پیشنهاد سردبیر

پس از مشکلات نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس که خانواده‌ها در تابستان امسال با آن مواجه بودند، این بار نوبت به مشکلات مرتبط با تأمین سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان رسیده است.

سرویس‌های مدارس یک هفته در بن‌بست

چهاردهم شهریور سال گذشته آیین‌نامه جدید سرویس مدارس از سوی هیئت وزیران مصوب و ابلاغ شد.

 بر اساس این آیین‌نامه، مسئولیت سرویس مدارس از وزارت آموزش و پرورش برداشته و به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شد. آن زمان شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این روزها باز هم خانواده‌ها با چالش تهیه سرویس مطلوب و ایمن برای فرزندانشان مواجه شوند اما امروز با گذشته یک هفته از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس هنوز بسیاری از والدین با مشکل تهیه سرویس مدرسه برای فرزندان خود روبه‌رو هستند.

پس از بروز مشکلاتی همچون خطاها و اختلالات در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) حالا برخی رانندگان به بهانه‌های مختلفی چون دوری مسافت، ناهموار بودن و ترافیک سنگین مسیر و... حاضر به ارائه خدمات نیستند.

نام‌نویسی کردم اما از سرویس مدرسه خبری نیست!

یکی از والدین با اشاره به اینکه حداقل یک ماه پیش در سامانه سپند برای سرویس مدرسه پسرش نام‌نویسی کرده، به قدس می‌گوید: با وجود این تا امروز هیچ تماسی با بنده برای تعیین راننده و سرویس گرفته نشده، این درحالی است که مدرسه در پیامی از خانواده‌ها خواسته بود برای نهایی کردن سرویس مدرسه ۳میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به شماره شرکت طرف قرارداد واریز کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته مسئولان کانالی را برای ثبت شکایت والدین ایجاد کرده‌اند، اما هیچ کس تاکنون به شکایت‌ها و گلایه‌های والدین توجهی نکرده، از طرفی نماینده شرکت هم که پول برای آن واریز شده جواب درستی نمی‌دهد و فقط عنوان می‌کند هفته اول از سرویس خبری نیست!

وی با گلایه از اینکه چرا نتوانسته‌اند سامانه‌ای را که به گفته مسئولان، چندین سال است راه‌اندازی شده، به‌روزرسانی کنند تا والدین این‌قدر سرگردان نباشند، می‌گوید: شنیده‌ام استان اصفهان این سامانه را به علت مشکلات زیادی که داشته، کنار گذاشته و از روش‌های دیگری برای تأمین سرویس دانش‌آموزان خود استفاده می‌کند که اگر واقعیت داشته باشد این سؤال پیش می‌آید اگر سامانه سپند این‌قدر مشکل دارد، چرا مثل سال‌های گذشته تعیین تکلیف سرویس را به خود انجمن اولیا و مربیان مدارس واگذار نکردند؟

وی می‌افزاید: آموزش و پرورش و مدیران مدارس امسال خود را از موضوع سرویس مدارس کنار کشیده‌اند و در جواب والدین هم می‌گویند این موضوع به شهرداری و وزارت کشور مربوط است و ما نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم.

راننده سرویس مدرسه، روز دوم سال تحصیلی اعلام انصراف کرد

مرد میانسالی هم که پسرش در پایه سوم ابتدایی تحصیل می‌کند به قدس می‌گوید: با هر زحمتی که بود نام‌نویسی سرویس مدرسه را انجام دادم، اما باز در این زمینه نگرانی دارم، چون راننده سرویس همان روز دوم بازگشایی مدارس، پایین بودن نرخ کرایه سرویس، ترافیک سنگین و  ناهموار بودن خیابان و کوچه‌های محله ما را بهانه کرد و گفت دیگر حاضر به ارائه سرویس در محله ما نیست.

واگذاری مسئولیت سرویس مدرسه به شهرداری‌ها اشتباه است

سردار سید تیمورحسینی، رئیس پلیس راهور فراجا به‌تازگی در این خصوص گفته است: موضوع ساماندهی سرویس مدارس که هر سال با مشکلاتی مواجه بوده، باید با همکاری مدیران مدارس بهتر مدیریت شود. اینکه این مسئولیت به شهرداری یا تاکسیرانی واگذار شود، اشتباه است و باید مدیریت اصلی آن در دست مدارس باشد.

مجید هراتی، معاون انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز در این‌باره می‌گوید: هیئت دولت ۲۶شهریور مصوبه‌ای صادر کرد که مدیران مدارس در مناطقی که سرویس تأمین نشده، به حل مشکل کمک کنند و با پیمانکاران مجاز قرارداد ببندند.

