پیشنهاد سردبیر

شروع کارآفرینی همیشه از یک علاقه یا احساس نیاز آغاز می‌شود و دنبال کردن کسب‌وکاری که انسان را به علایق خود می‌رساند سبب می‌شود ادامه دادن مسیر پر از شور، هیجان و انگیزه باشد.

از علاقه کودکی تا راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی

به گزارش قدس خراسان، اکرم صلاحی بجستانی از جمله همین کارآفرینانی است که با دنبال کردن علایق خود توانسته در حد و اندازه کسب‌وکار خانگی خود موفق عمل کند، او که متولد ۱۳۶۰ و کارشناس علوم قرآنی و مادر سه فرزند بوده، چند سالی است در زمینه فراوری و فروش داروهای گیاهی و ادویه‌جات فعالیت می‌کند و اکنون با تأسیس تعاونی با کارآفرینان زیادی در حوزه کسب‌وکار خانگی در ارتباط است.
او درباره شکل‌گیری علاقه خود برای راه‌اندازی این کسب‌وکار می‌گوید: از کودکی عاشق گیاهان دارویی بودم و زمانی که پدرم به روستا می‌رفت، من همیشه دنبالش گریه می‌کردم تا همراه او به روستا بروم، این علاقه به خاک و طبیعت و روستا از همان زمان در من شکل گرفت، کلاس پنجم ابتدایی که بودم به کتاب‌های طب سنتی و طب اسلامی علاقه‌مند شدم، به ‌گونه‌ای که زمانی که مریض می‌شدم، به ‌دنبال درمان‌های طبیعی می‌رفتم و خوددرمانی را از همان کودکی آغاز کردم.
این بانوی کارآفرین خراسان درباره چگونگی ورود خود به کسب‌وکار فروشندگی داروهای گیاهی بیان می‌کند: سال ۱۳۸۶ بود که همسرم در کوهپیمایی دستش دچار گزش شد و ورم کرد. خوددرمانی‌هایی برایش انجام دادم و بعد به بخارایی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد برای درمان مراجعه کردیم و ایشان هر توصیه‌ای که او  می‌کرد را انجام داده بودم، او متوجه علاقه‌ام به طب سنتی شد و پیشنهاد کرد پیش او کار کنم. اینجا بود که جرقه کار حرفه‌ای من در این حوزه زده شد و تقریباً دو سال در آنجا مشغول به ‌کار بودم. در این حین در کلاس‌های اتحادیه شرکت می‌کردم، با همسرم نیز به کوه می‌رفتیم و گیاهان دارویی را جمع‌آوری کرده و در منزل فراوری می‌کردم. 
صلاحی می‌افزاید: چهار سال کار مطالعاتی درباره گیاه‌شناسی، خواص روغن‌ها، ادویه‌ها و دمنوش‌ها انجام دادم و به دلیل همین کتاب‌خوانی زیاد در این زمینه چندین بار در کتابخانه رضوی به‌ عنوان کتابخوان برتر معرفی شدم، به دلیل علاقه‌مندی زیادی که به مطالعه داشتم به بیشتر کتابخانه‌های مختلف و بزرگ مشهد سر زدم تا منابع بیشتری در زمینه طب سنتی مطالعه کنم. درآمدم که بیشتر شد به مسجد و پایگاه‌ بسیج محله خودمان می‌رفتم و محصولات را برای فروش عرضه می‌کردم، اغلب نیز محصولات گیاهی بود که از کوه جمع‌آوری و در منزل آن‌ها را فراوری کرده بودم.

