکردن سیستم بانکی به عمده تعهدات خود در قبال پرداخت تسهیلات بخش مسکن، مساله تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود. لذا دولت چهاردهم قصد دارد از راهکارهای دیگری همچون استفاده از منابع خرد و تامین مالی از طریق بورس اقدام کند. قرار است این موضوع توسط وزارت راه و شهرسازی به شورای عالی بورس ارایه و بررسی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.