پیشنهاد سردبیر

به منظور برگزاری این اجلاسیه، چندین ماه برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات مورد نظر با همکاری گروه‌های مختلف انجام شد و در این اجلاسیه سعی شده از چهره‌ها و واقفان و ناذران عرصه بین‌الملل که برای نخستین بار در این‌ گونه اجلاسیه‌ها حضور می‌یابند، دعوت به عمل آید.

برگزاری نخستین اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی از برگزاری نخستین اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی با عنوان «حیات جاودان» در این نهاد مقدس خبر داد.

به گزارش خبرنگار روزنامه قدس، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری در این نشست خبری که دیروز و با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در محل سالن نمایشگاه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این اجلاسیه روزهای سوم و چهارم مهر سال جاری و در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور حدود ۸۰ نفر از میهمانان و شخصیت‌های داخلی و خارجی و با همکاری اداره کل نذورات آستان قدس رضوی و بنیاد بهره‌وری موقوفات این آستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این اجلاسیه از حدود ۴۰ نفر از واقفان و ناذران عرصه بین‌الملل از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، آمریکا، ایتالیا، بحرین، کویت، استرالیا، هندوستان، سوئد، انگلستان، آفریقای جنوبی، عمان و... دعوت به عمل آمده است.

فقیه اسفندیاری اظهار کرد: به منظور برگزاری این اجلاسیه، چندین ماه برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات مورد نظر با همکاری گروه‌های مختلف انجام شد و در این اجلاسیه سعی شده از چهره‌ها و واقفان و ناذران عرصه بین‌الملل که برای نخستین بار در این‌ گونه اجلاسیه‌ها حضور می‌یابند، دعوت به عمل آید.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم برخی از خانواده‌ها و بازماندگان چهره‌های داخلی و شناخته شده در عرصه وقف و نذر رضوی از دوران گذشته و حال حاضر و همچنین برخی از میهمانان و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی که در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و در ایام ولادت حضرت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) در ایران حضور دارند، در این اجلاسیه شرکت کنند.

برگزاری نشست‌های تخصصی و آشنایی با ظرفیت‌های آستان قدس رضوی

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در کنار اجلاسیه و نشست اصلی سعی شده نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی به منظور آشنایی هر چه بیشتر میهمانان به ویژه میهمانان خارجی از کشورهای مختلف با ظرفیت‌ها و اقدام‌های انجام شده در گذشته و حال حاضر نهاد آستان قدس ‌رضوی در حوزه وقف و نذر و همچنین آشنایی آنان با پروژه‌های در دست انجام و نیازهای آستان قدس رضوی در زمینه‌ها و پروژه‌های گوناگون به ویژه در حوزه‌های زائر، زیارت، حرم مطهر رضوی و... برگزار شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مطابق تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی، مهم‌ترین مأموریت و اقدام‌های آستان قدس رضوی در حوزه حرم مطهر امام رضا(ع)، عرصه زائر و زیارت و نیازهای زائران است و هم اکنون پروژه‌های عمرانی گوناگونی در حوزه زائر و زیارت در بارگاه مطهر رضوی (مانند پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی، پروژه رواق امیرالمؤمنین(ع) در صحن جمهوری اسلامی و...) و سایر پروژه‌های علمی، آموزشی، درمانی و... در سطح آستان قدس رضوی در حال انجام است که در این اجلاسیه سعی شده واقفان و ناذران رضوی در عرصه بین‌الملل با این گونه پروژه‌ها و نیازهای آستان قدس رضوی در زمینه‌های گوناگون آشنا شوند.

وی تصریح کرد: وقف و نذر یکی از مهم‌ترین صدقات جاریه و نهادهای دینی و راه‌های احسان و نیکوکاری در سطح جامعه همواره در قرآن کریم و موازین اسلامی و آموزه‌ها و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: وقف یک نهاد دینی گسترده، ماندگار و تأثیرگذار در میان انسان‌ها به ویژه جوامع انسانی با اثرات و برکات خاص خود و در عرصه‌های فردی، اجتماعی و تمدنی است و این موضوع و مفهوم دینی با سایر مباحث اخلاقی و احکام و دستورات فقهی دینی در مکتب مبین اسلام، پیوستگی و ارتباط سازنده و همسویی دارد.

وی در زمینه هدف برگزاری این اجلاسیه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این اجلاسیه، ترویج و تبلیغ اثرگذار در زمینه انجام سنت حسنه وقف و نذر و تأثیرات شایسته آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به‌خصوص در جوامع اسلامی و در زمینه تأثیر آن در تحقق هر چه بیشتر و بهتر تمدن نوین اسلامی در میان اقشار مختلف از مسلمانان در کشورهای گوناگون اسلامی مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