متأسفانه وزارت کشور و شهرداری‌ها از موضوع سرویس مدارس کنار کشیده و خانواده‌ها را در مقابل مدارس قرار داده‌اند. حدود ۶۰۰هزار نفر در سامانه سپند درخواست سرویس مدرسه ثبت کرده‌اند که هنوز برای آن‌ها سرویس فراهم نشده است.

هراتی اضافه می‌کند: در دستورالعمل مصوب دولت گذشته، مدارس از عقد قرارداد با پیمانکاران سرویس منع شده بودند، اما به دلیل ناتوانی سامانه سپند در تأمین سرویس، اکنون به مدیران مدارس اعلام شده در مناطقی که سرویس تأمین نشده، اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران کنند و تا ۱۵مهر مشکل را حل خواهند کرد.

پاسخ‌های مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور 

با وجود این، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور، نگاه دیگری به موضوع دارد و در خصوص مشکل اختلال و کندی سامانه سپند و همچنین انصراف بعضی از رانندگان برای ارائه سرویس به قدس می‌گوید: این سامانه به منظور افزایش ایمنی و امنیت سفر در حوزه سرویس مدارس راه‌اندازی و برای فعالیت در سال جاری نیز به‌روزرسانی شده است.

وقتی ۸۰۵هزار خانواده طی فرایندی در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند نشان می‌دهد این سامانه به‌درستی عمل می‌کند، چون در غیر این‌صورت این تعداد موفق به ثبت‌نام نمی‌شدند. البته این موضوع به معنی کامل بودن سامانه نیست چون بخش‌هایی از آن باید تکمیل شود؛ برای مثال بخش تقصیر یا بخش پرداختی که در حوزه سرویس مدرسه اتفاق می‌افتد قطعاً باید به سامانه اضافه شود.

ضامنی سپس به بحث تعیین نشدن سرویس مدرسه و همچنین انصراف بعضی رانندگان از ارائه سرویس می‌پردازد و ادامه می‌دهد: شاید به صورت موردی افرادی باشند که در سامانه، فرایند نام‌نویسی سرویس مدرسه را به صورت کامل طی کرده و با شرکت پیمانکار که از سوی شهرداری معرفی می‌شود هم قرارداد بسته باشند که در این صورت باید به آن‌ها سرویس مدرسه تعلق بگیرد و اگر این‌گونه نشده باشد آن‌ها باید موضوع را از طریق همان درگاهی که در سامانه سپند پیش‌بینی شده پیگیری کنند و یا اینکه به سازمان تاکسیرانی شهر محل سکونت خودشان مراجعه و مشکل را حل کنند.

اگر سازمان تاکسیرانی یک شهر با وجود اینکه پیش‌پرداخت گرفته سرویس نمی‌دهد، والدین می‌توانند این موضوع را از طریق شماره‌های پشتیبانی که در سامانه سپند قرار دارد پیگیری کنند.

 وی اظهار می‌کند: اما در مورد اینکه یک راننده در سامانه سپند نام‌نویسی کرده و از شهرداری پروانه فعالیت گرفته و در نهایت شهرداری برایش سرویس مدرسه تعیین کرده است؛ اما حاضر به سرویس‌دهی نیست قاعدتاً مسئولیت این موضوع متوجه شرکت بالادستی است که راننده موردنظر زیرمجموعه آن قرار دارد. بنابراین والدین می‌توانند به شهرداری و یا سازمان تاکسیرانی محل سکونتشان مراجعه و این موضوع را پیگیری کنند و سازمان تاکسیرانی هم موظف است ضمن تعیین تکلیف آن شرکت، برای دانش‌آموز آن والدین سرویس جایگزین فراهم کند، چون شرکت‌های پیمانکاری که در حوزه سرویس مدرسه هستند در قبال انجام این تکلیف ضمانت‌نامه‌هایی به سازمان ارائه کرده‌اند و انجام ندادن تعهدات می‌تواند منجر به جرایمی برای آن‌ها شود که خودداری از ارائه سرویس بدون آنکه مراتب انصراف خود را به صورت کتبی و از یک ماه قبل به شهرداری، سازمان تاکسیرانی و مدرسه اطلاع داده باشد یکی از این موارد است.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در خصوص فعالیت سرویس‌های خصوصی مدارس با وجود اینکه طبق مصوبه دولت، مسئولیت این موضوع با وزارت کشور است هم می‌گوید: قطعاً این موضوع مشکل ایجاد می‌کند. براساس آیین‌نامه مصوب هیئت دولت این موضوع تخلف است، چون موجب شکل‌گیری یک بازار دوگانه در این حوزه می‌شود که نتیجه‌اش پرداخت هزینه بیشتر از سوی خانواده‌ها برای سرویس مدرسه، نبود شفافیت، ایجاد اشکال در فرایند اجرای برنامه و... می‌شود.