سرمایه اولیه من دانشم بود
او خاطرنشان می‌کند: سرمایه اولیه من دانشم بود؛ چرا که یکی از مهارت‌های فروش مشاوره‌ای است که به مشتری‌ها می‌دهم و هنگامی که افراد می‌بینند اطلاعات خوبی دارم، برای مشاوره به من مراجعه می‌کنند، این موضوع سبب می‌شود مشتری ثابت داشته باشم و این اطمینان را به‌ آن‌ها می‌دادم هر وقت مشکلی برایشان پیش آمد می‌توانند به من مراجعه کنند، به ‌ویژه در زمان کرونا که دسترسی به پزشک سخت بود، کار من رونق بیشتری گرفت.
این بانوی کارآفرین خراسانی ادامه می‌دهد: با خانم حیدرزاده در حوزه بسیج کارآفرینی که گروهی از فعالان فضای مجازی را در دوران کرونا تشکیل داده بودند، آشنا شدم. این ارتباط انگیزه زیادی به من داد و این همکاری موجب شد در شرایط سخت کرونا بیشتر فعال شوم و کسب‌وکارم را رونق دهم. دو دوره آموزشی در بسیج کارآفرینی شرکت کردم و پس از آن اتفاق‌های خوبی برایم رقم خورد، این تجربه‌ها سبب شد بتوانم کانالی در فضای مجازی راه‌اندازی و با کارآفرینان ارتباط برقرار کنم. 
صلاحی یادآور می‌شود: در جشنی به‌ مناسبت روز زن لوح تقدیری به‌ عنوان مادر کتابخوان از مدیرکل وقت زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گرفتم، خانم طهماسبی متوجه شد در حوزه کارآفرینی فعالیت دارم و از من خواست کارهایم را از نزدیک ببیند. پس از این آشنایی به‌عنوان سرگروه گیاهان دارویی استان انتخاب شدم و بازار مجازی «ارغوان» را راه‌اندازی کردیم. حدود ۱۵نفر در رشته‌های مختلف مشاغل خانگی به‌ عنوان سرگروه در استان فعالیت داشتیم که هر کس در حوزه تخصصی خودش، نیروهای کارآفرین را جذب می‌کرد و آموزش‌هایی را در زمینه کارآفرینی، فروش محصول و بازاریابی به آن‌ها ارائه می‌داد. حدود ۲۱ بازار مجازی در اینستاگرام را با همکاری اداره کل امور بانوان استانداری راه‌اندازی کردیم.
او با بیان اینکه این تجربه‌ها سبب شد از فضای خانه خارج شوم و به اجتماع بیایم و رشد خوبی داشته باشم؛ چرا که از افراد بزرگ‌تر و باتجربه‌تر آموختم و خدا را شکر اکنون خودم مشوقی برای کارآفرینان دیگر شده‌ام، عنوان می‌کند: تعاونی ما در سال ۱۴۰۰ ثبت شد و اکنون دو سالی است که مجوز مشاغل خانگی‌ را تمدید کرده‌ایم. حوزه اصلی کار ما بسته‌بندی ادویه است اما دوست دارم کارگاهی راه‌اندازی کنم؛ هر چند هزینه‌های آن بالا و اجاره فضای بزرگ برایم دشوار است. 
این بانوی کارآفرین خراسانی که سرگروه کارآفرینان بجستان نیز است، در این باره می‌گوید: از سال ۱۴۰۱ یک هسته کارآفرینی را در بجستان راه‌اندازی کرده‌ایم و خوشبختانه امور بانوان شهرستان و فرمانداری از فعالیت ما استقبال کردند، تاکنون طرح‌های مختلفی را در این زمینه پیاده کرده‌ایم. هنگامی که همکاری با فرمانداری بجستان را آغاز کردیم ۴۰ کارآفرین را در این شهرستان شناسایی کرده بودیم، اما اکنون ۱۵۰ کارآفرین را زیرپوشش داریم. بجستان ۴۰ روستا دارد که از ظرفیت آن‌ها نیز در این راستا استفاده و دو جشنواره فراملی انار و نعنای زین‌آباد را نیز در این شهرستان برگزار کرده‌ایم.
صلاحی همچنین عضو هیئت مدیره کانون خورشید باران نیز است، او درباره این کانون بیان می‌کند: کانون خورشید باران به‌ عنوان قرارگاه اشتغال در مشهد فعالیت می‌کند، این کانون با مجوز رسمی از استانداری در حوزه اشتغال و برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم در فضای مجازی و هم به ‌صورت حضوری فعالیت می‌کند. تاکنون ۵۰۰ کارآفرین را جذب و در زمینه فعالیت‌های اجتماعی در حاشیه شهر نیز ورود کرده‌ایم.
او با بیان اینکه به نظرم اگر کسی برای شروع کار پولی هم نداشته باشد، باعلاقه و عشق به کار قطعاً پول لازم را جذب می‌کند، می‌گوید: نخستین بار که می‌خواستم محصولاتم را وزن کنم، ترازو نداشتم و یک هفته پول پس‌انداز کردم تا ۲۵ هزار تومان جمع شد و توانستم ترازوی کوچکی خریداری کنم. اکنون نیز آن ترازو را دارم و به‌خاطر آنکه شروع کارم با آن بوده، برایم ارزشمند است.

