پیشنهاد سردبیر

کارشناس مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشتر بیماران مبتلا بیماری سیستیک فیبروزیس (سی‌.اف) در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در رده سنی کمتر از ۲۰ سال هستند.

بیشتر مبتلایان به بیماری "سی‌.اف" در خراسان رضوی کمتر از ۲۰ سال سن دارند

به گزارش قدس خراسان، دکتر جواد رجبیان افزود: بیماری سی‌اف، ریه‌ها و سیستم‌های گوارشی کودکان و سایر قسمت‌های بدن آنها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و بیشترین ناراحتی و رنج مبتلایان به این بیماری از ناحیه ریه و نیز نارسایی تنفسی و گوارشی است.

وی ادامه داد: وجود این گونه مشکلات در بیماران سی‌اف موجب ایجاد سوءتغذیه در آنان می شود و رفع این مشکل نیازمند انجام درمان‌های خاص برای این گروه از بیماران است و درمانشان هم گران‌قیمت است و هزینه ماهیانه دارو و درمان آنها بیش از ۱۰۰ میلیون ریال است.

۳۳۰ بیمار مبتلا به سی.اف زیر پوشش خدمات علوم پزشکی مشهد هستند

کارشناس مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۳۳۰ بیمار مبتلا به بیماری سیستیک فیبروزیس یا سی‌اف که ریه‌ها و دستگاه گوارش را درگیر می کند در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از خدمات مراکز درمانی فعال در این حوزه برخوردار و تحت درمان هستند.

رجبیان افزود: از این تعداد بیمار ۱۶۸ نفر ساکن شهر مشهد و بقیه در سایر شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

بیماری سی‌اف درمان قطعی ندارد

کارشناس مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری سی‌اف جزو بیماری‌های ژنتیکی به شمار می‌رود که از طریق ژن از پدر و مادر غالب قابل انتقال است و از طریق تماس با فرد بیمار قابلیت انتقال ندارد.

رجبیان با بیان این که راه پیشگیری از ابتلا به بیماری سی‌اف اجتناب از ازدواج‌های فامیلی و یا انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج است ادامه داد: این بیماری درمان قطعی ندارد و بیمار تا آخر عمر با عوارض و علایم این بیماری درگیر است.

وی ادامه داد: این بیماری روند بازگشتی و عودکننده دارد و در طول زندگی، فرد بیمار را بارها روانه بیمارستان می‌کند به این منظور بسته حمایتی درمانی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای درمان و یا پیشگیری از علایم مخرب بیماری تعبیه شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است.

کارشناس مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری بیماری سی‌اف در کشور به طور رویه وجود ندارد اما در صورت تمایل خانواده بیمار آزمایشهای ژنتیک از طریق آمینیوسنتز انجام می‌شود که رایگان نیست.

رجبیان افزود: هزینه دارو و درمان این بیماران در محدوده ای که بسته حمایتی متقبل می‌شود رایگان و درمان این بیماری تحت پوشش بیمه است.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات دارویی و درمانی که برای بیماران سی‌اف انجام می‌شود اقدامات تشخیص ژنتیکی و ژنوم و اقدامات پیشگیرانه آن توسط استادان و متخصصان ریه و گوارش انجام می‌شود.

کارشناس مسئول اداره امور بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه اقدامات صورت گرفته در این گروه از بیماران موجب افزایش طول عمر آنان شده است و به همین جهت ۲ مرکز فعال ویژه بیماران سی‌اف دایر کرده‌ایم که یکی از آنها در بیمارستان اکبر و ویژه افراد کمتر از ۱۶ سال و دیگری در بیمارستان حضرت قائم(عج) ویژه افراد بیشتر از ۱۶ سال است و در این مراکز درمانی از ظرفیت استادان گوارش و ریه کودکان و بالغان استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.