به خاطر علاقه‌مندی برخی مدارس برای ورود به حوزه سرویس مدارس، در برخی شهرها شاهد فعالیت سرویس‌های خصوصی و یا آزادبر هستیم، اما چون سال نخست اجرای آیین‌نامه یاد شده است و از سوی دیگر برای تعامل بیشتر با آموزش و پرورش و همچنین برای اینکه خدشه‌ای به جابه‌جایی دانش‌آموزان از ابتدای مهر وارد نشود، امسال هم رویکرد گذشته دنبال شد، اما بی‌تردید این کار تخلف است. بنابراین برای رفع مشکل یاد شده حتماً باید یک همکاری بین‌بخشی در نهادهای متولی به‌ویژه میان آموزش و پرورش و شهرداری‌ها که مسئولیت تأمین سرویس مدارس را به عهده دارند، شکل بگیرد.

ضامنی درخصوص دیگر چالش‌های اتحادیه و شهرداری‌ها در تأمین سرویس مدارس هم عنوان می‌کند: مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش این حوزه همین موضوع بازار دوگانه‌ای است که شکل گرفته است. یعنی الان یک بازار با عنوان بازار آزاد سرویس مدارس و بازار دیگر هم با عنوان بازار رسمی فعالیت می‌کند. در بازار رسمی کرایه خدمت کنترل شده است، چون مصوب شوراهای شهر و روستاست. راننده هم با عبور از فیلترهای مختلف تأیید صلاحیت شده است؛ شرکت‌های پیمانکار نیز همین‌طور... .  تمام فرایند ایمنی و معاینه فنی خودرو هم چک شده است. اما در بازار ثانویه، قیمت سفر مسافر به صورت آزاد تعیین می‌شود، کار استعلام از رانندگانش انجام نشده است، به لحاظ ایمنی خودروها نیز همین‌طور و هیچ نظارت مستقیمی بر آن‌ها نیست. 

غیر از بازار ثانویه چالش دیگری که در این حوزه وجود دارد به نرخ کرایه‌ها برمی‌گردد که از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا تعیین می‌شود که گاه منطبق بر واقعیت نیست. درواقع کرایه‌های مصوب شوراهای شهر و روستا پایین‌تر از نرخ واقعی حمل‌ونقل است که لازم است در این نهاد نسبت به تعیین واقعی نرخ سرویس مدرسه کار کارشناسی صورت گیرد تا رانندگان هم درآمد کافی داشته باشند و بتوانند خدمات خوبی ارائه دهند و از سوی دیگر نیز شهرداری‌ها در تأمین راننده سرویس مدارس به مشکل برنخورند.

وی در پاسخ به اینکه اگر کرایه سرویس مدارس بالا نیست پس چرا اولیای دانش‌آموزان همواره از بالا بودن کرایه سرویس مدارس گلایه دارند، می‌گوید: گلایه خانواده‌ها از نرخ کرایه سرویس آزادبر یا بازار ثانویه است، چون وقتی بازار ثانویه شکل می‌گیرد دیگر نرخ‌های مصوب رعایت نمی‌شود، بلکه نرخ‌های بسیار بالاتر از کرایه‌های مصوب تعیین می‌شود که این موجب تضییع حقوق مردم می‌شود. از این رو شوراهای اسلامی باید کمک کنند کرایه‌ها واقعی‌تر شود و از آن طرف مدارس هم باید از میزان علاقه‌مندی‌شان به بازار ثانویه بکاهند تا در نهایت یک کرایه به عنوان کرایه مصوب تعیین شود که هم راننده راضی باشد و هم اولیا و فرایند اجرایی سرویس مدرسه به‌خوبی پیش برود. 

ضامنی همچنین در خصوص برنامه اتحادیه متبوعش برای ساماندهی بازار ثانویه سرویس مدارس در سال آینده تأکید می‌کند: قطعاً ما اصلاح آیین‌نامه را بنا به تکلیف دولت در دستور کار خود داریم و امیدواریم با همکاری همکارانمان در آموزش و پرورش بتوانیم چارچوبی را درست کنیم که ضمن اصلاح فرایندها، بازار ثانویه سرویس مدارس جمع شود.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.