داشتن بودجه مالی مناسب برای توسعه کار ضروری است
این بانوی کارآفرین خراسانی متذکر می‌شود: وام گرفتن سشبب می‌ود برای بازپرداخت استرس زیادی داشته و تمرکزی که باید روی کار داشته باشیم را روی پس دادن وام بگذاریم. من شخصاً علاقه‌ای به گرفتن وام ندارم، اما به دیگران که توانایی بازپرداخت دارند، توصیه می‌کنم وام بگیرند. امسال برای توسعه کار درخواست وام دادم، اما در مرحله تأمین ضامن با چالش‌هایی مواجه شدم. این موانع واقعاً کارآفرینان را از گرفتن وام دلسرد می‌کند. من معتقدم اگر کسی بتواند فروش خوبی داشته باشد و بازاریابی مناسبی انجام دهد، نیازی به وام ندارد اما برای توسعه و پیشرفت کار، داشتن یک بودجه مالی مناسب ضروری است.
صلاحی درباره نحوه کسب‌وکار خانگی خود و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است، می‌گوید: ما در منزل و به‌صورت خانوادگی با همسرم، فرزندانم و خواهرم در زمینه تولید ادویه فعالیت می‌کنیم. به دلیل مسائل بهداشتی نمی‌توانیم کار را برون‌ سپاری کنیم و سعی کردم خودم این کار را انجام دهم. اما وقتی فروشمان افزایش می‌یابد و می‌خواهیم تولید را افزایش دهیم با مشکلاتی همچون فضای کم و نیروی کار محدود مواجه می‌شویم. همچنین نمی‌توانیم هزینه‌های مهندس فنی یا مشاور مالی را به‌صورت ماهانه و ثابت تأمین کنیم، زیرا بازار ثابتی نداریم.