فقیه اسفندیاری افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی قرار دارد، تربیت نیروی انسانی شایسته، متعهد و معتقد است. تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف و نذر و برگزاری این گونه اجلاسیه‌ها و تکریم و تجلیل از واقفان و ناذران رضوی به ویژه در عرصه جهانی و بین‌المللی و بیان اثرات شایسته و ثمربخش این نهاد دینی یعنی وقف و نذر در میان نسل کنونی و نسل نو و آینده در میان مسلمانان و جوامع اسلامی یکی از راهکارهای تسریع و تسهیل در رسیدن و تحقق موضوع تمدن نوین اسلامی است.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی تأکید کرد: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نهادهای موقوفاتی در سطح جهان اسلام و بلکه در سطح دنیا، همواره در طول تاریخ شاهد ابراز عشق و علاقه و ارادت علاقه‌مندان و ارادتمندان گوناگون به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه ساحت مقدس حضرت امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) بوده و موقوفات و نذورات متعدد و مختلفی در زمینه‌های گوناگون مذهبی و دینی، علمی، آموزشی، فرهنگی، درمانی، زائر و زیارت و... در سالیان و دوره‌های مختلف تاریخی از سوی این ارادتمندان به آستان مقدس رضوی تقدیم و اهدا شده است.

وی با اشاره به برخی از این موقوفات و نذورات تقدیمی در طول تاریخ به آستان مبارک امام هشتم(ع) اظهار کرد: هم اکنون و پیش از برگزاری این اجلاسیه، هدایا و نذورات ارزشمندی در زمینه تقدیم برخی از آثار تاریخی و موزه‌ای و اشیای قیمتی از برخی از شخصیت‌ها و میهمانان خارجی به منظور تقدیم به آستان مبارک امام هشتم(ع) به دستمان رسیده که مطابق ضوابط و دستورعمل‌های ویژه و با هماهنگی انجام شده، تقدیم مجموعه نذورات و موزه‌های آستان قدس رضوی شده است.

توجه به ایرانیان مقیم خارج از کشور

فقیه اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های این اجلاسیه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس برخی از آمار و ارقام شاید حدود ۵ تا ۶میلیون نفر از ایرانیان در کشورهای مختلف جهان سکونت دارند و بسیاری از آنان از ارادتمندان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام هشتم(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و این اجلاسیه می‌تواند بسترساز مناسبی برای برقراری ارتباط آسان و مؤثر آنان با آستان قدس رضوی و تعامل با آنان در زمینه دریافت وقف و نذر این عزیزان به منظور تقدیم به بارگاه مطهر رضوی باشد.

وی ادامه داد: در این اجلاسیه تلاش داریم برجسته‌ترین افراد در زمینه ارائه خدمات اثرگذار و سازنده در حوزه اختصاصی وقف و نذر رضوی در عرصه بین‌الملل را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات شایسته‌ای در یک سال گذشته در حوزه بین‌الملل با همکاری واحد فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی انجام شده است، تصریح کرد: مطابق منویات تولیت معزز آستان قدس رضوی و تأکید قائم مقام محترم ایشان، درگاه و سامانه جامع الکترونیک در مجموعه آستان قدس رضوی به منظور معرفی اثربخش بخش‌ها و خدمات گوناگون این نهاد مقدس راه‌اندازی خواهد شد. یکی از بخش‌ها و قسمت‌های این سامانه و درگاه، بخش بین‌الملل است که همه مخاطبان از جمله پژوهشگران، محققان، دانشجویان، ایرانیان خارج از کشور، واقفان و ناذران عرصه بین‌الملل در حوزه رضوی و... می‌توانند با مراجعه به این بخش در این درگاه، تعامل سازنده‌ای با آستان قدس رضوی در زمینه تقدیم هدایا و نذورات و وقف‌های خود برای تقدیم به آستان مبارک امام رضا(ع) برقرار کنند.

وی همچنین یادآور شد: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین الکترونیکی و ارتباطی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با همکاری فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه می‌توان اقدام‌های شایسته‌ای به ویژه به ‌صورت صوتی و تصویری به منظور ترویج سنت حسنه وقف و نذر رضوی در میان علاقه‌مندان به خصوص در عرصه بین‌الملل انجام داد.

توجه به زائراولی‌ها در عرصه بین‌الملل

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به بحث زیارت اولی‌ها اشاره و بیان کرد: بحث زائراولی‌ها در استان‌ها و مناطق مختلف کشور و توجه به افرادی که تاکنون به دلایل گوناگون توفیق زیارت حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند، چند سالی است که بر اساس سیاست‌های آستان قدس رضوی مورد توجه بنیاد کرامت رضوی قرار گرفته و در عرصه بین‌الملل با همکاری و تعامل سازنده با بخش‌ها و نهادهای گوناگون مانند وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهادهای بین‌المللی در کشورهای گوناگون در سطح جهان به ویژه در جوامع اسلامی و دنیای اسلام، گروه‌ها و تشکل‌های بین‌المللی (نهادها و سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد جهانی) و... به دنبال این هستیم تا راه‌های حضور بهتر و بیشتر علاقه‌مندان و ارادتمندان در سطح جهان برای زیارت بارگاه مطهر رضوی را فراهم کنیم و برگزاری این گونه اجلاسیه‌ها نقش سازنده‌ای در این زمینه دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.