پیشنهاد سردبیر

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 1014530

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه مردم از دعواهای سیاسی ما خسته هستند و می‌خواهند آرامش و رفاه را تجربه کنند، گفت: گام اول وفاق از شنیدن صدای دیگران شروع می‌شود.

سخنگوی دولت در اولین نشست خبری: مردم از دعواهای ما خسته هستند/ «FATF» در حال پیگیری است

فاطمه مهاجرانی در اولین نشست سخنگویی دولت جدید افزود: اگر بگوییم دیگران یا با ما هستند یا بر ما وفاق را ایجاد نخواهد شد.

وی رأ|ی بالای مجلس به کابینه دولت چهاردهم را نشانه شکل گیری مسیر وفاق دانست و اضافه کرد: ولی همه قرار نیست همسو و یک نظر شوند ولی ما صداهای دیگر را هم می‌شنویم و به رسمیت می شناسیم.

وی در خصوص برنامه دولت برای تحقق وعده رئیس جمهور به منظور حل مسئله FATF در تعامل با مجمع تشخیص نظام با اشاره به اینکه تنها دو معاهده پالرمو و CFT از چهار معاهده مرتبط با FATF تعیین تکلیف نشده گفت: این مسئله با هماهنگی مجمع در چارچوب منافع ملی درحال پیگیری است و انشا الله اقدام خواهد شد.

سفر رئیس جمهور به نیویورک با پیام مهم صلح

سخنگوی دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از گسترش جنگ در منطقه و آوارگی مردم جنوب لبنان، اظهار داشت: دولت ایران جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و جنوب لبنان را محکوم و آنرا تهدید جدی علیه صلح و بشریت می‌داند. ما نگران غزه و رفح هستیم و ورود سریع شورای امنیت را خواستاریم.

وی با اشاره به سفر دکتر پرشکیان به نیویورک برای برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و جلسات موازی آن خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ایشان در سازمان ملل در حالی که یک نسل کشی در غزه و لبنان در جریان است انزجار خود را از این اتفاق‌ها بیان و تاکید می‌کند جهان باید یک اقدام عاجل برای رسیدن به صلح پایدار انجام دهد. این سفر نه تنها در تقارن با دولت جدید مهم است بلکه در شرایط بی‌ثباتی منطقه می تواند سکویی برای ایجاد ثبات باشد.

مهاجرانی تصریح کرد: برای دکتر پزشکیان وفاق ملی سکوی پرتابی برای ترویج وحدت و همدلی میان ملت‌های مسلمان و همسایه در منطقه و فراسوی آن است و آغازی است برای صلح و همکاری به جای جنگ و عداوت. در این سفر برای رئیس جمهور، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و باید گویای انتخاب ها و گرایش های مردم کشورمان باشد. 

مذاکره رفع تحریم ها یک جاده دو طرفه است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای از سزگیری مذاکرات رفع تحریم ها هم با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری با این جمله که اگر تحریم ها قابل برداشتن باشد حتی نباید یک یاعت را هدر داد حجت را بر مان تمام کرده‌اند، گفت: این مذاکرات یک مسیر دوطرفه است و باید از موضع عزتمندانه و با حفظ کرامت انجام شود .

وی تصریح کرد: تلاشها برای بازکردن این مسیر آغاز شده اما دو طرف باید تمایل خود را به این اتفاق نشان دهند.

زمان امضای سند همکاریهای بلند مدت ایران و روسیه

خانم مهاجرانی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به روسیه برای شرکت در اجلاس سران بریکس و احتمال امضای نهایی توافقنامه همکاری بلند مدت ایران و روسیه هم که گفته شده به مرحله نهایی رسیده گفت: سفر ریس جمهور به روسیه و شرکت در اجلاس روسای جمهور بشورهای عضو بریکس اوایل آبانماه صورت می‌گیرد و آقای پزشکیان ملاقات‌های دوجانبه‌ای با آقای پوتین خواهد داشت.

وی افزود: سند همکاریهای دوجانبه و بلند مدت ایران و روسیه تقریبا نهایی شده ولی در مورد زمان و محل امضای آن در آینده خبر رسانی خواهد شد.