نداشتن بازار ثابت و کمبود منابع مالی از مشکلات کسب‌وکار خانگی است
او می‌افزاید: هر کارآفرین چالش‌هایی دارد از جمله اینکه بازار ثابتی نداریم، یکی دیگر از مشکلات کمبود منابع مالی است و دیگری بحث دیده شدن محصولات است. خوشبختانه به‌خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌ که داشتم، محصولاتم دیده شده و این اطمینان برای مخاطبانم به ‌وجود آمده است. 
این بانوی کارآفرین خراسانی با بیان اینکه به‌ نظرم اگر انسان بخواهد به چیزی برسد، می‌تواند به آن دست یابد اما باید در مسیر رسیدن به هدف شکیبا باشد، ادامه می‌دهد: هر کسی که می‌خواهد کاری را آغاز کند، نیاز به مهارت و علاقه دارد. حتی اگر فردی هیچ استعدادی نداشته باشد، علاقه می‌تواند او را وادار کند به سمت آن کار برود و حرکت کند. همچنین معتقدم هر کسی که می‌خواهد وارد یک حوزه شود، باید بداند کارآفرینی آسان نیست، این مسیر ممکن است خستگی زیادی داشته باشد، به‌ ویژه در زمینه تولید گاهی اوقات با کمبود پول یا مواد اولیه مواجه می‌شوید، من خودم بارها برای کارم گریه کرده‌ام و جنگیده‌ام.
صلاحی درباره موانع و چالش‌هایی در قوانین و فرایندهای کاری کارآفرینان بیان می‌کند: در حوزه دریافت مجوزها خوشبختانه فرایند نام‌نویسی در سامانه برخط شده و سریع‌تر انجام می‌شود اما در حوزه غذا و دارو، گاهی اوقات احساس می‌کنیم محدودیت‌های غیرمنصفانه‌ای ایجاد می‌کنند، البته در حوزه مواد غذایی حق می‌دهم سخت‌گیری داشته باشند چون با سلامت مردم در ارتباط است، اما باز هم می‌توانند قوانین را سهل‌تر کنند، اکنون تنها به من اجازه تولید برخی محصولات را داده‌اند و کار من را محدود کرده‌اند، اگر من توانایی تولید انبوه دارم، چرا نباید اجازه این کار را داشته باشم؟
او خاطرنشان می‌کند: اگر یک کارآفرین می‌خواهد کارگاهی را اجاره تا گره‌ای از کارش باز کند، نباید با چالش‌های اضافی روبه‌رو شود. به همین دلیل، بیشتر فعالان مشاغل خانگی به ‌دلیل قوانین دست و پا گیر سعی می‌کنند به‌صورت غیرمجاز فعالیت کنند، اما با توجه به مشکلاتی که خودم تجربه کرده‌ام، همیشه به آن‌ها می‌گویم کار خود را طبق قوانین پیش ببرند تا خیالشان آسوده باشد. ممکن است در ابتدا سختی‌هایی وجود داشته باشد، اما بهترین راه این است که طبق قوانین عمل کنند و سختی‌ها را به جان بخرند، سپس در ادامه می‌توانند پیشرفت‌های آینده را ببینند و به اهداف بالاتر نگاه کنند.

پول به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده دوام کسب‌وکار باشد
این بانوی کارآفرین خراسانی با بیان اینکه اهداف من برای آینده این است که در حوزه کارآفرینی فعال باشم و تعاونی‌ خودم را گسترش دهم، اما بحث‌های مالی مانع می‌شود، یادآور می‌شود: کسب‌وکارهای خانگی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند به ‌ویژه در زمینه مالیات که بسیاری از فعالان مشاغل خانگی از آن می‌ترسند. من آگاهی کافی در این زمینه نداشتم و زمان اظهارنامه‌ها که می‌شد، به ‌دلیل نداشتن دانش لازم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدم. یکی از نیازهای مهم برای فعالان مشاغل خانگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی است تا با فرایندهای دریافت مجوز آشنا شوند و در این زمینه آگاهی کسب کنند. وقتی آگاهی لازم را داشته باشند، کار برایشان راحت‌تر می‌شود.
صلاحی که مجوز پشتیبان مشاغل خانگی را نیز از سامانه جهاد کشاورزی دریافت کرده است، تأکید می‌کند: وجود یک مشاور در مسیر کسب‌وکار بسیار ضروری است. بسیاری از فعالان مشاغل خانگی ممکن است در معاملات دچار مشکل شوند مثلاً طرف مقابل پولش را ندهد یا کلاه‌برداری صورت گیرد بنابراین بهتر است همیشه در هر کسب‌وکاری یک مشاور مالی و حقوقی کنار افراد باشد.
او با بیان اینکه داشتن پول به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده دوام کسب و کار باشد، متذکر می‌شود: کسانی که کسب‌وکاری راه می‌اندازند باید حتماً تخصص لازم را کسب کنند و به قول معروف باید دوره شاگردی را بگذرانند تا فوت و فن کار را یاد بگیرند و اگر پس از پنج سال در یک کار موفق بودند، آن را ادامه دهند اما اگر دیدند نتوانسته‌اند کار را به‌خوبی پیش ببرند، بهتر است سراغ کاری بروند که برایشان جذاب و دلچسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.