پیشنهاد سردبیر

استفاده از اعضای گروه تروریستی النصره به عنوان مزدور در جنگ روسیه، تنها تکمیل‌کننده دومینوی کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به اوکراین محسوب می‌شود و شاید این مسئله در چارچوب هدیه غرب به‌خاطر وفاداری کی‌یف باشد

مهره‌های سوخته غرب در کیف «کی‌یف» / تحلیل و بررسی تلاش اوکراین برای گشودن جبهه‌ای جدید علیه روسیه در سوریه

این روزها ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی چهل‌وشش‌ساله به یاد بازی در فیلم‌های کمدی خود در شرکت سریال‌سازی کوارتال، به فکر این افتاده در سه‌سالگی جنگ در اوکراین، دوباره مردم کشورش را همانند سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با سریال‌های خود سرگرم کند. اما این بار برخلاف سناریونویسی داستان‌های گذشته زلنسکی، آمریکا و اروپا برای ولودیمیر چهل‌وشش ساله  فیلم‌نامه‌ای با عنوان همکاری نظامی کی‌یف با گروه‌های تروریستی در شمال سوریه و تروریست‌های منطقه ساحل آفریقا نوشته‌اند، سناریویی که دو هدف ناامن‌سازی منافع مسکو در سوریه و آفریقا و نیز بحران‌سازی در منطقه غرب آسیا را دارد. 
 اما ماجرای تروریست‌های سرگردان جبهه النصره در شمال سوریه کمی متفاوت‌تر است، به‌صورتی‌که بحران کمبود نیروی نظامی و انسانی در صحنه نبرد برای دولتمردان کی‌یف حکم شکست قطعی در برابر روسیه را دارد پس، حضور گروه‌های تروریستی سرگردان در این جنگ می‌تواند تا حدودی مشکلات کمبود نیروی انسانی اوکراین را برطرف کند. در سوی مقابل ۲۵۰کارشناس نظامی اوکراینی به منظور آموزش ساخت و نوسازی پهپاد به عناصر گروه تروریستی «هیئت تحریرالشام» وارد استان ادلب در شمال سوریه شده‌اند و این می‌تواند زنگ خطری برای نیروی هوایی روسیه و سربازان این کشور در سوریه باشد. 

راهبرد تجویزی غرب
حمید حکیم، کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با قدس درباره معامله اوکراین و جبهه النصره در ارسال پهپاد در ازای اعزام و جنگیدن تروریست‌ها در نبرد با روسیه، گفت: همکاری نظامی کی‌یف با تروریست‌های شمال سوریه و حتی آفریقا تنها در چارچوب  اختیارات اوکراین قرار نمی‌گیرد بلکه این راهبردی است که غرب به‌عنوان مسکن شکست‌های راهبردی خود در برابر روسیه در پیش گرفته تا شاید بتواند از آن به‌عنوان یک دستاورد در عرصه میدان استفاده کند، چراکه در حال حاضر بیشتر مقرهای نظامی روسیه در منطقه شمال و شرق دریای مدیترانه، در سوریه قرار گرفته‌اند.
او افزود: در سال‌های گذشته نیز باکو برای جنگ قره‌باغ در برابر ارمنستان از نیروهای تکفیری و عناصر گروهک جبهه‌النصره استفاده کرده بود که نشان‌دهنده آن است نیروهای سرگردان تروریستی همانند یک مزدور اجاره‌ای  در اختیار غرب قرار دارند. 
این کارشناس بین‌الملل تأکید کرد: امروز اوکراین به نیابت از کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا برای تضعیف و مهار قدرت و نفوذ مسکو در سوریه و آفریقا به سمت استفاده از نیروهای اجاره‌ای و سرگردان تروریستی در سوریه رفته تا بتواند حداقل ضربه را به روسیه در خارج از میدان نبرد بزند.
حکیم با اشاره به کمبود شدید نیروی نظامی در اوکراین گفت: استفاده از اعضای گروه تروریستی النصره به عنوان مزدور در جنگ روسیه، تنها تکمیل‌کننده دومینوی کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به اوکراین محسوب می‌شود و شاید این مسئله در چارچوب هدیه غرب به‌خاطر وفاداری کی‌یف باشد. این اقدام غرب در اوکراین مقطعی است اما متأسفانه ارسال پهپاد در سوریه می‌تواند موجبات ناامنی را در خاورمیانه به همراه داشته باشد تا دوباره سناریو ناامنی در منطقه توسط غرب احیا شود. 
این کارشناس با اشاره به  سخنان رئیس‌جمهور موقت جمهوری مالی درباره اقدامات تروریستی اوکراین در ساحل آفریقا، گفت: آسیمی گویتا، رئیس‌جمهور موقت جمهوری مالی و رئیس فعلی کنفدراسیون ایالت‌های ساحل آفریقا حمایت‌های آشکار اوکراین از تروریسم در این منطقه را موجب چالش برای سه کشور مالی، بورکینافاسو و نیجر می‌داند، چراکه قطعاً این مسئله می‌تواند بر اقتصاد و آینده این کشورهای آفریقایی تأثیر منفی بگذارد و حتی سبب تخریب روابط دیگر کشورهای جهان با این سه کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.