بازنگری در قوانین ایمنی کار

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به حادثه معدن طبس وتسلیت با خانواده جان باختگان ان و مردم ایران گفت: حادثه طبس نه تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان ساخت. از این رو دولت با جدیت برای بهبود شرایط کاری و افزایش ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود.

وی اظهار داشت:  با دستور وزیر کار، مقرر شده که کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.

قدردان همراهی قوه قضائیه در ایجاد وفاقیم

خانم مهاجرانی بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل  به دانشگاه‌ها و مختومه کردن پرونده‌ برخی محکومیت‌ها با پیگیری رئیس محترم جمهور و همکاری قوه قضائیه را گامی موثر در مسیر تحقق و گشوده شدن مسیر وفاق عنوان کرد و گفت: دولت قدردان این همراهی قوه قضائیه است.

وی اضافه کرد: در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود، کلید واژه وفاق یک اصل است، از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم که شرایطی را فراهم کرد تا نشان داده شود وفاق در جامعه وجود دارد و این وفاق از حرف و کلمه فراتر رفته است و ان‌شاالله گشایش‌ها و اقدامات دیگری هم هست.

سخنگوی دولت اظهار داشت: خبر خوب دیگر موافقت مقام معظم رهبری با عفو ؛ تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب بود که جا دارد از این اقدام در آغاز هفته وحدت که در راستای افزایش وفاق ملی است تشکر و قدردانی کنیم.

حال مردم میزان الحراره توفیق دولت است

وی در واکنش یه سوال خبرنگاری که موضع او را در مورد وضعیت اقتصادی کشور و اینکه مقامات دولت قبل گفته اند همه چیز محیا و اماده حوبل دولت جدید شده، گفت: به قول آقای پزشکیان دولتی که تحویل شد هر چه بود پول در ان بود اما سنت ناپسندی هم در کشور ما بوده که هر دولتی که بر سر کار آمده دولت قبل را نابود کرده و زحمات آنرا نادیده گرفته است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: وی ما در جهت ایجاد وفاق ما از حمات دولت قبل تشکر می کنیم و مهم اینست که حال مردم خوب شود چون حال مردم میزان الحراره وفاق و توفیق دولتهاست.

درخواست بازگشت به لایحه دولت درمورد تعطیلی پنجشنبه

مهاجرانی درباره نظر دولت در خصوص تعطیلی پنجشنیه یا شنبه هم با اشاره به اینکه هدف از این لایحه افزایش تعطیلات نبوده گفت: لایحه‌ای که دولت سیزدهم داده بود این بود که به دلیل این‌که حجم زیادی از ادارات در تهران و خیلی از شهرهای بزرگ روز پنجشنبه تعطیل هستند با رعایت ساعات کار روز پنجشنبه تعطیل شود، اگر روز دیگری باشد بهای تمام شده در بخش خصوصی زیاد خواهد شد، روز جمعه هم در قانون اساسی تعطیل است. بازگشت به لایحه ارسالی در دولت چهاردهم در دستور کار است.

تنوع بخشی سبد انرژی

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای  استفاده بیشتر از برق هسته‌ای نیز با یادآوری اینکه دولت چهاردهم از ابتدا تاکید کرده به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: اجرای احکام قانونی وظیفه دولت است و در همین راستا گام خواهد برداشت و لذا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از جمله شرکتهای داخلی و به ویژه دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا ظرفیت برق هسته‌ای را از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش دهد.

او گفت: دولت چهاردهم علاوه بر این برنامه دارد که سبد انرژی کشور را با توجه ویژه به انرژی های پاک متنوع کند.

دولت چک بلامحل نخواهد کشید

سخنگوی دولت همچنین در خصوص اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با تأکید بر اینکه راهبرد و تلاش  دولتبر این است که بازنشستگان هیچگونه آسیبی نبینند و این نوسانات درآمدی آنها را اذیت نکند، یادآور شد:  البته باید به آثار تورمی اقدامات هم توجه داشت ولی تعهداتی که به بازنشستگان داده شده است سر جای خود هست و طبق آن چیزی که مشخص شده، کارها دنبال خواهد شد. 

وی اظهار داشت: رئیس جمهور بارها تأکید  کرده است که  بدون آن که مردم بدانند کاری را انجام نخواهد داد و مردم را غافلگیر نخواهد کرد. از طرفی هم چک سفید یا بلامحل نخواه کشید. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.